Företagens kostnadsstöd
Kostnadsstödets femte ansökningsomgång 21.12.2021- 18.2.2022
Kostnadsstödets femte ansökningsomgång 21.12.2021- 18.2.2022
Kostnadsstödets femte ansökningsomgång upphörde den 18.2. kl 16.15.
Finskspråkig webinar: att ansöka om kostnadsstöd
Information om den 30.9.2021 avslutade fjärde ansökningsomgången:
Kostnadsstödets femte ansökningsomgång började den 21.12. kl 9.00 och slutar den 18.2. kl 16.15. Stödperioden är 1.6.-30.9.2021.
Femte ansökningsomgången ersätter kostnader för företag som har drabbats av en offentligrättslig begränsning i anslutning till bekämpningen av covid-19-pandemin. Stödet täcker för kostnader som uppstått 1.6.–30.9.2021.
Betalning av kostnadsstöd baserar sig på lagen om temporärt kostnadsstöd för företag.
Den femte omgången av kostnadsstöd är avsedd för företag som har drabbats av en offentligrättslig begränsning i anslutning till bekämpningen av covid-19-pandemin som infallit under den stödperioden 1.6.–30.9.2021. Begränsningen kan ha gällt direkt företaget eller dess kunder.
Villkoren för stöd:
Stiftelser och föreningar som bedriver affärsverksamhet kan också ansöka om kostnadsstöd. Det finns ingen gräns för storleken eller formen på företag. Däremot måste företaget ha ett FO-nummer.
Nya företag
Om företaget är grundat under pandemiperioden, det vill säga i mars 2020 eller senare, kan jämförelseperioden inte definieras för företaget. På grund av detta kan företaget inte beviljas kostnadsstöd.
Kostnadsstödets femte ansökningsomgång är öppen under tidsperioden 21.12.2021 kl 9.00 – 18.2.2022 kl 16.15. Ansökan skall vara i Statskontoret senast den 18.2. 2022 klockan 16.15. Observera att detta även gäller pappersansökningar som ska vara tillhanda i Statskontoret under sista ansökningsdagen klockan 16.15. Det räcker inte med en poststämpel från samma dag.
Jämförelseperioder avser de perioder under vilka en minskning av företagets omsättning mellan en normalperiod och en pandemiperiod bestäms genom jämförelse. Beviljandet av kostnadsstöd är villkorat av att omsättningen minskar med mer än 30 %.
Förändringen av företagets omsättning beräknas genom att jämföra jämförelseperiodernas omsättning. Jämförelsen tar hänsyn till både momspliktig försäljning (mervärdesskatt), som deklareras med momsdeklarationer, och försäljning utan moms.
Jämförelseperioderna baseras på företagets momsbeskattningsperiod. Momsperioden är den period som företaget deklarerar och betalar moms. Jämförelseperioderna definieras enligt följande:
Nya företag: Om företaget grundades under pandemiperioden, det vill säga i mars 2020 eller senare, kan jämförelseperioden inte definieras för företaget. Därför kan inget kostnadsstöd beviljas företaget.
Kostnadsstödets femte omgång riktar sig speciellt för företag inom turism, restaurang- och evenemangsbranschen. De branscher som är direkt berättigade till kostnadsstöd definieras i lagen om temporärt kostnadsstöd. Bekanta dig med branscherna som omfattas av stödet –>
Stöd kan dock också beviljas på behovsprövade grunder till företag utanför verksamhetsbranschen om dess affärsverksamhet har drabbats av en offentligrättslig begränsning för att bekämpa pandemin. En sådan begränsning kan till exempel vara en begränsning relaterad till öppettider. Begränsningen kan ha gällt antingen direkt företaget eller en för företaget viktig kundgrupp.
Observera dock, att enbart myndighetens rekommendation ska inte betraktas som en begränsning och är inte en tillräcklig grund för beviljande av stöd till företag utanför verksamhetsbranscherna. Rekommendation om distansarbete till ett företags kunder räcker inte till exempel som grund till utbetalning av stöd till företag utanför verksamhetsbranscherna.
Ansökan om kostnadsstöd görs via Statskontorets e-tjänst och tjänsten vägleder dig framåt med ifyllningen av ansökan. Det går även att spara ansökan som ett utkast och fortsätta fylla i den vid ett senare tillfälle.
Du kan ange alla nödvändiga uppgifter i ansökningsformuläret som behövs för beviljande av stödet. Statskontoret får även uppgifter automatiskt från andra myndigheter för beviljande av stödet, som t. ex Skatteförvaltningen och inkomstregistret.
Du får ett ansökningsnummer för din registrerade ansökan och en bekräftelse till din e-postadress. Du behöver inte vara i kontakt med Statskontoret innan ansökan eller efter det. Statskontoret ber vid behov om tilläggsuppgifter.
Förfrågningarna skyndar inte på hanteringen av ansökningarna. Uppskattad hanteringstid uppdateras på Statskontorets webbsida.
De övriga kostnader för stödperioden som företaget angett i ansökningen påverkar bestämningen av kostnadsstödet och ersättning för stängning.
Till övriga kostnader räknas de oflexibla utgifter och kostnader i affärsverksamheten som företaget angett för stödperioden i sin ansökan.
Med svåranpassade kostnader avses sådana kostnader som inte kan anpassas till verksamhetens volym. Företaget behöver med andra ord sörja för betalningen av sådana kostnader även om företaget inte har någon försäljning alls och det inte är möjligt att anpassa kostnaderna till nedgången i verksamheten, till skillnad från till exempel material- och förnödenhetskostnader eller nya investeringar.
Kostnaderna kan även bestå av slutgiltiga förskottsbetalningar som företaget betalat. Till oflexibla kostnader räknas inte material- och förnödenhetskostnader, nya investeringar eller lönekostnader som går att anpassa.
Exempel på oflexibla kostnader:
Kostnader för nödvändig, hyrd arbetskraft kan även ersättas. Till den här typen av kostnader hör till exempel kostnader som motsvarar sådana uppgifter som utförs av företagets egen personal och som är nödvändiga för att upprätthålla affärsverksamheten eller affärsverksamhetsberedskapen. Samma gäller även för kostnader som uppstått för nödvändig underhåll av egendom som använts i affärsverksamheten.
Kostnader som i viss mån är flexibla kan även ersättas. I dessa fall kan bara den del av kostnaden ersättas som inte varit flexibel i förhållande till nedgången i omsättningen.
Kostnaderna ska vara slutgiltiga och höra till stödperioden 1.3.2021 – 31.5.2021. Kostnader som senare efter stödperioden räknats den sökande till godo, till exempel i form av rabatter, kan inte ersättas. Det är företagets skyldighet att lämna in uppgifter för verkliga kostnader som uppstått under stödperioden, även efteråt, för att stödbeloppet ska kunna korrigeras till att motsvara de verkliga kostnader som uppstått.
Till lönekostnaderna räknas de av företaget betalade lönerna som Statskontoret plockat direkt från inkomstregistret. Utöver det godkänns i fortsättningen arbetsgivarens lönebikostnader enligt given procentandel av lönekostnaderna. Arbetsgivarens lönebikostnader är till exempel lön för semester och sjukdomstid samt semesterpenning och kostnader för social trygghet och företagshälsovård.
När det gäller enskilda näringsidkare och ansvariga bolagsmän i personbolag godkänns som lönekostnader den arbetsinkomst som fastställts för företagarens pensionsförsäkring. Dessutom godkänns FöPL-försäkringsavgifter och sjukförsäkringsavgifter enligt företagets anmälan.
För företagare i aktiebolag kan löner och lönebikostnader endast godkännas enligt uppgifter från inkomstregistret. Separata FöPL-avgifter godtas med andra ord inte som kostnad i kostnadsstödsansökningen.
Enligt lagen beviljas inte stöd i följande situationer:
Definition av företag i svårigheter enligt EU:s förordning.
Med företag i svårigheter avses företag enligt artikel 2, punkt 18 i EU:s allmänna gruppundantagsförordning (Kommissionens förordning 651/2014). Enligt definitionen anses ett företag vara i svårigheter om
För företag som 31.12.2019 varit under 3 år gamla, tillämpas bara punkt c.
Enligt lagen kan kostnadsstöd betalas för 2 000 – 1 000 000 euro.
Från beviljat kostnadsstöd görs avdrag för, till samma kostnader riktade, försäkringsersättningar samt ersättning för stängning och evenemangsgaranti som Statskontoret beviljat. Stödets maximibelopp är 1 miljon euro.
Redan beviljade stöd beaktas i kostndadsstödsbeloppet genom att den sammanlagda summan för de stöd som ingår i Europeiska kommissionens tillfälliga ramstödprogram för statligt understöd inte får överstiga 2,3 miljoner euro.
Företaget kan ansöka om kostnadsstöd fast det redan skulle ha fått andra direkta stöd för att lindra verkningarna och följderna av coronapandemin.
Kostnadsstödet beviljas med stöd av EU:s tillfälliga ramstödprogram. För alla stöd som beviljas enligt ramstödprogrammet gäller en företagsspecifik övre gräns på 2,3 miljoner euro som inte får överskridas i samband med beviljande av stödet. Vid beräkningen av den övre gränsen på 2,3 miljoner euro tas hänsyn till alla de stöd som det enskilda företaget eller med den till samma koncern hörande företag beviljats enligt ramstödprogrammet.
Följande stöd ingår i EU:s ramstödprogram:
Även kommunerna har haft möjlighet att utnyttja EU:s tillfälliga statsunderstödsprogram för beviljade stöd till företagen. Företaget ska i sin kostnadsstödsansökan till Statskontoret ange alla stöd som de fått enligt ramstödprogrammet.
Ett företag, samfund eller förening kan ge fullmakt till ett annat företag, samfund eller en person att företräda företaget.
För kostnadsstödsansökan behövs fullmakt ”Ansökan om företagsfinansiering”.
Den som ensam har firmateckningsrätt kan ge elektronisk fullmakt som träder i kraft omedelbart. Mera information >
Företag som inte kan använda elektronisk fullmakt ska ansöka fullmakt med tjänstemannafullmakt.
Företaget behöver ta hänsyn till att hanteringstiden för att söka fullmakt med ansökan kan vara lång. Vid hög belastning kan hanteringstiden vara 2-3 veckor. Hanteringen av en ofullständig ansökan tar längre tid och därför ber vi den sökande se till att ansökningen har alla nödvändiga bilagor och har undertecknats.
Exempel på situationer när användning av elektronisk fullmakt inte är möjlig och företaget behöver göra en ansökan av fullmakt:
Kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper företagen vid användningen av suomi.fi-fullmakter.
Ring: 0295 53 5115, måndag-fredag 10.00-15.00
Ordförande för föreningen som registrerats i föreningsregistret kan företräda föreningen och fylla i ansökan om stöd i e-tjänsten. Förutom ansökan ska föreningen, som kompletterande tilläggsuppgift, skicka bevis på att ordföranden har rätt att underteckna ensam för föreningen eller har fullmakt av dem som har namnteckningsrätt att skicka ansökan (föreningsregisterutdrag / regler / protokollutdrag / fullmakt).
När det gäller stiftelser lönar det sig att skicka ansökan som en pappersansökan om fullmakten inte redan är i skick.
Vid behov kan en utprintbar ansökningsblankett i pdf-format beställas på adressen: ansokningsblankett.kostnadsstod(at)statskontoret.fi. Ansökningsblanketten kommer som returpost.
I ansökan ska följande fyllas i: Företagets grunduppgifter, omsättningen för pandemi- och normalperioden, om de inte finns tillgängliga direkt från Skatteförvaltningen på basen av företagets moms-deklarationer, uppgifter om FöPL-årsarbetsinkomst för enskild näringsidkare, uppgifter om FöPL-avgift och sjukförsäkringsavgift, uppgifter om stödperiodens (1.3.2021-31.3.2021) oflexibla kostnader (typ av kostnad och belopp, t. ex hyra), uppgifter om försäkringsersättningar som hör till coronapandemin om de ersätter skador för stödperioden samt uppgifter om övriga stöd som ingår i EU:s ramstödprogram.
Statskontoret får en del av uppgifterna som behövs från Skatteförvaltningen, inkomstregistret, Statistikcentralen samt från andra myndigheter som beviljar statliga understöd.
Statskontoret strävar till att göra ansökan så smidig som möjligt. Ansökningsförfarandet har testats med en kundpanel och fått utmärkt respons.
Om du är missnöjd med beslutet du fått kan du söka ändring hos Statskontoret. Behandlingen av begäran om omprövning på Statskontoret är avgiftsfri.
Här uppdateras information om Regionförvaltningsverkets pressmeddelanden om begränsningar.
Medan uppdateringen pågår, kan man bekanta sig med den finskspråkiga sidan om begränsingar.
Sammankomstbegränsningar i Birkalands sjukvårdsdistrikt och området kring Punkalaidun 29.5.-28.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Birkalands sjukvårdsdistrikt och området kring Punkalaidun 5.8.-29.8.2021.
Sammankomstbegränsningar i Birkalands sjukvårdsdistrikt och området kring Punkalaidun 30.8.-12.9.2021.
Sammankomstbegränsningar i Egentliga Finland 1.6.–16.6.2021.
Sammankomstbegränsningar 14.6.-3.7.2021.
Sammankomstbegränsningar i områden kring Åbo, Reso, Salo, S:t Karins och Pargas 9.7.-8.8.2021.
Upphävande av begränsningar 27.8.-31.8.2021.
Sammankomstbegränsningar 5.6.-30.6.2021.
Sammankomstbegränsningar 16.6.-30.6.2021.
Upphävande av begränsningar 23.6.-30.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Kajanaland och Norra Österbotten 21.5.-13.6.2021.
Sammankomstbegränsningar 5.6.-30.6.2021.
Upphävande av begränsningar 11.6.-30.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Kymmenedalens sjukvårdsdistrikt 14.8.-13.9.2021.
Upphävande av begränsningar i Kymmenedalens sjukvårdsdistrikt 3.9.-13.9.2021.
Sammankomstbegränsningar i Länsi-Pohja sjukvårdsdistrikt 24.5.-6.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Lapplands sjukvårdsdistrikt 1.6.-30.6.2021.
Annullering av sammankomstbegränsningar i Lapplands sjukvårdsdistrikt 1.6.-30.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt (Jyväskylä, Muurame, Laukaa, Äänekoski) 13.8.-9.9.2021.
Sammankomstbegränsningar i Mellersta Österbottens sjukvårdsdistrikt (utom Reisjärvi) 2.-15.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Mellersta Österbottens sjukvårdsdistrikt (utom Reisjärvi) fortsätter till 22.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Mellersta Österbottens sjukvårdsdistrikt (utom Reisjärvi) 25.8.-14.9.2021.
Uppdateras
Upphävande av begränsningar 2.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Norra Österbotten och Kajanaland 21.5.-13.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Askola, Hangö, Ingå, Karkkila, Kyrkslätt, Lapinjärvi, Lojo, Lovisa, Borgå, Raseborg, Sibbo, Sjundeå och Vichtis kommuner 2.6.-15.6.2021.
Sammankomstbegränsningar 15.6.-14.7.2021.
Begränsningarna lättar i huvudstadsregionen och Mellersta Nyland 15.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda kommuner 14.7.-10.8.2021.
Sammankomstbegränsningar i Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda kommuner 20.8.-12.9.2021.
Upphävande av begränsningar i områden kring Hyvinge, Träskända, Kervo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Tusby kommuner 29.6.2021-14.7.2021.
Sammankomstbegränsningar i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt 5.8.-26.8.2021.
Sammankomstbegränsningar i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (utom Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda) 27.8.-12.9.2021.
Upphävande av begränsningar 4.9.-12.9.2021.
Sammankomstbegränsningar 2.6.-30.6.2021.
Sammankomstbegränsningar 16.6.-14.7.2021.
Upphävande av begränsningar i Päijänne-Tavastlands sjukvårdsdistrikt (utom Kärkölä, Lahtis och Orimattila kommuner) 23.6.-14.7.2021.
Upphävande av begränsningar i Kärkölä, Lahtis och Orimattila kommuner 2.7.2021-14.7.2021
Sammankomstbegränsningar 26.5.-8.6.2021.
Lättandet av sammankomstbegränsningar 1.6.-8.6.2021.
Upphävande av begränsningar i Harjavalta, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Björneborg, Siikainen och Ulvila kommuner 27.8.2021 – 14.9.2021 och upphävande av begränsningar i Eura, Eurajoki, Huittinen, Kokemäki, Raumo och Säkylä kommuner 27.8.2021 – 14.9.2021.
Sammankomstbegränsningar 25.8.-17.9.2021.
Sammankomstbegränsningar i Södra Karelens sjukvårdsdistrikt 3.9.-24.9.2021.
Upphävande av begränsningar i Södra Karelens sjukvårdsdistrikt 16.9.-24.9.2021
Sammankomstbegränsningar 4.6.-17.6.2021.
Upphävande av begränsningar 14.6.2021.
Sammankomstbegränsningar i Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt 13.8.-9.9.2021.
Sammankomstbegränsningar i Vasas sjukvårdsdistrikt 12.8.-8.9.2021.
Bekanta dig noggrant med informationen på vår webbsida om kostnadsstödets villkor innan användningen av räknaren.
Observera att räknaren bara är riktgivande eftersom alla i lagen angivna villkor inte finns med i räknaren och räknarens summa inte är ett officiellt beslut av kostnadsstödet, utan en separat ansökan om stöd behöver göras i e-tjänsten.
Hjälptabell för beräkningen av kostnadsstödets jämförelseperiod
Kontrollera din jämförelseperiod med hjälp av den här tabellen.
Med jämförelseperioder menas de tidsperioder som jämförs för att kunna bestämma minskningen av företagets omsättning mellan normalperioden och pandemiperioden. (Grundförutsättningen för att få kostnadsstöd är att omsättningen har minskat med över 30%).
Normalperioden och pandemiperioden bestäms på basen av företagets moms-redovisning och när företaget är grundat. När du väljer företagets moms-redovisningsperiod och tidpunkten för när företaget är grundat, visas de i räknaren vid respektive fält.
OBS! Stödperioden, som man ansöker om stöd för, är samma för alla sökande (1.6.-30.9.2021).
+358 295 50 3050, må–fre 9.00-12.00
Statskontoret tar inte ut avgifter för samtal till 0295-numren. Operatörerna debiterar normal mobilsamtals-/lokalnätsavgift för samtalen.
Växel: +358 295 50 2000
Obs! Du kan ändra språk från övre högra hörnet av den krypterad e-post-sidan.