Företagens kostnadsstöd (fjärde ansökningsomgång)
Kostnadsstödets fjärde ansökningsomgång 17.8.- 30.9.2021.
Kostnadsstödets fjärde ansökningsomgång 17.8.- 30.9.2021.
Ansökan om kostnadsstödets fjärde omgång upphörde den 30.9. kl 16.15.
Information om den avslutade tredje ansökningsomgången:
Kostnadsstödets fjärde ansökningsomgång börjar den 17.8. kl 9.00 och slutar den 30.9 kl 16.15. Stödperioden är 1.3.-31.5.2021.
Kostnadsstödet är avsett för företag med omsättning som har minskat på grund av coronapandemin och som därför har svårt att klara av oflexibla kostnader och lönekostnader. Enligt regeringens linjedragning bedöms stödbehovet och beloppet på basen av den plötsliga omsättningsförlusten som orsakats av coronapandemin. Med hjälp av stödet strävar man till att stödja företagen att klara sig över coronapandemin.
Kostnadsstödet är avsett för företag med omsättning som har minskat avsevärt på grund av COVID-19 pandemin och som har svåranpassade, till stödperioden (1.3.2021–31.5.2021) relaterade löne- och andra kostnader. Målet med kostnadsstödet är att stödja den fortsatta verksamheten för företag i den svåra situationen som COVID-19 pandemin orsakat och minska antalet konkurser genom att ordna tilläggstid för anpassningen av verksamheten och kostnaderna i den kris som uppstått på grund av den utdragna COVID-19 pandemin när smittoriskvågen återvänt.
Stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet kan också ansöka om kostnadsstöd. Kostnadsstöd beviljas bara för föreningens/stiftelsens ekonomiska verksamhet.
Stöd beviljas enligt minskningen av företagets omsättning och uppstådda kostnader. Stöd betalas ut för minst 2000 euro, fast det beräknade stödbeloppet till företaget inte skulle uppnå 2000 euro. På det här sättet kan även småföretag och enskilda näringsidkare få stöd, om övriga villkor för stödet uppfylls.
Företaget kan ansöka om kostnadsstöd om det har ett FO-nummer. Det krävs även att företaget har kostnader på minst 2000 euro som kan godkännas för stödperioden och att omsättningen har minskat med över 30 procent i förhållande till jämförelseperioden.
Kostnadsstödets fjärde ansökningsomgång är öppen under tidsperioden 17.8.2021 kl 9.00 – 30.9.2021 kl 16.15.
Ansökan om kostnadsstöd görs via Statskontorets e-tjänst och tjänsten vägleder dig framåt med ifyllningen av ansökan. Det går även att spara ansökan som ett utkast och fortsätta fylla i den vid ett senare tillfälle.
Du kan ange alla nödvändiga uppgifter i ansökningsformuläret som behövs för beviljande av stödet. Statskontoret får även uppgifter automatiskt från andra myndigheter för beviljande av stödet, som t. ex Skatteförvaltningen och inkomstregistret.
Du får ett ansökningsnummer för din registrerade ansökan och en bekräftelse till din e-postadress. Du behöver inte vara i kontakt med Statskontoret innan ansökan eller efter det. Statskontoret ber vid behov om tilläggsuppgifter.
Förfrågningarna skyndar inte på hanteringen av ansökningarna. Uppskattad hanteringstid uppdateras på Statskontorets webbsida.
Ansök om kostnadsstöd ifall:
Utöver företagets egen omsättning bedöms även nedgången i företagets bransch, såsom under tidigare ansökningsomgångar. Om omsättningen för branschen har minskat med minst 10% under stödperioden kan företaget ansöka om kostnadsstöd utan ytterligare motivering, förutsatt att övriga villkor för stödet uppfylls.
Företag som hamnar utanför branschbegränsningen kan ansöka om stöd med motiveringen att nedgången i omsättning beror på coronapandemin. I båda fallen behöver den sökande uppfylla de övriga villkoren i lagen för att stöd ska beviljas.
Bolagsformen har ingen betydelse för beviljande av stödet. Förutom företag kan även stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet ansöka om stöd.
Med jämförelseperioder menas de tidsperioder som man jämför med för att kunna bestämma minskningen av företagets omsättning mellan normalperioden och pandemiperioden. Omsättningen ska ha minskat med över 30 % för att kostnadsstöd ska beviljas.
Normalperioden och pandemiperioden bestäms enligt följande på basen av företagets MOMS-skatteperiod och när företaget är grundat
Företaget grundat före 1.1.2019
Normalperiod: 1.3. – 31.5.2019
Pandemiperiod: 1.3. – 31.5.2021
Företaget grundat 1.1.2019 och senare:
Företag som är grundat 1.1.2019 eller senare och som därmed inte haft någon omsättning som kan ligga till grund för bestämningen av omsättningens förändring mellan normal- och pandemiperioden, kan få kostnadsstöd på basen av medianomsättningens förändring för branschen.
Företaget grundat före 1.1.2019
Normalperiod: 1.1. – 31.3.2019
Pandemiperiod: 1.1 – 31.3.2021
Företaget grundat 1.1.2019 eller senare:
Företag som är grundat 1.1.2019 eller senare och som därmed inte haft någon omsättning som kan ligga till grund för bestämningen av omsättningens förändring mellan normal- och pandemiperioden, kan få kostnadsstöd på basen av medianomsättningens förändring för branschen.
Företaget grundat före 1.1.2019
Normalperiod: 1.1. – 31.12.2019
Pandemiperiod: 1.1 – 31.12.2020
Företaget grundat 1.1.2019 eller senare:
Företag som är grundat 1.1.2019 eller senare och som därmed inte haft någon omsättning som kan ligga till grund för bestämningen av omsättningens förändring mellan normal- och pandemiperioden, kan få kostnadsstöd på basen av medianomsättningens förändring för branschen.
Till företag som är verksamma i de branscher som det regleras om i Statsrådets förordning och som grundats 1.1.2019 eller senare, kan kostnadsstöd beviljas på basen av omsättningens genomsnittliga förändring för branschen.
Beviljande av stöd enligt särskild bedömning är dock inte möjlig för nya företag eftersom omsättningens förändring inte kan påvisas.
De övriga kostnader för stödperioden som företaget angett i ansökningen påverkar bestämningen av kostnadsstödet och ersättning för stängning.
Till övriga kostnader räknas de oflexibla utgifter och kostnader i affärsverksamheten som företaget angett för stödperioden i sin ansökan.
Med svåranpassade kostnader avses sådana kostnader som inte kan anpassas till verksamhetens volym. Företaget behöver med andra ord sörja för betalningen av sådana kostnader även om företaget inte har någon försäljning alls och det inte är möjligt att anpassa kostnaderna till nedgången i verksamheten, till skillnad från till exempel material- och förnödenhetskostnader eller nya investeringar.
Kostnaderna kan även bestå av slutgiltiga förskottsbetalningar som företaget betalat. Till oflexibla kostnader räknas inte material- och förnödenhetskostnader, nya investeringar eller lönekostnader som går att anpassa.
Exempel på oflexibla kostnader:
Kostnader för nödvändig, hyrd arbetskraft kan även ersättas. Till den här typen av kostnader hör till exempel kostnader som motsvarar sådana uppgifter som utförs av företagets egen personal och som är nödvändiga för att upprätthålla affärsverksamheten eller affärsverksamhetsberedskapen. Samma gäller även för kostnader som uppstått för nödvändig underhåll av egendom som använts i affärsverksamheten.
Kostnader som i viss mån är flexibla kan även ersättas. I dessa fall kan bara den del av kostnaden ersättas som inte varit flexibel i förhållande till nedgången i omsättningen.
Kostnaderna ska vara slutgiltiga och höra till stödperioden 1.3.2021 – 31.5.2021. Kostnader som senare efter stödperioden räknats den sökande till godo, till exempel i form av rabatter, kan inte ersättas. Det är företagets skyldighet att lämna in uppgifter för verkliga kostnader som uppstått under stödperioden, även efteråt, för att stödbeloppet ska kunna korrigeras till att motsvara de verkliga kostnader som uppstått.
Till lönekostnaderna räknas de av företaget betalade lönerna som Statskontoret plockat direkt från inkomstregistret. Utöver det godkänns i fortsättningen arbetsgivarens lönebikostnader enligt given procentandel av lönekostnaderna. Arbetsgivarens lönebikostnader är till exempel lön för semester och sjukdomstid samt semesterpenning och kostnader för social trygghet och företagshälsovård.
När det gäller enskilda näringsidkare och ansvariga bolagsmän i personbolag godkänns som lönekostnader den arbetsinkomst som fastställts för företagarens pensionsförsäkring. Dessutom godkänns FöPL-försäkringsavgifter och sjukförsäkringsavgifter enligt företagets anmälan.
För företagare i aktiebolag kan löner och lönebikostnader endast godkännas enligt uppgifter från inkomstregistret. Separata FöPL-avgifter godtas med andra ord inte som kostnad i kostnadsstödsansökningen.
Enligt lagen beviljas inte stöd i följande situationer:
Definition av företag i svårigheter enligt EU:s förordning.
Med företag i svårigheter avses företag enligt artikel 2, punkt 18 i EU:s allmänna gruppundantagsförordning (Kommissionens förordning 651/2014). Enligt definitionen anses ett företag vara i svårigheter om
För företag som 31.12.2019 varit under 3 år gamla, tillämpas bara punkt c.
Enligt lagen kan kostnadsstöd betalas för 2 000 – 1 000 000 euro.
Om den sammanlagda summan av företagets kostnader för stödperioden (1.3.2021 – 31.5.2021) är minst 2 000 euro, kan stöd beviljas, fast den beräknade stödsumman skulle understiga 2 000 euro.
Från beviljat kostnadsstöd görs avdrag för, till samma kostnader riktade, försäkringsersättningar samt ersättning för stängning och evenemangsgaranti som Statskontoret beviljat. Stödets maximibelopp är 1 miljon euro.
Kostnadsstödets belopp för stödperioden räknas enligt i lagen reglerad räkneformel. Företagets omsättning för pandemiperioden jämförs med företagets omsättning för normalperioden. Från omsättningens minskning som fås enligt beräkningen görs avdrag på 0,3 för företagets självriskandel som motsvarar omsättningens minskning med 30 procent. Resultatet multipliceras med de oflexibla kostnader som företaget angett för stödperioden samt lönekostnader för stödperioden. Vid beviljande av kostnadsstöd beaktas övriga kostnader och lönekostnader för stödperioden för en summa motsvarande högst tre gånger företagets genomsnittliga, månatliga omsättning för normalperioden.
Från beräkningens belopp görs avdrag för till COVID19-pandemin hörande försäkringsersättningar och ersättnings för stängning som beviljats av Statskontoret.
Redan beviljade stöd beaktas i kostndadsstödsbeloppet genom att den sammanlagda summan för de stöd som ingår i Europeiska kommissionens tillfälliga ramstödprogram för statligt understöd inte får överstiga 1,8 miljoner euro.
Företaget kan ansöka om kostnadsstöd och ersättning för stängning fast det redan skulle ha fått andra direkta stöd för att lindra verkningarna och följderna av coronapandemin.
Kostnadsstödet beviljas med stöd av EU:s tillfälliga ramstödprogram. För alla stöd som beviljas enligt ramstödprogrammet gäller en företagsspecifik övre gräns på 1,8 miljoner euro som inte får överskridas i samband med beviljande av stödet. Vid beräkningen av den övre gränsen på 1,8 miljoner euro tas hänsyn till alla de stöd som det enskilda företaget eller med den till samma koncern hörande företag beviljats enligt ramstödprogrammet.
Följande stöd ingår i EU:s ramstödprogram:
Även kommunerna har haft möjlighet att utnyttja EU:s tillfälliga statsunderstödsprogram för beviljade stöd till företagen. Företaget ska i sin kostnadsstödsansökan till Statskontoret ange alla stöd som de fått enligt ramstödprogrammet.
Ett företag, samfund eller förening kan ge fullmakt till ett annat företag, samfund eller en person att företräda företaget.
För kostnadsstödsansökan behövs fullmakt ”Ansökan om företagsfinansiering”.
Den som ensam har firmateckningsrätt kan ge elektronisk fullmakt som träder i kraft omedelbart. Mera information >
Företag som inte kan använda elektronisk fullmakt ska ansöka fullmakt med tjänstemannafullmakt.
Företaget behöver ta hänsyn till att hanteringstiden för att söka fullmakt med ansökan kan vara lång. Vid hög belastning kan hanteringstiden vara 2-3 veckor. Hanteringen av en ofullständig ansökan tar längre tid och därför ber vi den sökande se till att ansökningen har alla nödvändiga bilagor och har undertecknats.
Exempel på situationer när användning av elektronisk fullmakt inte är möjlig och företaget behöver göra en ansökan av fullmakt:
Kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper företagen vid användningen av suomi.fi-fullmakter.
Ring: 0295 53 5115, måndag-fredag 10.00-15.00
Ordförande för föreningen som registrerats i föreningsregistret kan företräda föreningen och fylla i ansökan om stöd i e-tjänsten. Förutom ansökan ska föreningen, som kompletterande tilläggsuppgift, skicka bevis på att ordföranden har rätt att underteckna ensam för föreningen eller har fullmakt av dem som har namnteckningsrätt att skicka ansökan (föreningsregisterutdrag / regler / protokollutdrag / fullmakt).
När det gäller stiftelser lönar det sig att skicka ansökan som en pappersansökan om fullmakten inte redan är i skick.
Vid behov kan en utprintbar ansökningsblankett i pdf-format beställas på adressen: ansokningsblankett.kostnadsstod(at)statskontoret.fi. Ansökningsblanketten kommer som returpost.
I ansökan ska följande fyllas i: Företagets grunduppgifter, omsättningen för pandemi- och normalperioden, om de inte finns tillgängliga direkt från Skatteförvaltningen på basen av företagets moms-deklarationer, uppgifter om FöPL-årsarbetsinkomst för enskild näringsidkare, uppgifter om FöPL-avgift och sjukförsäkringsavgift, uppgifter om stödperiodens (1.3.2021-31.3.2021) oflexibla kostnader (typ av kostnad och belopp, t. ex hyra), uppgifter om försäkringsersättningar som hör till coronapandemin om de ersätter skador för stödperioden samt uppgifter om övriga stöd som ingår i EU:s ramstödprogram.
Statskontoret får en del av uppgifterna som behövs från Skatteförvaltningen, inkomstregistret, Statistikcentralen samt från andra myndigheter som beviljar statliga understöd.
Statskontoret strävar till att göra ansökan så smidig som möjligt. Ansökningsförfarandet har testats med en kundpanel och fått utmärkt respons.
Om du är missnöjd med beslutet du fått kan du söka ändring hos Statskontoret. Behandlingen av begäran om omprövning på Statskontoret är avgiftsfri.
Om du har frågor gällande kostnadsstödsansökan kan du få hjälp och råd av din lokala företagsrådgivare. Se kontaktuppgifter och ta kontakt. Tjänsten är avgiftsfri och konfidentiell.
Nedan landskapsvis kontaktuppgifterna till de företagsrådgivare som Statskontoret samarbetar med.
Ring oss
Telefontjänsten är öppen må–fre kl 9.00-12.00
Telefontjänsten för begäran om omprövning: +358 295 50 3510
Skicka e-post
Tilläggsinformation: Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Bekanta dig noggrant med informationen på vår webbsida om kostnadsstödets villkor innan användningen av räknaren.
Observera att räknaren bara är riktgivande eftersom alla i lagen angivna villkor inte finns med i räknaren och räknarens summa inte är ett officiellt beslut av kostnadsstödet, utan en separat ansökan om stöd behöver göras i e-tjänsten.
Kontrollera din jämförelseperiod med hjälp av den här tabellen.
Med jämförelseperioder menas de tidsperioder som jämförs för att kunna bestämma minskningen av företagets omsättning mellan normalperioden och pandemiperioden. (Grundförutsättningen för att få kostnadsstöd är att omsättningen har minskat med över 30%).
Normalperioden och pandemiperioden bestäms på basen av företagets moms-redovisning och när företaget är grundat. När du väljer företagets moms-redovisningsperiod och tidpunkten för när företaget är grundat, visas de i räknaren vid respektive fält.
OBS! Stödperioden, som man ansöker om stöd för, är samma för alla sökande (1.3.2021-31.5.2021)
+358 295 50 3050, må–fre 9.00-12.00
Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Växel: +358 295 50 2000
Obs! Du kan ändra språk från övre högra hörnet av den krypterad e-post-sidan.