Företagens kostnadsstöd (tredje omgången)
Kostnadsstödets tredje ansökningsomgång 27.4.- 23.6.2021.
Kostnadsstödets tredje ansökningsomgång 27.4.- 23.6.2021.
Kostnadsstödets tredje ansökningsomgång upphörde den 23.6. kl 16.15.
Stödperioden för stödet var 1.11.2020-28.2.2021.
Det kommer även en fjärde ansökningsomgång av kostnadsstödet. Du kan följa hur lagförslaget för den fortlöper på arbets- och näringsministeriets webbsida >
Ansökan om kostnadsstödets fjärde omgång börjar den 17.8. och stöd kan sökas för perioden mars-maj. Tredje omgången av kostnadsstödet ordnas 27.4.—23.6.2021. Stödperioden för det ansökningsbara stödet är 1.11.2020–28.2.2021. Stödets jämförelseperiod beror på företagets MOMS-skatteperiod och när företaget är grundat.
Kostnadsstödet är avsett för företag med omsättning som minskat på grund av coronapandemin och som därför har svårt att klara av sina oflexibla kostnader och lönekostnader. Enligt regeringens linjedragning bedöms stödbehovet och stödbeloppet på basen av plötslig omsättningsförlust som orsakats av coronapademin. Med stödet strävar man till att stödja företag att klara sig över coronapandemin.
Kostnadsstödet är avsett för företag med omsättning som har minskat avsevärt på grund av COVID-19 pandemin och som har svåranpassade, till stödperioden (1.11.2020–28.2.2021) relaterade löne- och andra kostnader. Målet med kostnadsstödet är att stödja den fortsatta verksamheten för företag i den svåra situationen som COVID-19 pandemin orsakat och minska antalet konkurser genom att ordna tilläggstid för anpassningen av verksamheten och kostnaderna i den kris som uppstått på grund av den utdragna COVID-19 pandemin när smittoriskvågen återvänt.
Det har gjorts förändringar i stödet till den tredje ansökningsomgången som gör det ännu smidigare att bevilja stöd till enskilda näringsidkare och småföretag. Enskilda näringsidkare och småföretag har även tidigare kunnat ansöka om kostnadsstöd men under de föregående ansökningsomgångarna noterades det, att större delen av de mindre företagen fick avslag på sin ansökan. Huvudorsaken till avslaget var att stödbeloppet hamnade under den nedre gränsen på 2000 euro.
Stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet kan också ansöka om kostnadsstöd. Kostnadsstöd beviljas bara för föreningens/stiftelsens ekonomiska verksamhet.
Stöd beviljas enligt minskningen av företagets omsättning och uppstådda kostnader. I fortsättningen betalas stöd ut för minst 2000 euro, fast det beräknade stödbeloppet till företaget inte skulle uppnå 2000 euro. På det här sättet kan fler småföretag och enskilda näringsidkare än tidigare få stöd, om övriga villkor för stödet uppfylls.
Företaget kan ansöka om kostnadsstöd om det har ett FO-nummer. Det krävs även att företaget har kostnader på minst 2000 euro som kan godkännas för stödperioden och att omsättningen har minskat med över 30 procent i förhållande till jämförelseperioden.
Kostnadsstödets tredje ansökningsomgången är öppen mellan 27.4.2021 kl 9.00 – 23.6.2021 kl 16.15.
Ansökan om kostnadsstöd görs via Statskontorets e-tjänst och tjänsten lotsar dig framåt vid ifyllningen av ansökan. Det går även att spara ansökan som ett utkast och fortsätta fylla i den vid ett senare tillfälle.
Du kan ange alla nödvändiga uppgifter i ansökningsformuläret som behövs för beviljande av stödet. Statskontoret får även uppgifter automatiskt från andra myndigheter för beviljande av stödet, som t. ex Skatteförvaltningen och inkomstregistret.
Du får ett ansökningsnummer för din registrerade ansökan och en bekräftelse till din e-postadress. Du behöver inte vara i kontakt med Statskontoret innan ansökan eller efter det. Statskontoret ber vid behov om tilläggsuppgifter.
Förfrågningarna skyndar inte på hanteringen av ansökningarna. Uppskattad hanteringstid uppdateras på Statskontorets webbsida.
Sök kostnadsstöd om:
Utöver företagets egen omsättning bedöms även nedgången i företagets bransch, såsom under tidigare ansökningsomgångar. Om branschens omsättning har minskat med minst 10% under stödperioden kan företaget ansöka om kostnadsstöd utan ytterligare motivering, förutsatt att övriga villkor för stödet uppfylls.
Företag som hamnar utanför branschbegränsningen kan ansöka om stöd med motiveringen att nedgången i omsättning beror på coronapandemin. I båda fallen behöver den sökande uppfylla de övriga villkoren i lagen för att stöd ska beviljas.
Bolagsformen har ingen betydelse för beviljande av stödet. Förutom företag kan även stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet ansöka om stöd.
De företag som är verksamma i de branscher som regleras i statsrådets förordning och som grundats 1.1.2020 eller senare kan beviljas stöd på basen av den genomsnittliga omsättningsförändringen för branschen.
Stöd enligt särskild bedömning är dock inte möjlig för nya företag eftersom förändringen av företagets omsättning inte kan påvisas.
Med jämförelseperioder menas de tidsperioder som man jämför med för att kunna bestämma minskningen av företagets omsättning mellan normalperioden och pandemiperioden. Omsättningen ska ha minskat med över 30 % för att kostnadsstöd ska beviljas.
Normalperioden och pandemiperioden bestäms på basen av företagets MOMS-skatteperiod och när företaget är grundat. Du kan kontrollera dina egna jämförelseperioder med hjälp av grafen nedan. Du kan även ta reda på jämförelseperioderna med hjälp av räknaren som finns under fliken Räknare.
Stödperioden som man ansöker om stöd för är samma för alla sökande (1.11.2020-28.2.2021).
De övriga kostnader för stödperioden som företaget angett i sin ansökan påverkar bestämningen av kostnadsstödet och ersättning för stängning.
Till övriga kostnader räknas de oflexibla kostnader och förluster i affärsverksamheten som företaget angett för stödperioden i sin ansökan.
Med svåranpassade kostnader avses sådana kostnader som inte kan anpassas till verksamhetens volym. Företaget behöver med andra ord sörja för betalningen av sådana kostnader även om företaget inte har någon försäljning alls och det inte är möjligt att anpassa kostnaderna till nedgången i verksamheten, till skillnad från till exempel material- och förnödenhetskostnader eller nya investeringar.
Kostnaderna kan även bestå av slutgiltiga förskottsbetalningar som företaget betalat. Till oflexibla kostnader räknas inte material- och förnödenhetskostnader, nya investeringar eller lönekostnader som går att anpassa.
Exempel på oflexibla kostnader:
Kostnader för nödvändig, hyrd arbetskraft kan även ersättas. Till den här typen av kostnader hör till exempel kostnader som motsvarar sådana uppgifter som utförs av företagets egen personal och som är nödvändiga för att upprätthålla affärsverksamheten eller affärsverksamhetsberedskapen. Samma gäller även för kostnader som uppstått för nödvändig underhåll av egendom som använts i affärsverksamheten.
Kostnader som i viss mån är flexibla kan även ersättas. I dessa fall kan bara den del av kostnaden ersättas som inte varit flexibel i förhållande till nedgången i omsättningen.
Kostnaderna ska vara slutgiltiga och höra till stödperioden 1.11.2020 – 28.2.2021. Kostnader som senare efter stödperioden räknats den sökande till godo, till exempel i form av rabatter, kan inte ersättas. Det är företagets skyldighet att lämna in uppgifter för verkliga kostnader som uppstått under stödperioden, även efteråt, för att stödbeloppet ska kunna korrigeras till att motsvara de verkliga kostnader som uppstått.
Till lönekostnaderna räknas de av företaget betalade lönerna som Statskontoret plockat direkt från inkomstregistret. Utöver det godkänns i fortsättningen arbetsgivarens lönebikostnader enligt given procentandel av lönekostnaderna. Arbetsgivarens lönebikostnader är till exempel lön för semester och sjukdomstid samt semesterpenning och kostnader för social trygghet och företagshälsovård.
När det gäller enskilda näringsidkare och ansvariga bolagsmän i personbolag godkänns som lönekostnader den arbetsinkomst som fastställts för företagarens pensionsförsäkring. Dessutom godkänns FöPL-försäkringsavgifter och sjukförsäkringsavgifter enligt företagets anmälan.
För företagare i aktiebolag kan löner och lönebikostnader endast godkännas enligt uppgifter från inkomstregistret. Separata FöPL-avgifter godtas med andra ord inte som kostnad i kostnadsstödsansökningen.
Enligt lagen beviljas inte stöd i följande situationer:
Definition av företag i svårigheter enligt EU:s förordning.
Med företag i svårigheter avses företag enligt artikel 2, punkt 18 i EU:s allmänna gruppundantagsförordning (Kommissionens förordning 651/2014). Enligt definitionen anses ett företag vara i svårigheter om
För företag som 31.12.2019 varit under 3 år gamla, tillämpas bara punkt c.
Enligt lagen kan kostnadsstöd betalas för 2 000 – 1 000 000 euro.
Om den sammanlagda summan av företagets kostnader för stödperioden (1.11.2020 – 28.2.2021) är minst 2 000 euro, kan stöd beviljas, fast den beräknade stödsumman skulle understiga 2 000 euro.
Den övre gränsen för stödet har höjts till en miljon euro, vilket svarar speciellt på de större företagens behov. Under tidigare ansökningsomgångar har den övre gränsen varit 500 000 euro.
Kostnadsstödets belopp för stödperioden räknas enligt i lagen reglerad räkneformel. Företagets omsättning för pandemiperioden jämförs med företagets omsättning för normalperioden. Från omsättningens minskning som fås enligt beräkningen görs avdrag på 0,3 för företagets självriskandel som motsvarar omsättningens minskning med 30 procent. Resultatet multipliceras med de oflexibla kostnader och förluster som företaget angett för stödperioden samt lönekostnader för stödperioden. Vid beviljande av kostnadsstöd beaktas övriga kostnader och lönekostnader för stödperioden för en summa motsvarande högst fyra gånger företagets genomsnittliga, månatliga omsättning för normalperioden. Till COVID19-pandemin hörande försäkringsersättningar som företaget fått dras också av från beräkningens belopp.
Redan beviljade stöd beaktas i kostndadsstödsbeloppet genom att den sammanlagda summan för de stöd som ingår i Europa kommissionens tillfälliga ramstödprogram för statligt understöd inte får överstiga 1,8 miljoner euro.
Företaget kan ansöka om kostnadsstöd och ersättning för stängning fast det redan skulle ha fått andra direkta stöd för att lindra verkningarna och följderna av coronapandemin.
Kostnadsstödet beviljas med stöd av EU:s tillfälliga ramstödprogram. För alla stöd som beviljas enligt ramstödprogrammet gäller en företagsspecifik övre gräns på 1,8 miljoner euro som inte får överskridas i samband med beviljande av stödet. Vid beräkningen av den övre gränsen på 1,8 miljoner euro tas hänsyn till alla de stöd som det enskilda företaget eller med den till samma koncern hörande företag beviljats enligt ramstödprogrammet.
Följande stöd ingår i EU:s ramstödprogram:
Även kommunerna har haft möjlighet att utnyttja EU:s tillfälliga statsunderstödsprogram för beviljade stöd till företagen. Företaget ska i sin kostnadsstödsansökan till Statskontoret ange alla stöd som de fått enligt ramstödprogrammet.
Ett företag, samfund eller förening kan ge fullmakt till ett annat företag, samfund eller en person att företräda företaget.
För kostnadsstödsansökan behövs fullmakt ”Ansökan om företagsfinansiering”.
Den som ensam har firmateckningsrätt kan ge elektronisk fullmakt som träder i kraft omedelbart. Mera information >
Företag som inte kan använda elektronisk fullmakt ska ansöka fullmakt med tjänstemannafullmakt.
Företaget behöver ta hänsyn till att hanteringstiden för att söka fullmakt med ansökan kan vara lång. Vid hög belastning kan hanteringstiden vara 2-3 veckor. Hanteringen av en ofullständig ansökan tar längre tid och därför ber vi den sökande se till att ansökningen har alla nödvändiga bilagor och har undertecknats.
Exempel på situationer när användning av elektronisk fullmakt inte är möjlig och företaget behöver göra en ansökan av fullmakt:
Kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper företagen vid användningen av suomi.fi-fullmakter.
Ring: 0295 53 5115, måndag-fredag 10.00-15.00
Ordförande för föreningen som registrerats i föreningsregistret kan företräda föreningen och fylla i ansökan om stöd i e-tjänsten. Förutom ansökan ska föreningen, som kompletterande tilläggsuppgift, skicka bevis på att ordföranden har rätt att underteckna ensam för föreningen eller har fullmakt av dem som har namnteckningsrätt att skicka ansökan (föreningsregisterutdrag / regler / protokollutdrag / fullmakt).
När det gäller stiftelser lönar det sig att skicka ansökan som en pappersansökan om fullmakten inte redan är i skick.
Vid behov kan en utprintbar ansökningsblankett i pdf-format beställas på adressen: ansokningsblankett.kostnadsstod(at)statskontoret.fi. Ansökningsblanketten kommer som returpost.
I ansökan ska följande fyllas i: Företagets grunduppgifter, omsättningen för pandemi- och normalperioden, om de inte finns tillgängliga direkt från Skatteförvaltningen på basen av företagets moms-redovisningar, uppgifter om FöPL-årsarbetsinkomst för enskild näringsidkare, uppgifter om FöPL-avgift och sjukförsäkringsavgift, uppgifter om stödperiodens (1.11.2020-28.2.2021) oflexibla kostnader och förluster (typ av kostnad och belopp, t. ex hyra), uppgifter om försäkringsersättningar som hör till coronapandemin om de ersätter skador för stödperioden samt uppgifter om övriga stöd som ingår i EU:s ramstödprogram.
Statskontoret får en del av uppgifterna som behövs från Skatteförvaltningen, inkomstregistret, Statistikcentralen samt från andra myndigheter som beviljar statliga understöd.
Statskontoret strävar till att göra ansökan så smidig som möjligt. Ansökningsförfarandet har testats med en kundpanel och fått utmärkt respons.
Om du är missnöjd med beslutet du fått kan du söka ändring hos Statskontoret. Behandlingen av begäran om omprövning på Statskontoret är avgiftsfri.
Om du har frågor gällande kostnadsstödsansökan kan du få hjälp och råd av din lokala företagsrådgivare. Se kontaktuppgifter och ta kontakt. Tjänsten är avgiftsfri och konfidentiell.
Nedan landskapsvis kontaktuppgifterna till de företagsrådgivare som Statskontoret samarbetar med.
Ring oss
Telefontjänsten är öppen må–fre kl 9.00-15.00
Telefontjänsten för begäran om omprövning: +358 295 50 3510
Skicka e-post
Tilläggsinformation: Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Med kostnadsstödsräknaren kan du uppskatta det kostnadsstödsbelopp som beviljats ditt företag. Kostnadsstöd beviljas företag som uppfyller de villkor som anges i lagen om kostnadsstöd till företag (508/2020). Om den huvudsakliga branschen inte omfattas av stödet för företag grundat före 1.1.2020, kan stöd beviljas enligt särskild prövning förutsatt att övriga villkor för stödet uppfylls. Företaget ska kunna påvisa, att svårigheterna beror på coronapandemin och inte till exempel på normal säsongsvariation.
Observera att räknaren endast är riktgivande och inte inkluderar alla villkor som anges i lagen. Det belopp som räknaren anger är inte ett officiellt beslut om kostnadsstöd, utan en separat kostnadsstödansökan behöver göras i e-tjänsten.
Kostnadsstödet baserar sig på förändringar i omsättningen. I jämförelsen beaktas såväl momspliktig (MOMS) försäljning som redovisas med MOMS-deklaration som momsbefriad försäljning.
OBS. För nya 1.1.2020 eller senare grundade företag kan stöd beviljas på basen av den genomsnittliga omsättningsförändringen för branschen. Stöd enligt särskild bedömning är dock inte möjlig för nya företag eftersom förändringen av företagets omsättning inte kan påvisas. På grund av detta kan nya företag inte använda räknaren för uppskattningen av stödbeloppet.
Förändringen av omsättningen beräknas genom att jämföra pandemiperiodens omsättning med normalperiodens omsättning. Du kan kontrollera företagets jämförelseperiod med den hjälptabell som finns i början av räknaren. Företaget kan beviljas stöd om den genomsnittliga omsättningen har minskat med över 30%, huvudbranschen omfattas av stödet eller att företaget kan påvisa att coronapandemin är huvudorsaken till minskningen av omsättningen. Se de exakta villkoren för utbetalning av stöd här
Om företaget är grundat 1.1.2020 eller senare baserar sig stödet på förändringen av omsättningen för företagets huvudbransch. Läs mera om kostnadsstödet för nya företag.
Stöd kan sökas för oflexibla kostnader, som t. ex lönekostnader. Även företagarens arbetsinkomst som jämställs med lönekostnader för personbolag godkänns som lönekostnad. Till oflexibla kostnader räknas också bl. a hyreskostnader. Läs mera om oflexibla kostnader och förluster
Maximibeloppet för stödet är 1 000 000 € per företag och det lägsta beloppet som betalas är 2000 €.
Från kostnadsstödsbeloppet dras eventuella, till coronapandemin relaterade ersättningsersättningar av, som ersätter skador som hör till stödperioden (november 2020-februari 2021). Övriga ersättningar eller stöd dras inte av under tredje ansökningsomgången.
Maximibeloppet för stöd som ingår i EU:s ramstödprogram för statliga understöd är dock 1 800 000 € per företag eller företagskoncern om företaget hör till en koncern. Statskontoret säkerställer att beloppet inte överskrids.
Från kostnadsbeloppet dras eventuella försäkringsersättningar för coronapandemin av som ersätter skador som hör till stödperioden (novembe 2020-februari 2021). Andra ersättningar eller stöd dras inte a under den tredje ansökningsomgången.
Det maximala beloppet för statliga understöd relaterade till coronapandemin och som omfattas av EU:s ramstödprogram är 1 800 000 € per företag eller företagskoncern om företaget hör till en koncern. Statskontoret säkerställer att beloppet inte överskrids.
Normalperiod (A) 50 000 €
Pandemiperiod (B) 5 000 €
omsättningsminskning 90 %; beräknas: (A-B)/A x 100%
minus självrisk 30 % -> stödprocenten i exemplet är 60 %
Oflexibla kostnader 10 000 €
Löner 12 000 €
Totalt 22 000 €
Stöd före avdrag av försäkringsersättningar: 13 200 €; beräknas: 22 000 x 60%
Försäkringsersättningar 1000 €
Stödbelopp som ska betalas 12 200 €
Alltså: (10 000 €+ 12 000 €) x 60% – försäkringsersättning = 12 200 €
Kontrollera din jämförelseperiod med hjälp av den här tabellen.
Med jämförelseperioder menas de tidsperioder som jämförs för att kunna bestämma minskningen av företagets omsättning mellan normalperioden och pandemiperioden. (Grundförutsättningen för att få kostnadsstöd är att omsättningen har minskat med över 30%).
Normalperioden och pandemiperioden bestäms på basen av företagets moms-redovisning och när företaget är grundat. När du väljer företagets moms-redovisningsperiod och tidpunkten för när företaget är grundat, visas de i räknaren vid respektive fält.
OBS! Stödperioden, som man ansöker om stöd för, är samma för alla sökande (1.11.2020-28.2.2021)
+358 295 50 3050, må–fre 9.00-12.00
Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Växel: +358 295 50 2000
Obs! Du kan ändra språk från övre högra hörnet av den krypterad e-post-sidan.