Företagens kostnadsstöd (andra omgången)
Tredje omgången av stödet är under beredning. Läs mera på arbets- och näringsministeriets webbsida.
Tredje omgången av stödet är under beredning. Läs mera på arbets- och näringsministeriets webbsida.
Det här är servicesidan för företagens temporära kostnadsstöd. Sidan består av tre flikar. Allmänt om stödet – fliken ger grundläggande information om servicen, Anvisningar för ansökan om stöd – ger mera detaljerad information om hur man ansöker om stödet och via Stödansökan & lagstiftning – fliken kan du logga in på e-tjänsten. Med räknaren kan du uppskatta det kostnadsstödsbelopp som beviljas ditt företag.
Den andra ansökningsomgången av företagens kostnadsstöd upphörde den 26 februari 2021 kl. 16.15.
Hanteringstiden varierar mellan några dagar och en månad. Du kan kontrollera status för din ansökan på statistiksidan, där du kan se alla väntande ansökningar. Vi kommer att kontakta dig om vi behöver mer information och du kommer att meddelas om beslutet skriftligt.
Behandlingstiden för begäran om omprövning är ungefär 3 – 4 månader.
Kostnadsstödet är avsett för företag vars omsättning har minskat avsevärt på grund av corona pandemin och som därför har svåranpassade, till stödperioden (1.6.2020-31.10.2020), relaterade löne- och andra kostnader. Målet med kostnadsstödet är att stödja företagens kontinuitet i den av COVID-19 pandemin orsakade svåra situationen samt reducera antalet konkurser genom att ordna med tilläggstid för företagen att anpassa sig till den av COVID-19 pandemin orsakade förlängda krisen, när smittpridningen åter tilltagit.
Kostnadsstödets första omgång var 7.7-31.8.2020. Enligt regeringens riktlinjer 29.9.2020 borde företagen på nytt beredas möjlighet att ansöka om kostnadsstöd eftersom den av COVID-19 orsakade situationen under hösten 2020 fortfarande är svår för många branscher.
Den andra ansökningsomgången av företagens kostnadsstöd upphörde den 26 februari 2021 kl. 16.15.
Kostnadsstödet är avsett för företag vars omsättning har minskat avsevärt på grund av COVID-19 -pandemin och som har svåranpassade, till stödperioden (1.6.2020-31.10.2020) relaterade löne- och andra kostnader.
Även stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet kan tilldelas kostnadsstöd. Kostnadsstöd beviljas endast för föreningens/stiftelsens finansiella verksamhet.
Det har gjorts förändringar i kostnadsstödet som är tänkta att bättre svara på de mest drabbade företagens behov. Grundförutsättningarna för stödet bibehålls. Nu i den andra omgången riktas stödet till fortfarande verksamma företag och till deras svåranpassade kostnader. Genom att utöka, precisera och definiera ersättningsbara kostnader samt genom att förlänga stödperioden, strävar man till att stödja företag i olika situationer för att de ska kunna anpassa sin verksamhet även med tanke på framtiden.
Stödet är av retroaktiv karaktär och utbetalas för redan uppstådda kostnader.
Ansökan med särskild prövning
Företag som faller utanför branschspecifika avgränsningen kan också ansöka om stöd eftersom stöd kan tilldelas även med särskild prövning till företag som uppfyller övriga i lagen reglerade förutsättningar. Vi på Statskontoret önskar att alla företag som är berättigade till stödet beviljas stöd och därför rekommenderar vi företag utanför den branschspecifika avgränsningen att ansöka om kostnadsstöd med särskild prövning.
Kostnadsstöd kan inte beviljas till primära jordbruksproduktion, fiskenäring eller till vattenbruk. Till dessa branscher kan kostnadsstöd inte tilldelas ens med särskild prövning eftersom det tillämpas särskilda lagar om statliga stöd för dessa branscher som jord- och skogsbruksministeriet ansvarar för.
Förändringarna i lagen om kostnadsstöd trädde i kraft den 15.12.2020. Den andra ansökningsomgången av kostnadsstödet upphörde den 26.2.2021. Stödets tredje omgång är under beredning. Läs mera på arbets- och näringsministeriets webbsida.
Kostnadsstödets tilläggsinformation eller begäran om omprövning>
Grunderna för att tilldelas företagens kostnadsstöd baseras på lagen och tillhörande förordning. Arbets- och näringsministeriet och finansministeriet ansvarade för lagberedningen och den trädde i kraft den 15 december 2020.
Statskontoret öppnar ansökan den 21 december 2020 kl 9.00.
Kostnadsstödet ansöks via Statskontorets elektroniska ansökningskanal (e-tjänsten).
Bekanta dig först med ansökningsanvisningarna som publiceras under fliken Anvisningar för ansökan om stöd.
Kostnadsstödets andra ansökningsomgång har påbörjats och den upphörde den 26.2.2021, kl 16:15.
Det temporära kostnadsstödet är avsett för företag som uppfyller följande villkor:
Utöver företag kan även föreningar och stiftelser som bedriver affärsverksamhet ansöka om kostnadsstöd. Kostnadsstöd kan endast beviljas för föreningarnas och stiftelsernas finansiella verksamhet.
Stödet beviljas inom EU:s tillfälliga COVID-19 ramstödsprogram (kommissionens beslut SA.56995). För alla stöd som beviljas inom ramen för detta ramstödprogram gäller den företagsspecifika övre gränsen på 800 000 euro som inte får överskridas när stöd beviljas. Vid beräkningen av det övre beloppet på 800 000 euro tas hänsyn till alla stödformer som lyder under ifråga varande ramstödprogram som det enskilda företaget och till samma koncern hörande övriga företag beviljats totalt.
Jämförelseperioden för omsättningen är juni-oktober 2019 (1.6.2019 – 31.10.2019). Om företaget har grundats den 1.5.2019 eller senare är jämförelseperioden januari–februari 2020 (1.1.2020 – 29.2.2020). Stödperioden för alla företag är juni-oktober 2020 (1.6.2020 – 31.10.2020).
Genom att jämföra den genomsnittliga månatliga omsättningen under jämförelse- och stödperioden bestäms hur stor företagets minskning av omsättningen har varit. Minskningens storlek påverkar mängden kostnadsstöd som beviljas företaget. Minskningen av omsättningen bör vara över 30 % för att kostnadsstöd skall kunna beviljas. Se även punkten Hur mycket kan man få i stöd?
Minskningen av omsättningen fastställs utifrån de mervärdesskattedeklarationer som lämnas till Skatteförvaltningen eller, om sådana saknas, enligt företagets egen anmälan.
Enligt lagen bör beviljat kostnadsstöd vara minst 2000 euro för att det ska utbetalas till företaget.
Det maximala beloppet kostnadsstöd är 500 000 euro per företag.
Stödet grundar sig på information om företagets omsättning för jämförelse- samt stödperioden, oflexibla kostnader och förluster i affärsverksamheten som anmälts av företaget samt lönekostnader för stödperioden. De uppgifter om stödperiodens omsättning som ligger till grund för stödet samt uppgifterna om jämförelseperiodens omsättning fås i regel från de uppgifter som Skatteförvaltningen lämnat till Statskontoret. De lönekostnader för anställda som företaget betalat ut för stödperioden får Statskontoret direkt från inkomstregistret. Lönekostnader för enskilda näringsidkare, öppna bolag och kommanditbolag, som inte fås från inkomstregistret, kan företaget ange skilt i sin ansökan.
Kostnadsstödets belopp för stödperioden beräknas enligt den beräkningsformel som fastställts i lagen. Företagets omsättning för stödperioden jämförs med omsättningen för jämförelseperioden. Från den beräknade minskningen av omsättningen dras först företagets självriskandel på 0,3 av som motsvarar en minskning av omsättningen på 30%. De oflexibla kostnader och förluster i affärsverksamheten som företaget anmält samt lönekostnader för stödperioden multipliceras med det tal man fått i beräkningen. Vid beviljande av kostnadsstöd beaktas övriga kostnader och lönekostnader för sammanlagt en summa motsvarande företagets genomsnittliga, månatliga omsättning för jämförelseperioden. Från det beräknade beloppet dras de försäkringsersättningar av som företaget fått i anknytning till covid19-pandemin.
Förklaringar till formeln:
Omsättning under jämförelseperioden= Företagets genomsnittliga månatliga försäljning för juni-oktober 2019. Om företaget har grundats den 1.5.2019 eller senare är jämförelseperiodens försäljning den genomsnittliga försäljningen för januari–februari 2020.
Omsättningen under stödperioden = Företagets genomsnittliga månatliga försäljning för juni-oktober 2020
Övriga kostnader under stödperioden = Sådana av företaget i affärsverksamheten påvisade oflexibla, till stödperioden relaterade kostnader och förluster, som är slutliga och för vilka kostnadsstöd inte har beviljats tidigare.
Löner för stödperioden = Summan av de lönekostnader som företaget betalat ut för stödperioden enligt uppgifter från inkomstregistret. Lönekostnader för enskilda näringsidkare, öppna bolag och kommanditbolag, som inte fås från inkomstregistret, kan kan företaget ange skilt i sin ansökan. När det gäller företag som hyr ut arbetskraft beaktas lönekostnaderna endast för dem som är anställda i företaget.
0,3 = Självrisken vid minskad försäljning är 30 procent.
Övriga kostnader för stödperioden som företaget har angett i ansökan har en inverkan när man fastställer kostnadsstödet. Enligt lagen om kostnadsstöd avses med övriga kostnader för stödperioden (1.6.-31.10.2020) sådana av företaget rättmätigt påvisade svåranpassade verksamhetskostnader och förluster som är slutliga och för vilka kostnadsstöd inte har beviljats tidigare. Företaget ska i ansökan kunna särskilja den andel av alla angivna kostnader som hör enbart till stödperioden.
Med svåranpassade kostnader avses sådana poster som inte kan anpassas till verksamhetens volym. Företaget ska alltså sörja för betalningen av sådana poster även om företaget inte har någon försäljning alls och det inte är möjligt att anpassa kostnaderna till nedgången i verksamheten, till skillnad från till exempel material- och förnödenhetskostnader eller nya investeringar.
De svåranpassade kostnader som tas med i beräkningen vid fastställande av stöd kan innehållsmässigt variera från företag till företag. Till svåranpassade kostnader kan räknas bland annat hyreskostnader och övriga kostnader för egendom som används i affärsverksamheten, hyror för maskiner och anläggningar, ersättningar för nyttjanderätt, licensavgifter och nödvändiga kostnader för hyrd arbetskraft. Förluster kan till exempel vara förskottbetalningar som företaget betalat och som visat sig vara slutgiltiga förluster.
Företaget ska meddela Statskontoret om det senare sker ändringar i de svåranpassade kostnaderna eller förlusterna som angetts i ansökan, till exempel i form av rabatter eller avdrag för utgifter som företaget fått.
Nedan finns en lista med exempel på kostnadstyper som enligt lagen kan anses höra till svåranpassade kostnader och förluster för stödperioden. Observera att listan inte är fullständig, utan ger exempel på godtagbara kostnadstyper. Rätten till stöd för angivna kostnader och förluster avgörs alltid företagsspecifikt i samband med att kostnadsstöd beviljas.
Hyreskostnader och övriga kostnader för egendom som används i affärsverksamheten:
Hyror för maskiner och anläggningar
Ersättningar för nyttjanderätt och licensavgifter
Nödvändiga kostnader för hyrd arbetskraft
Som nödvändiga kostnader för hyrd arbetskraft betraktas till exempel sådana kostnader för hyrd arbetskraft som motsvarar sådana uppgifter som utförs av företagets egen personal och som är nödvändiga för att upprätthålla affärsverksamheten eller affärsverksamhetsberedskapen. Andra än nödvändiga kostnader för hyrd arbetskraft kan inte stödas. Företaget ska på begäran ge en utredning om nödvändigheten av anlitad hyrd arbetskraft för att upprätthålla företagets affärsverksamhet.
Svåranpassade förluster
Med svåranpassade förluster avses till exempel förskottbetalningar som företaget betalat och som visat sig vara slutgiltiga förluster. Som sådana kan till exempel betraktas förskottbetalningar som ett företag i turistbranschen betalat till hotell eller tjänsteleverantörer som trots inställda resor inte betalat tillbaka förskottsbetalningen. Företaget ska på begäran kunna verifiera att de förluster som anmälts i ansökan är slutgiltiga och att det inte är rimligt att få återbetalningar av dem från betalningsmottagaren till eller av någon annan instans.
Exempel på kostnadstyper som i princip inte kan godtas som svåranpassade kostnader eller förluster som enligt bestämningsgrunderna för kostnadsstödet:
Enligt propositionen kan man ansöka om kostnadsstöd trots att företaget redan har fått andra stöd som är avsedda för att lindra konsekvenserna av coronapandemin. I beloppet av kostnadsstöd tar man dock hänsyn till stöd som beviljats tidigare, så tillvida att de sammanlagda stöden inte överstiger 800 000 euro. Maxbeloppet per företag regleras i EU:s regler om tillfälligt statsstöd .
Övriga stöd som har inverkan på kostnadsstödet:
Även kommunerna har haft möjlighet att utnyttja EU:s tillfälliga statsunderstödsprogram för stöd som de beviljat företag. Företaget ska i sin kostnadsstödansökan till Statskontoret ange alla de stöd som beviljats företaget i enlighet med ramstödprogrammet.
Enligt lagen beviljas inte stöd i följande situationer:
Definition av företag i svårigheter enligt EU:s förordning.
Med företag i svårigheter avses företag enligt artikel 2.18 i EU:s allmänna gruppundantagsförordning (Kommissionens förordning 651/2014). Enligt definitionen anses ett företag vara i svårigheter om
Om företaget är under 3 år gammalt, anses det vara i svårigheter endast på basis av punkt 3.
Offentlighet av kostnadsstödets ansökningar och beslut
Alla handlingar som inkommit till en myndighet blir enligt offentlighetslagen i princip offentliga när myndigheten har fått dem. Detta gäller även ansökningar om kostnadsstöd. Vem som helst kan få information om ansökningarna genom en begäran. En ansökan om kostnadsstöd kan dock vid sidan om offentliga uppgifter innehålla sekretessbelagd information, som inte utlämnas vidare från myndigheten. Ifall den sökande anser, att det i dennas ansökan finns företags- eller yrkeshemligheter (enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet 24 § 1 mom. 20 punkt), kan den sökande i sin ansökan uppge vilka uppgifter denna anser vara företagshemligheter, samt på vilka grunder den sökande anser dessa uppgifter vara sekretessbelagda. På så sätt får Statskontoret information om vilka uppgifter i ansökan som den sökande själv anser vara företagshemligheter. Enligt lagen har dock Statskontoret slutgiltig beslutanderätt om till vilken grad handlingen bör vara sekretessbelagd.
Alla kostnadsstödsbeslut är i princip offentliga. Ifall det i ett beslut har specificerats uppgifter som den sökande i sin ansökan till Statskontoret har angett som företags- eller yrkeshemligheter, kan beslut även delvis innehålla uppgifter som angetts som sekretessbelagda.
Övriga saker som bör tas i beaktande i ansökningsskedet
Statskontoret begär vid behov om tilläggsuppgifter av sökanden. Statskontoret kan bevilja kostnadsstöd endast enligt de kriterier som stiftats i lagen. Företaget ger all information som är nödvändig för beviljandet av stöd i ansökningsblanketten. Dessutom får Statskontoret information för beviljandet av stöd automatiskt från andra myndigheter, som till exempel Skatteförvaltningen.
Sökandena behöver därmed i princip inte skicka tilläggsuppgifter till Statskontoret, utan stödansökningarna behandlas enligt de uppgifter som angetts av företaget i deras ansökan samt den information som fåtts av andra myndigheter.
Ett företag kan ge fullmakt åt en annan person att representera företagetvia tjänsten Suomi.fi -fullmakter . Välj fullmakt ”Ansökan om företagsfinansiering”.
Kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper företagen att använda suomi.fi-fullmakter.
Ring: 0295 53 5115
OBS. Representant för föreningen eller stiftelsen: om du har några problem med Suomi.fi-fullmakter, vänligen kontakta kostnadsstöd kundtjänst: kustannustuki@valtiokonttori.fi
Ordföranden för föreningen som registrerats i föreningsregistret kan fylla i ansökan om stöd i elektroniska transaktioner på föreningens vägnar. Förutom ansökan måste föreningen, genom ett kompletterande informationsmeddelande, skicka bevis för att ordföranden har rätt att underteckna föreningen ensam eller är bemyndigad av undertecknarna att skicka ansökan (föreningsregister / regler / protokoll / fullmakt).
När det gäller stiftelser ska ansökan skickas som en pappersansökan om tillståndet inte redan är i ordning.
Kostnadsstöd telefontjänsten är avsedd för företagare som ansöker kostnadsstöd för företag. Vid telefontjänsten kommer vi att ge dig råd om att fylla i ansökan och besvara dina frågor.
Telefontjänsten tjänar från 14 december på vardagar från 9.00 till 15.00 på 0295 50 3050.
Vi spelar in alla samtal.
Statskontoren tar inte ut ytterligare avgifter eller serviceavgifter för samtal till 0295-nummer. Operatörer tar ut en vanlig mobil/servicenätverksavgift för samtal.
Den andra ansökningsomgången för kostnadsstöd har öppnats och avslutas den 26 februari 2021 kl. 16.15.
+358 295 50 3050, må–fre 9.00-12.00
Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Växel: +358 295 50 2000
Obs! Du kan ändra språk från övre högra hörnet av den krypterad e-post-sidan.