Mikä Haeavustuksia.fi on?
Haeavustuksia.fi on verkkopalvelu, joka kokoaa kaikki valtionavustushaut yhteen palveluun. Olemme koonneet tälle sivustolle
- ohjeita tunnistautumiseen
- käyttöohjeita avustusten hakijoille ja
- ohjeita asiantuntijalausuntojen antamiseen.
Valtionapuviranomaiset julkaisevat Haeavustuksia.fi-palvelussa tiedot kaikista haettavissa olevista valtionavustuksista. Palvelu mahdollistaa avustuksen hakemisen, avustusta koskevan päätöksen vastaanottamisen sekä päätöstä seuraavat toimenpiteet, kuten maksatuksen ja avustuksen käytön raportoinnin.
Haeavustuksia.fi palvelee kaikkia valtionavustusten hakijoita, muun muassa
- yhdistyksiä ja säätiöitä
- kuntia ja kuntayhtymiä
- tiedelaitoksia ja tutkimusorganisaatioita
- korkeakouluja
- yrityksiä
- yksityishenkilöitä.
Hakuilmoituksia voi selailla kirjautumatta palveluun. Valtionavustusten hakeminen sekä valtionavustuksiin liittyvä asiointi tapahtuu Haeavustuksia.fi-palvelussa. Avustusten hakeminen ja omien tietojen tarkastelu edellyttää, että käyttäjä on kirjautunut palveluun.
Palveluun tunnistautuminen
Valtionavustusten hakeminen sekä valtionavustuksiin liittyvä muu asiointi edellyttää Haeavustuksia.fi-palveluun tunnistautumista. Palveluun kirjaudutaan käyttäen
- Suomi.fi-tunnistusta
- eIDAS tunnistautumista tai
- Finnish Authenticator-sovellusta.
Tutustu myös: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tunnistus/mika-on-suomifi-tunnistus
-
Suomalaisen yhteisön puolesta asiointi Suomi.fi-valtuudella
Suomalaisen yritys- ja yhteisötunnuksen (Y-tunnus) omaavaan yrityksen tai yhteisön puolesta asiointi edellyttää Suomi.fi-palvelussa annettua valtuutta. Oikeutesi yhteisön tai yrityksen puolesta asiointiin tarkistetaan Suomi.fi-palvelun valtuusrekisteristä kirjautumisen yhteydessä. Mikäli et Suomi.fi-valtuuden valinnassa näe sitä yhteisöä, jonka puolesta pyrit asioimaan, pyydä valtuutta yhteisössäsi Suomi.fi-valtuuksia hallinnoivalta henkilöltä.
Kirjautumisen yhteydessä käytät tunnistautumiseen henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, mobiilivarmennettasi, hightrust.id -sovellusta tai varmennekorttiasi.
Yrityksen tai yhteisön puolesta asiointiin oikeuttavat valtuudet
Yhteisön puolesta asioinnissa on käytössä kolme valtuusasiaa (valtuutta):
- Valtionavustusten hakeminen ja tietojen hallinnointi (laajin)
Valtuutettu voi valmistella valtionavustusten hakemista ja avustuksiin liittyviä toimenpiteitä, toimittaa ne käsiteltäväksi sekä peruuttaa hakemuksen ja hallinnoida valtuuttajaan liittyviä tietoja. - Valtionavustusten hakeminen
Valtuutettu voi valmistella valtionavustusten hakemista ja avustuksiin liittyviä toimenpiteitä, toimittaa ne käsiteltäväksi sekä peruuttaa hakemuksen. - Valtionavustusten hakemisen valmistelu
Valtuutettu voi valmistella valtionavustusten hakemista ja avustuksiin liittyviä jatkotoimenpiteitä.
Valtuus ohjaa palvelussa käytettävissäsi olevia toimintoja. Yhteisössä vähintään yhdellä on oltava laajin valtuus, jolla voidaan palvelussa ylläpitää myös yhteys- ja pankkitietoja. Valtuusasiat ovat toisensa pois sulkevia, eikä ole suositeltavaa antaa päällekkäisiä valtuuksia. Hakija vastaa tarvittavien valtuuksien hallinnoinnista yhteisön sääntöjen mukaisesti.
Valtuuksia hallinnoidaan Suomi.fi-valtuudet palvelussa: https://www.suomi.fi/valtuudet
Asiointivaltuuden voi käydä antamassa tai pyytämässä Suomi.fi-valtuuksien sivuilla kohdassa Anna ja pyydä valtuuksia. Jos yhteisösi ei voi omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa, voidaan valtuus rekisteröidä Digi- ja väestötietoviraston virkailijavaltuuttamispalvelussa hakemuksen perusteella.
Suomi.fi-valtuuksien käytön tuki- ja neuvontapalvelut:
Kansalaisneuvonta (henkilöasiakkaat)Organisaatioiden asiakaspalvelu (organisaatioasiakkaat)
Yritys-Suomi-puhelinpalvelu (yritysasiakkaat)
Lisätietoja valtuuksista (Suomi.fi)
Virkailijavaltuuttamispalvelu
Valtuusoikeudet tulee rekisteröidä Digi- ja väestötietoviraston virkailijavaltuuttamispalvelussa, mikäli yritysten tai yhteisön edustamisoikeutta ei voida tarkistaa kaupparekisteristä, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) tai yhdistysrekisteristä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua tarvitsevia tahoja ovat esimerkiksi
- julkishallinto
- osa yhdistyksistä ja yhtymistä
- osa yrityksistä ja yksityisistä elinkeinonharjoittajista
- organisaatiot, joiden edustajilla ei ole mahdollisuutta käyttää digipalveluja.
Hakemuksella valtuuttaminen (Suomi.fi)
- Valtionavustusten hakeminen ja tietojen hallinnointi (laajin)
-
Suomalaisen yhteisön puolesta asiointi muiden rekisterien tietojen perusteella
Haeavustuksia.fi -palvelussa voi asioida myös tietyillä kaupparekisteriin, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tai yhdistysrekisteriin merkityllä asiointiin oikeuttavilla rooleilla. Huomaathan että muihin rekistereihin ilmoitettujen tietojen tallentumisessa ja siten käytettävyydessä Haeavustuksia.fi-palveluun tunnistautumisessa voi olla viivettä.
Kaupparekisteriin merkitty
- yrityksen toimitusjohtaja (TJ)
- yrityksen toimitusjohtajan sijainen (TJS)
- yrityksen nimenkirjoittaja, jolla on oikeus edustaa yritystä yksin (NIMKO)
- elinkeinoharjoittaja (ELI)
Yhdistysrekisteriin merkitty
- puheenjohtaja (PJ)
- jäsen (J)
- nimenkirjoittaja, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin (NIMKO)
Kirjautumisen yhteydessä käytät tunnistautumiseen henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, mobiilivarmennettasi tai sähköistä henkilökorttiasi.
-
Y-tunnuksettoman suomalaisen yhteisön puolesta asiointi
Suomalaisen yhteisön, jolla ei ole suomalaista yritys- ja yhteisötunnusta (Y-tunnus) puolesta asioidaan henkilöhakijana ja kirjautumiseen käytetään Suomi.fi tunnistautumista. Yhteisö, jolle avustusta haetaan, nimetään hakemuksella ja hakemukselle liitetään yhteisöltä saatu asiointivaltuuden todentava vapaamuotoinen liite.
Kirjautumisen yhteydessä käytät tunnistautumiseen henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, mobiilivarmennettasi tai sähköistä henkilökorttiasi.
-
Ulkomaisen yhteisön puolesta asiointi
Ulkomaisen yhteisön puolesta asioidaan aina henkilöhakijana. Yhteisö, jonka puolesta asiointi tapahtuu, nimetään hakemuksella ja hakemukselle liitetään yhteisöltä saatu asiointivaltuuden todentava liite. Avustushausta vastaava viranomainen ohjeistaa liitteen sisällöstä.
Tunnistautumiseen käytetään yleiseurooppalaisia (eIDAS) tunnistustapoja, jotka on hyväksytty Euroopassa rajat ylittävässä tunnistautumisessa käytettäviksi tai Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämää Finnish Authenticator -sovellusta.
eIDAS on vahva tunnistus, jonka käyttö on tällä hetkellä mahdollista seuraavien EU-maiden tunnistusvälineillä: Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Tanska, Tšekin tasavalta, Viro.
Muussa tapauksessa tunnistus voidaan tehdä Finnish Authenticator -palvelun kautta.
Ulkomaalaiset tunnistustavat (Suomi.fi)
Ulkomaalaiset tunnistustavat en (Suomi.fi)
Ulkomaalaiset tunnistustavat sv (Suomi.fi)
-
Henkilöhakijana asioiminen
Kun haet avustusta itsellesi, kirjaudu palveluun yksityishenkilönä käyttäen Suomi.fi tunnistautumista, yhteiseurooppalaisia tunnistustapoja (eIDAS) tai Finnish Authenticator -sovellusta.
Suomi.fi kirjautumisen yhteydessä käytät tunnistautumiseen henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, mobiilivarmennettasi tai sähköistä henkilökorttiasi.
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tunnistus/mika-on-suomifi-tunnistuseIDAS-tunnistusvälineet ovat toisten EU-maiden myöntämiä tunnistusvälineitä, joita voidaan käyttää tunnistauduttaessa suomalaisiin julkishallinnon asiointipalveluihin. eIDAS on vahva tunnistus, jonka käyttö on tällä hetkellä mahdollista seuraavien EU-maiden tunnistusvälineillä: Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Tanska, Tšekin tasavalta, Viro.
Finnish Authenticator sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulle rekisteröidään ulkomaalaisen UID-tunniste ja tallennat palveluun kuvan itsestäsi sekä passistasi tai kansallisesta henkilöllisyystodistuksestasi.
-
Henkilöhakijan puolesta asioiminen (tulossa)
Avustuksen hakeminen toisen henkilön puolesta mahdollistuu Haeavustuksia.fi-palvelussa myöhemmin.
-
Avustusasioista lausuvana asiantuntijana asiointi
Kirjaudu Haeavustuksia.fi-palveluun yksityishenkilönä.
Haeavustuksia.fi-palvelun käyttöohjeet hakijalle
Olemme koonneet tähän osioon käyttöohjeita valtionavustusten hakijoille. Osa ohjeista on videomuodossa.
Suositellut selaimet
Haeavustuksia.fi toimii yleisimmillä selaimilla, kuten Google Chrome, Edge, Mozilla Firefox, Opera ja Safari. Jotta verkkopalvelun käyttö olisi tietoturvallista ja tarjoaisi parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen, suosittelemme käyttämään selainten uusimpia versioita.
Hakuilmoitukset
Valtionavustusten hakuilmoitukset listautuvat Haeavustuksia.fi-palvelun etusivulle. Listalla näytetään oletuksena ne haut, joissa hakuaika on käynnissä juuri nyt tai alkamassa. Palvelussa on myös hakuilmoituksia, joissa julkaistaan vain hakuun liittyvät vähimmäistiedot. Näissä tapauksissa täysi hakuilmoitus löytyy valtionapuviranomaisen omasta palvelusta tai kotisivulta ja sinne on hakuilmoitukselta linkki. Näissä hauissa hakeminen ja siihen liittyvät seuraavat toimenpiteet tapahtuvat viranomaisen omassa palvelussa. Haut voidaan julkaista myös ennakkotietoina. Hausta vastaavien valtionapuviranomaisten yhteystiedot löytyvät hakuilmoituksista.
Kieliversiot
Hakuilmoituksia ei aina julkaista täysin tiedoin kaikilla kielillä. Esimerkiksi englanninkielinen hakuilmoitus voidaan julkaista minimitiedoilla silloin, kun hausta vastaava valtioapuviranomainen ei mahdollista asiointia englanniksi. Tällöin hakemuslomake on käytettävissä vain suomeksi ja ruotsiksi.
Aiemmin muissa palveluissa avatut haut
Haeavustuksia.fi-palveluun ei ole siirretty aiemmin muissa palveluissa avattuja, haettuja ja saatuja avustuksia. Niiden osalta asiointi jatkuu valtionapuviranomaisten ohjeistamana alkuperäisissä palveluissa.
-
Palvelun käytön aloittaminen ja siellä liikkuminen
Voit selailla hakuilmoituksia kirjautumatta palveluun. Jos haluat hakea valtionavustusta tai tarkastella asiakkuuteesi liittyviä tietoja, tulee sinun kirjautua Haeavustuksia.fi-palveluun.
Suosittelemme, että aloitat palvelun käytön kirjautumalla ja Omat tiedot -osion tietojen täydentämisellä. Osiossa ylläpidetään muun muassa erilaisia yhteystietoja, joita tarvitaan hakemisessa.
Kun olet kirjautunut palveluun, näet sivun yläosassa kirjautumiseen liittyvät nimitiedot. Näet ja voit muokata tietojasi kohdissa Omat tiedot ja Omat asiat. Ne löytyvät vasemmasta yläkulmasta, palvelun päävalikosta.
Palvelun ylä- ja alareunan elementit pysyvät samoina läpi koko palvelun. Palvelun etusivulle voit palata napsauttamalla palvelun tunnusta.
Linkit palvelua koskeviin ohjeisiin sekä saavutettavuus- ja tietoturvaselosteisiin löytyvät palvelun alareunasta.
Kielivalinnat
Haeavustuksia.fi -palvelu on toteutettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Voit vaihtaa kielen valikosta.
Palvelun käyttökieleksi tekemäsi valinta vaikuttaa hakemuksen lähetyshetkellä siihen, millä kielellä vastaanottava valtionapuviranomainen hakemuksesi käsittelee.
-
Kirjautuminen
Valtionavustusten hakeminen sekä valtionavustuksiin liittyvä muu asiointi edellyttää Haeavustuksia.fi -palveluun tunnistautumista. Tunnistautumiseen käytetään
- henkilökohtaisia pankkitunnuksia
- mobiilivarmennetta tai
- sähköistä henkilökorttia.
Oikeus yhteisön, yrityksen tai henkilön puolesta asiointiin tarkistetaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-palvelun valtuusrekisterissä ylläpidettyjen valtuutuksien avulla. Haeavustuksia.fi -palvelussa voi asioida myös tietyillä kaupparekisteriin, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tai yhdistysrekisteriin merkityllä asiointiin oikeuttavilla rooleilla. Katso tarkempi ohje palveluun tunnistautumisesta.
Haeavustuksia.fi -palvelussa voi asioida myös tietyillä asiointiin oikeuttavilla rooleilla, jotka on merkitty
- kaupparekisteriin
- Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tai
- yhdistysrekisteriin.
Katso tarkempi ohje Suomi.fi-tunnistautuminen välilehdeltä.
Hakuilmoitusten selailu ei edellytä palveluun kirjautumista. Asiakkuuteen liittyvät tiedot eli Omat tiedot ja Omat asiat näytetään vain palveluun kirjautuneille.
-
Omat tiedot
Kun olet kirjautunut palveluun, pääset päävalikosta (vasemmasta yläkulmasta) Omat tiedot -näkymään, jossa voit katsella ja muokata tietojasi. Tietojen muokkaaminen on osin mahdollista vain ”Valtionavustusten hakeminen ja tietojen hallinnointi” valtuusroolin omaavalle henkilölle. Tällainen tieto on mm. pankkiyhteystieto. Valtionapuviranomainen ei voi omassa järjestelmässään ylläpitää em. tietoa. Rajauksilla pyritään pienentämään valtionavustusten maksuun liittyvien väärinkäytösten riskiä.
Käytämme hakijan omina tietoina myös muihin viranomaisrekistereihin tallennettua tietoa, tästä syystä kaikkien tietojen muokkaaminen ei ole palvelussa mahdollista. Tiedot tulee muuttaa lähteenä toimivaan rekisteriin, jonka jälkeen uusi Haeavustuksia.fi -palveluun kirjautuminen päivittää palvelussa näkyvät tiedot. Tällainen tieto on esimerkiksi hakijan nimi, osoite ja Y-tunnus.
Tallenna asiakasprofiiliin vain ne yhteyshenkilöt, jotka liittyvät kaikkiin tämän yhteisön puolesta tehtyihin hakemuksiin ja avustusasioihin. Asiakasprofiiliin tallennetut yhteyshenkilöiden tiedot kopioituvat automaattisesti uusille hakemuksille, joissa niitä voidaan vielä hakemuskohtaisesti hallita. Avustusasian käsittelyyn liittyvät tiedoksiannot, kuten täydennyspyynnöt ja tieto asian ratkaisusta, lähetetään sähköpostilla tiedoksi kaikille hakemuksella yhteyshenkilöiksi nimetyille.
Omat tiedot -näkymässä päivitetty yhteyshenkilön tieto ei tallennu takautuvasti jo olemassa oleville hakemuksille, vaan muuttunut tieto tulee päivittää niihin erikseen. Päivitetty tieto tulee käyttöön päivityksen jälkeen avattaville hakemuslomakkeille.
Omat tiedot näkymä kehittyy vastaamaan erilaisten hakijaryhmien tarpeita sitä mukaa, kun Haeavustuksia.fi-palvelun käyttö laajenee.
-
Omat asiat
Palveluun kirjautuneena pääset päävalikon (vasen yläkulma) Omat asiat -näkymässä katselemaan ja muokkaamaan asiointiisi liittyviä tietoja. Asiointisi listautuu kolmeen osioon. Kussakin osiossa pääset hakemukselle napauttamalla hakemukselle antamaasi nimeä Hakemus-sarakkeessa ja voit järjestää rivejä otsikkorivin nuolipainikkeilla.
- Keskeneräiset osio sisältää ne hakemukset, joiden täyttö on kesken. Hakemus jää tähän näkymään, mikäli sitä ei hakuajan puitteissa allekirjoiteta ja lähetetä hausta vastaavalle viranomaiselle. Keskeneräiseksi jääneitä hakemuksia ei toistaiseksi voi poistaa palvelusta.
- Avustusasiat osiossa näytetään kaikki lähetetyt ratkaisua odottavat sekä ratkaisun saaneet hakemukset. Voit seurata lähettämiesi hakemusten käsittelyn etenemistä Tila-sarakkeessa esitetyn tiedon perusteella.
- Saadut avustukset osiossa näytetään kaikki myönteisen päätöksen saaneet hakemuksesi.
Avustusasiat ja Saadut avustukset osioiden kautta pääset tekemään hakemusten täydentämiseen, täydennyspyyntöön vastaamiseen, avustuksen maksatushakemukseen ja raportointiin liittyviä toimenpiteitä.
-
Hakuilmoitus
Pääset tutustumaan valtionavustushaun tarkempiin tietoihin napauttamalla haun nimeä etusivun listauksessa.
Haku muodostuu
- hakuilmoituksesta
- avustuksen käyttöön liittyvistä vakioehdoista
- hakemuslomakkeesta.
Hakemuslomake näytetään toistaiseksi vain palveluun tunnistautuneelle asioijalle.
Hakuilmoitus voidaan joskus julkaista ennakkotietona ennen hakuajan alkamista, myös ilman täydellisiä tietoja. Hakuilmoituksen rakenne on sama kaikissa valtionavustushauissa.
Palvelussa on myös hakuilmoituksia, joissa julkaistaan vain hakuun liittyvät vähimmäistiedot. Näissä tapauksissa täysi hakuilmoitus löytyy valtionapuviranomaisen omasta palvelusta tai kotisivulta ja sinne on hakuilmoitukselta linkki. Näissä hauissa hakeminen ja siihen liittyvät seuraavat toimenpiteet tapahtuvat viranomaisen omassa palvelussa.
-
Hakemuslomakkeen täyttäminen, hakemukselle palaaminen ja liitetiedostot
Avustuksen hakeminen edellyttää palveluun tunnistautumista. Voit kirjautua palveluun hakuilmoituksen välilehdeltä Avustuksen hakeminen tai palvelun oikeasta yläkulmasta.
Hakemisen voit aloittaa missä tahansa valtionavustuksen hakemisen mahdollistavassa Suomi.fi-valtuusroolissa.
Hakemuslomakkeen perusrakenne on sama kaikissa valtionavustushauissa, mutta haettava valtionavustus vaikuttaa lomakkeen osioissa pyydettyihin tietoihin. Lomakkeilla on valtionapuviranomaisen merkitsemiä pakollisia kysymyksiä, joihin on vastattava ennen kuin hakemuksen lähettäminen on mahdollista. Lomakkeen täyttämisen tilaa (valmiusastetta) voi tarkastella Hakemuksen hallinnointi -näkymässä.
Anna hakemukselle kuvaava ja yksilöivä nimi
Ennen hakemuslomakkeen avautumista sinun tulee antaa hakemukselle lyhyt, yksilöivä nimitunniste. Antamallasi nimellä hakemus on myös mahdollista tunnistaa, mikäli sinä tai organisaatiosi osallistuu yhteen hakuun useammalla hakemuksella. Hakemukselle annettua nimeä voit muuttaa siihen asti, kunnes hakemus on allekirjoitettu.
Hakemuslomakkeen osiot ja Hakemuksen hallinnointi -näkymä
Uuden hakemuksen täyttäminen alkaa Hakemuksen hallinnointi -näkymästä. Tässä näkymässä listataan linkit hakemuslomakkeen eri osioihin. Näkymässä voit seurata hakemuksen osioiden valmistumista sekä allekirjoittaa ja lähettää valmiin hakemuksen. Hakemuslomakkeen osiot ovat:
- Hakijan tiedot
- Tavoitteet ja vaikuttavuus
- Toiminnan toteutus
- Kustannusarvio ja rahoitus
- Yhteystiedot
Hakija vastaa yhteystietojensa ajantasaisuudesta koko valtionavustusprosessin ajan. Hakemuksella nimettyjen yhteyshenkilöiden sekä pankkitilitietojen päivittäminen hakemuksen lähettämisen jälkeen ja avustuksen käytön aikana on mahdollista aina kun näissä tiedoissa tapahtuu muutoksia.
Asiakasprofiiliin tallennetut yhteyshenkilöiden tiedot kopioituvat automaattisesti uuden hakemuksen Yhteystiedot osioon, jossa niitä voidaan vielä hallita. Avustusasian käsittelyyn liittyvät tiedoksiannot, kuten täydennyspyynnöt ja tieto asian ratkaisusta, lähetetään tiedoksi sähköpostilla kaikille hakemuksella yhteyshenkilöiksi nimetyille.
Suostumus sähköiseen tiedoksiantoon
Hakemuslomakkeen osiossa Yhteystiedot voit antaa suostumuksen sähköiseen tiedoksiantoon (Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003 19 $). Suostumus on hakemuskohtainen ja sitä voi muuttaa tarvittaessa valtionavustusprosessin aikana.
Tietojen tallentaminen
Kaikki hakemuslomakkeen osiot näytetään oletuksena katselutilassa. Kun avaat osion muokattavaksi, lukitset sen samalla itsellesi. Jos hakemuksella on muita täyttäjiä, he voivat samaan aikaan muokata hakemuksen muita osioita. Osion itselleen muokattavaksi avanneen nimi näytetään lukitun osion oikeassa yläkulmassa. Lisäksi osion otsikkotiedon vieressä hakemuslomakkeen vasemmassa laidassa näkyy lukkokuvake.
Välitallennus tehdään Tallenna-painikkeella. Tällöin osio jää edelleen muokkaustilaan ja lukituksi. Napauta Lopeta-painiketta, kun lopetat osion muokkaamisen tai haluat keskeyttää hakemuksen täyttämisen. Näin mahdollistat muiden mahdollisten hakemuksen täyttäjien pääsyn sulkemallesi osiolle. Tietojen tallentamisesta annetaan vihreällä korostettu varmistus palvelun ylälaidassa.
Muokkaustilassa olevan osion lukitus poistuu automaattisesti kahden tunnin jälkeen. Lukitusta ei voi poistaa lukitsijan puolesta. On hyvä huomioida, että lukittu osio estää hakemuksen lähettämisen.
Tallenna-painike on aktiivinen, kun lomakkeen osiossa on tallentamattomia muutoksia.
Hakemukselle palaaminen
Voit halutessasi keskeyttää hakemuksen täyttämisen. Hakemukselle voit palata päävalikosta (vasen yläkulma) kohdasta Omat asiat. Omat asiat näkymässä hakemukset löytävät kolmeen osioon jaoteltuina. Kesken jääneen hakemuksen löydät Keskeneräiset-osiosta. Mikäli osallistut tai organisaatiosi on osallistunut yhteen hakuun useammalla hakemuksella, tunnistat oikean hakemuksen antamasi nimen perusteella sarakkeesta Hakemus. Sarakkeita voi järjestää otsikkorivin nuolipainikkeilla.
Merkkimäärät ja liitteet
Hakemuslomakkeen tekstikenttiin on määritelty merkkien maksimimäärä. Näet sallitun merkkimäärän tekstikenttien oikeassa alakulmassa muodossa 1500/1500. Luku pienenee, kun kenttään syöttää merkkejä. Mikäli kopioit lomakkeelle tekstiä toisaalta, muista tarkistaa mahtuiko kaikki kopioimasi teksti kenttään.
Voit laajentaa tekstialuekentän kokoa ruudullasi kentän oikean alareunan kuvakkeesta vetämällä.
Liitteet
Liitteiden maksimikoko on 25Mt. Valitse liite tiedostoistasi napauttamalla Valitse tiedosto -painiketta. Anna liitteelle tarvittaessa lyhyt kuvaus ja napauta painiketta Lataa liite. Liitteille antamaasi kuvausta et pääse muokkaamaan myöhemmin.
Sallitut tiedostomuodot ovat xlsx, docx, jpeg, jpg, pptx, png tai pdf.
Joissain hauissa valtionapuviranomainen perustellusta syystä pyytää hakemuksen liitteenä salassa pidettäviä tietoja. Salassapidon peruste kerrotaan liitteen tallentamisen yhteydessä. Tällaisten liitteiden avaaminen ei ole mahdollista Haeavustuksia.fi-palvelun näkymissä niiden hakemukselle tallentamisen jälkeen. Näin toimitaan siksi, että joissakin tapauksissa liitteiden sisältämä tieto on salassa pidettävää myös hakijaorganisaation sisäisesti. Saapuneen hakemuksen salassa pidettäväksi määritellyt liitteet näkyvät viranomaisella vain sellaisille henkilöille, joille on tehtäviensä perusteella asian käsittelyyn liittyvä rooli.
-
Hakemuksen allekirjoittaminen ja lähettäminen
Hakemuksen voi allekirjoittaa ja lähettää henkilö, jolla on Suomi.fi-valtuusrooli ”Valtionavustusten hakeminen” tai ”Valtionavustusten hakeminen ja tietojen hallinnointi”. Sama onnistuu lisäksi ilman erillistä valtuuttamista eräillä toimielinrooleilla, jotka on tallennettu kaupparekisteriin, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tai yhdistysrekisteriin. Lue lisää Suomi.fi-tunnistautuminen- välilehdeltä.
Ennen hakemuksen lähettämistä hakijan tulee varmistaa, että hakemuksella on allekirjoituksia hakijaorganisaation sääntöjen mukainen määrä.
Hakemus allekirjoitetaan Hakemuksen hallinnointi -näkymässä. Allekirjoittajalla on oltava nimenkirjoitusoikeus. Allekirjoitus tapahtuu napauttamalla Allekirjoita-painiketta. Tämän jälkeen palvelu pyytää varmistusta ja kun se on annettu, näkyy Hakemuksen hallinnointi -näkymässä allekirjoittajan nimi ja aikaleima.
Mikäli allekirjoitetussa hakemuksessa huomataan vielä ennen lähettämistä jotain muokattavaa, tulee jokaisen allekirjoittajan poistaa oma allekirjoituksensa ennen kuin muokkauksia voidaan tehdä. Hakemukselle annettua nimeä voit muuttaa siihen asti, kunnes hakemus on allekirjoitettu.
Hakemuksen lähettäminen
Hakemus lähetetään napauttamalla Lähetä hakemus -painiketta Hakemuksen hallinnointi -näkymässä. Hakemuksen lähettämisen jälkeen ruudulla näytetään järjestelmän viesti hakemuksen vastaanottamisesta ja sen lisäksi sama tieto lähtee hakemuksella mainituille yhteyshenkilöille sähköpostivahvistuksena. Hakemuslomake siirtyy näkymään Omat asiat -näkymässä Avustusasiat-osioon.
Kaksi tai useampi hakemuksen allekirjoittajaa
Mikäli yhteisön sääntöjen mukaan tarvitaan allekirjoituksia useampi kuin yksi, toimivat allekirjoittajat vuorotellen Hakemuksen hallinnointi -näkymässä. Kukin allekirjoittaja tunnistautuu palveluun omilla Suomi.fi-valtuuksillaan ja viimeinen allekirjoittaja lähettää hakemuksen napauttamalla Lähetä hakemus -painiketta. Palvelu ei ohjaa tai lähetä hakemusta allekirjoitettavaksi seuraavalle allekirjoittajalle, sillä sellaista tietoa ei ole mistään lähteistä saatavilla niin, että sitä voitaisiin ohjaavana tietona käyttää.
Mikäli allekirjoitetussa hakemuksessa huomataan vielä ennen lähettämistä jotain muokattavaa, tulee jokaisen allekirjoittajan poistaa oma allekirjoituksensa ennen kuin muokkauksia voidaan tehdä. Hakemukselle annettua nimeä voit muuttaa siihen asti, kunnes se on allekirjoitettu.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen ruudulla näytetään järjestelmän viesti hakemuksen vastaanottamisesta ja sen lisäksi sama tieto lähtee hakemuksella mainituille yhteyshenkilöille sähköpostivahvistuksena. Hakemuslomake siirtyy näkymään Omat asiat -näkymässä Avustusasiat-osioon.
Kaksi allekirjoitusta hakemukseen -ohjevideo
-
Hakemuksen tulostaminen
Lähetetyn hakemuksen voi ladata pdf-tiedostoksi. Löydät latauspainikkeen avustusasian Hakemus-välilehdeltä. Avustusasioiden listan löydät päävalikon (vasen yläkulma) Omat asiat -näkymän kautta.
Samalta välilehdeltä voit tulostaa myös mahdolliset täydennyspyynnöt sekä lähettämäsi täydennetyt hakemukset.
-
Lähetetyn hakemuksen täydentäminen ja täydennyspyyntöön vastaaminen
Hakemuksen täydentäminen vaatii palveluun tunnistautumista. Täydennyksen allekirjoittaminen ja lähettäminen edellyttää allekirjoituksen mahdollistavia käyttövaltuuksia ”Valtionavustusten hakeminen” tai ”Valtionavustusten hakeminen ja tietojen hallinnointi”.
Hakija vastaa yhteystietojensa ajantasaisuudesta koko valtionavustusprosessin ajan. Hakemuksella nimettyjen yhteyshenkilöiden sekä pankkitilitietojen päivittäminen hakemuksen lähettämisen jälkeen ja avustuksen käytön aikana on mahdollista aina kun näissä tiedoissa tapahtuu muutoksia.
Täydentäminen hakuaikana
Hakuajan aikana voit täydentää lähetettyä hakemusta oma-aloitteisesti. Hakemus avataan täydennettäväksi Hakemus-välilehden Hakemuksen hallinnointi -näkymässä. Pääset muokkaamaan hakemuksen osioille tallennettuja tietoja ja liitteitä. Tallennettaessa hakemuksesta muodostuu täydennetyn version luonnos.
Täydennetty versio tulee allekirjoittaa kuten alkuperäinen ja lähettää hausta vastaavalle viranomaiselle ennen hakuajan päätymistä. Hakemuksesta on voimassa aina se versio, joka on viimeisimpänä allekirjoitettu ja lähetetty viranomaiselle.
Täydentäminen hakuajan jälkeen
Hakuajan päättymisen jälkeen voit pyytää hausta vastaavaa viranomaista avaamaan hakemuksen täydennettäväksi. Toistaiseksi tämä tehdään Haeavustuksia.fi -palvelun ulkopuolella ottamalla yhteys viranomaiseen esim. sähköpostilla. Löydät hakemukselle nimetyn yhteyshenkilön tiedot Omat asiat näkymän Avustusasiat listalta avatun asian Perustiedot-näkymästä.
Täydennyspyyntöön vastaaminen
Hausta vastaava viranomainen voi pyytää sinua täydentämään hakemustasi. Saat siitä tiedon hakemukselle tallennettuihin yhteishenkilöiden sähköpostiosoitteisiin. Sähköposti sisältää linkin Haeavustuksia.fi-palveluun. Huomautus täydennyspyynnöstä löytyy myös palvelussa Omat asiat näkymän Avustusasiat listalta avatun asian Perustiedot näkymässä. Täydennyspyynnön tarkempi kuvaus löytyy Hakemus-välilehdeltä.
Täydennyspyyntö sisältää tiedon määräajasta, jonka puitteissa siihen on vastattava allekirjoittamalla ja lähettämällä täydennetty hakemus. Hakemuksesta on voimassa aina se versio, joka on viimeisimpänä allekirjoitettu ja lähetetty viranomaiselle.
Täydennyspyynnössä viranomainen yleensä avaa muokattavaksi vain ne hakemuksen osiot, joihin täydennystä tarvitaan. Muita hakemuksen osioita et silloin pääse muokkaamaan. Viranomaisen antama ohje koostuu viestistä ja mahdollisista hakemuksen osioita koskevista tarkemmista ohjeista. Nämä ohjeet näytetään myös kunkin täydennettävän osion yläreunassa niin kauan kun täydennyspyyntöön on vastattu tai kunnes täydennyspyynnölle annettu määräaika on ohitettu.
Täydennyspyyntöön vastaamisen voit aloittaa napauttamalla Täydennä painiketta Perustiedot näkymässä tai siirtymällä Hakemus-välilehdelle, ja sitä kautta niihin hakemuksen osioihin, jotka viranomainen on avannut muokattavaksi. Vastauksen voi jättää kesken, ja sille voi palata Omat asiat näkymän kautta.
Täydennetty hakemus allekirjoitetaan ja lähetetään Hakemuksen hallinnointi näkymässä. Mikäli yhteisön sääntöjen mukaan tarvitaan allekirjoituksia useampi kuin yksi, toimivat myös seuraavat allekirjoittajat vuorotellen Hakemuksen hallinnointi näkymässä. Kukin allekirjoittaja tunnistautuu palveluun omilla Suomi.fi-valtuuksillaan ja viimeinen allekirjoittaja lähettää hakemuksen napauttamalla Lähetä hakemus -painiketta. Palvelu ei ohjaa hakemusta allekirjoitettavaksi seuraavalle allekirjoittajalle, sillä sellaista tietoa ei ole mistään lähteistä saatavilla niin, että sitä voitaisiin ohjaavana tietona käyttää.
-
Hakemuksella annettujen yhteys- ja pankkitietojen päivittäminen
Hakija vastaa yhteystietojensa ajantasaisuudesta koko valtionavustusprosessin ajan. Hakemuksella nimettyjen yhteyshenkilöiden sekä pankkitilitietojen päivittäminen hakemuksen lähettämisen jälkeen ja avustuksen käytön aikana on mahdollista aina kun näissä tiedoissa tapahtuu muutoksia.
Hakemukselle valitaan lähetyksen yhteydessä pankkiyhteystieto Omat tiedot näkymässä tallennetuista tiedoista. Mikäli tämä tieto muuttuu, tulee uusi pankkiyhteystieto ensin lisätä asiakasprofiiliin Omat tiedot näkymässä. Tallentaminen edellyttää valtuutta ”Valtionavustuksen hakeminen ja tietojen hallinnointi”. Muutos tehdään Avustusasia -välilehdellä Yhteystiedot osiossa erikseen kaikille niille avustusasioille, joita muutos koskee. Valtionapuviranomainen ei voi omassa järjestelmässään ylläpitää em. tietoa. Rajauksilla pyritään pienentämään valtionavustusten maksuun liittyvien väärinkäytösten riskiä.
On hyvä huomata, että jos muutos pankkiyhteystietoihin tehdään lähempänä kuin kaksi arkipäivää ennen maksun eräpäivää, ei uusi tieto ehdi tallentua koskemaan seuraavaa maksua.
Tilinumeron lisääminen hakemuksen lähettämisen jälkeen -ohjevideo
-
Valtionavustuspäätöksen vastaanottaminen
-
Oikaisuvaatimus ja muutospyynnöt
Päätöksen sisältöä koskeva oikaisuvaatimus tehdään toistaiseksi Haeavustuksia.fi-palvelun ulkopuolella lähettämällä se esimerkiksi sähköpostilla vaaditussa ajassa ratkaisun tehneelle viranomaiselle.
Myös kaikki päätöksen sisältöön kohdistuvat muutospyynnöt tehdään toistaiseksi Haeavustuksia.fi-palvelun ulkopuolella esimerkiksi sähköpostilla.
-
Avustuksen maksaminen ja maksatushakemukset (väliraportti)
Saatujen avustusten maksamiseen ja raportointiin liittyvät tiedot näytetään vain Haeavustuksia.fi-palveluun kirjautuneille. Avaa palvelun päävalikon (vasen yläkulma) Omat asiat -näkymästä Saadut avustukset -listaus. Siirry avustusasialle napauttamalla hakemukselle antamaasi nimeä Hakemus-sarakkeessa. Avustuksen maksamiseen ja raportointiin liittyvät tiedot löytyvät Maksaminen ja raportointi välilehdeltä.
Valtionavustuksen myöntämistä koskevassa ratkaisussa on määritelty avustuksen maksatus- ja raportointiaikataulu. Avustus voidaan maksaa päätöksessä esitetyn aikataulun mukaisesti ilman maksatushakemuksia. Avustus voidaan myös maksaa toteutuneisiin kustannuksiin perustuen, jolloin avustusta haetaan maksuun raportointiaikataulun (väliraportti) mukaisessa järjestyksessä.
Raportointikausia voi olla useampia ja niitä voi edeltää yksi avustuksen maksatus, jota ei haeta maksuun. Tällaista maksua käsitellään myöhemmillä raporteilla maksettuna ennakkona.
Avustuksen käytön väliraportointi ja maksatushakemukset
Uusi väliraportti aloitetaan napauttamalla ajankohtaisen kauden linkkiä avustusasian Maksatus ja raportointi -välilehdellä. Napauta Luo uusi raportti -painiketta ja ota raportti muokattavaksi.
Uuden kauden raportointi ei onnistu, mikäli edellinen kausi on raportoimatta, tai siihen liittyvä avustuksen maksua koskeva ratkaisu on vielä viranomaisen valmistelussa.
Raporteilla annetaan raportointikaudelle kuuluvaa tietoa. Toimintaa koskevat tiedot annetaan toistaiseksi liitetiedostona. Kauden toteutuneet kustannukset annetaan raportointilomakkeen kenttiin, joiden vieressä esitetään avustusasiaa koskevalla päätöksellä hyväksytty kustannusarvio. Raportti on samanlainen kaikille raportoitaville kausille ja kustakin kaudesta hyväksytyt kustannukset kerryttävät lomakkeen Aiemmin hyväksytyt kustannukset kentässä näytettävää summaa.
Viranomainen ohjeistaa kustannusten ilmoittamista vakioehdoissa, jotka on annettu avustuspäätöksen liitteenä. Tarvittaessa löydät viranomaisen yhteyshenkilön tiedot Avustusasia välilehden Perustiedot näkymästä.
Raportointilomakkeella näytetään myös tieto muusta samaan tarkoitukseen saadusta rahoituksesta.
Raporttia ei voi lähettää ennen kuin raportoitava kausi on päättynyt. Raportin jättämiseen on aikaa kuukausi raportointikauden päättymisestä.
Raportti eli valtionavustuksen maksamista koskeva hakemus allekirjoitetaan ja lähetetään raportin näkymän alareunassa. Mikäli yhteisön sääntöjen mukaan tarvitaan allekirjoituksia useampi kuin yksi, toimivat myös seuraavat allekirjoittajat vuorotellen tässä näkymässä. Kukin allekirjoittaja tunnistautuu palveluun omilla Suomi.fi-valtuuksillaan ja viimeinen allekirjoittaja lähettää hakemuksen napauttamalla Lähetä hakemus -painiketta. Palvelu ei ohjaa raporttia allekirjoitettavaksi seuraavalle allekirjoittajalle, sillä sellaista tietoa ei ole mistään lähteistä saatavilla niin, että sitä voitaisiin ohjaavana tietona käyttää.
Avustuspäätöksellä mainittu loppuraportti sisältää koko avustuskauden toimintaa koskevat tiedot sekä viimeisen raportointikauden kustannusten maksatushakemuksen.
Maksatusta koskeva päätös on ladattavissa avustusasian Maksatus ja raportointi -välilehdellä ratkaistuksi merkityn raportointikauden näkymässä.
-
Avustuksen käytöstä raportoiminen (loppuraportti)
Avustuspäätöksellä mainittu loppuraportti sisältää koko avustuskauden toimintaa koskevat tiedot. Lisäksi se voi sisältää viimeisen raportointikauden kustannusten maksatushakemuksen.
Loppuraportin voi lähettää, kun raportoitava kausi (avustuksen käyttöaika) on päättynyt. Viranomainen on määritellyt loppuraportin määräpäivän osana avustusasiasta annettua ratkaisua.
Loppuraportointi ei onnistu, mikäli sitä edeltävä väliraportti on antamatta, tai siihen liittyvä avustuksen maksua koskeva ratkaisu on vielä viranomaisen valmistelussa.
Avaa Loppuraportti napauttamalla sen linkkiä avustusasian Maksatus ja raportointi välilehdellä.
Loppuraportti koostuu neljästä osiosta, jotka vastaavat hakemuksen osioita. Toistaiseksi kaikki loppuraportit ovat sisällöltään samanlaisia ja siksi valtionapuviranomaisella voi olla käytössä muita ratkaisuja kaikkien loppuraportille kuuluvien tietojen keräämiseen.
Loppuraportin lomakkeella pyydettyjen liitteiden pakollisuudesta saat ohjeen viranomaiselta. Tarvittaessa löydät viranomaisen yhteyshenkilön tiedot Avustusasia välilehden Perustiedot näkymästä.
Loppuraportti allekirjoitetaan ja lähetetään Yhteenveto ja lähetys -osiossa. Mikäli yhteisön sääntöjen mukaan tarvitaan allekirjoituksia useampi kuin yksi, toimivat myös seuraavat allekirjoittajat vuorotellen tässä osiossa. Kukin allekirjoittaja tunnistautuu palveluun omilla Suomi.fi -valtuuksillaan ja viimeinen allekirjoittaja lähettää Loppuraportin napauttamalla Lähetä raportti -painiketta. Palvelu ei ohjaa raporttia allekirjoitettavaksi seuraavalle allekirjoittajalle, sillä sellaista tietoa ei ole mistään lähteistä saatavilla niin, että sitä voitaisiin ohjaavana tietona käyttää.
Ohje valtionavustusasioista lausuvalle asiantuntijalle
Valtionavustusasian valmistelun yhteydessä valtionapuviranomainen voi pyytää eri tahoilta lausuntoja tai arvioita asiasta. Viranomainen lähettää asiantuntijoille lausuntopyynnön sähköpostilla ja ohjeistaa arviointiperusteista, pisteytyksistä ynnä muista huomioon otettavista seikoista. Asiantuntijalausunnot tai -arviot annetaan Haeavustuksia.fi-palvelussa. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tutustu myös
-
Lausuntopyynnön vastaanottaminen
Saat viranomaiselta lausuntopyynnön sähköpostilla osoitteesta no-reply@haeavustuksia.fi. Sähköposti sisältää linkin Haeavustuksia.fi-palveluun, jossa lausunto annetaan. Linkki ohjaa sinut kirjautumaan palveluun ja tämän jälkeen Lausuntopyynnöt-näkymään, joka on Omat tiedot -osiossa.
Linkki lausuntopyynnössä on henkilökohtainen eikä sitä voi ensimmäisen kirjautumisen jälkeen enää antaa toisen henkilön käyttöön.
Mikäli ilmenee, että et voi toimia asiantuntijana lausuntopyynnön sisältämissä avustusasioissa, ota yhteyttä pyynnön lähettäneeseen valtionapuviranomaiseen.
-
Lausujan tiedot (Omat tiedot)
Lausunnon antajaksi luvittuu henkilö, joka ensimmäisenä kirjautuu palveluun lausuntopyyntö-sähköpostin linkistä. Palveluun tunnistautuminen muodostaa sinulle henkilökohtaisen asiakasprofiilin (Omat tiedot). Muu sinusta tallennettava tieto haetaan tunnistautumisen yhteydessä väestötietojärjestelmästä. Lausunnon antajan nimi näkyy lausuntoa pyytäneelle viranomaiselle, myös silloin, kun lausuntopyyntö on alun perin lähetty esimerkiksi kirjaamon sähköpostiosoitteeseen.
Mikäli lausunto annetaan organisaation nimissä, tallennetaan tieto siitä osaksi lausuntoa. Annettavaa lausuntoa ei allekirjoiteta, eikä sitä voi esimerkiksi ohjata omassa organisaatiossa toiselle käsittelijälle kommentoitavaksi tai allekirjoitettavaksi.
Sinulle lausuttavaksi lähetetyt valtionavustusasiat ovat Lausuntopyynnöt-näkymässä, joka on Omat tiedot -osiossa.
-
Palveluun tunnistautuminen
Kirjaudu palveluun yksityishenkilöinä käyttäen
- Suomi.fi-tunnistautumista
- yhteiseurooppalaisia tunnistustapoja (eIDAS)
- Finnish Authenticator -sovellusta.
Suomi.fi kirjautumisen yhteydessä käytät tunnistautumiseen henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, mobiilivarmennettasi tai sähköistä henkilökorttiasi.
eIDAS-tunnistusvälineet ovat toisten EU-maiden myöntämiä tunnistusvälineitä, joita voidaan käyttää tunnistauduttaessa suomalaisiin julkishallinnon asiointipalveluihin.
Finnish Authenticator sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulle rekisteröidään ulkomaalaisen UID-tunniste ja tallennat palveluun kuvan itsestäsi sekä passistasi tai kansallisesta henkilöllisyystodistuksestasi.
-
Saapuneet lausuntopyynnöt ja lausuttavat avustusasiat
Kirjautumisen jälkeen voit avata palvelun päävalikosta (vasen yläkulma) Omat tiedot -osion. Lausuntopyynnöt-välilehti listaa sinulle saapuneet lausuntopyynnöt. Pyynnöt näytetään listalla myös sen jälkeen, kun pääsysi niiden sisältämiin avustusasioihin päättyy. Listan sisältämistä tiedoista näet muun muassa lausuntojen määräaikaa koskevan tiedon.
Napauttamalla Lausuntopyyntö-sarakkeen linkkiä pääset lukemaan viranomaisen antaman lausuntopyynnön ja lausumista koskevan ohjeistuksen.
Lausuntopyynnön päänäkymässä näet myös listauksena lausuttavaksi saapuneet avustusasiat ja arvioinnin tilannetiedon.
-
Avustusasian arviointi, tietojen tallentaminen ja arvioinnin sisällöt
Napauttamalla avustusasian linkkiä pääset lukemaan hakemuksen tietoja. Tällä hetkellä hakemuksen kaikki tiedot annetaan lausujan nähtäväksi, huomioithan viranomaisen mahdollisen ohjeistuksen salassa pidettävien tietojen osalta.
Hakemus koostuu neljästä osiosta:
- Hakijan tiedot
- Tavoitteet ja vaikuttavuus
- Toiminnan toteutus
- Kustannusarvio ja rahoitus
Voit liikkua näiden osioiden välillä napauttamalla otsikkoa näkymän vasemmassa reunassa.
Kussakin osiossa näytetään viranomaisen tallentamana osion arviointiperusteet. Viranomainen ohjeistaa pyynnössään, miten osio arvioidaan ja mahdollisesti pisteytetään. Arviointiperusteet on kuvattu hakijalle osana hakuilmoitusta.
Osioille tallentamasi arviointitieto kertyy Yhteenveto-osioon, josta voit vielä katsoa arvioinnin kokonaisuuden ja joissain tapauksissa tallentaa lausunnon perustelun.
Tarvittaessa voit palata lausuntopyynnön pääsivulle ja tarkastella antamiasi arvioita kaikkien lausunnolle tulleiden asioiden tasolla.
Tietojen tallentaminen
Napauta Muokkaa-painiketta, kun haluat tallentaa arviosi lomakkeen osiolle. Napauta Tallenna, kun arvio on annettu. Napauta Lopeta-painiketta, mikäli olet siirtymässä toiselle hakemukselle tai pidät arvioinnissa taukoa. Muussa tapauksessa voit napauttaa saman hakemuksen muun osion otsikkoa ja siirtyä arvioimaan sitä.
Voit keskeyttää arvioinnin tarvittaessa. Muista tallentaa antamasi tiedot ennen keskeytystä. Voit palata arvioimaan avaamalla kirjautumisen jälkeen palvelun päävalikosta (vasen yläkulma) Omat tiedot -näkymän.
Arvioinnin sisällöt
Valtionapuviranomainen voi pyytää lausuntoa kolmen erilaisen sisältötyypin mukaisesti. Lausuntopyynnössään viranomainen voi tarkentaa, miten valittuja arvioinnin sisältöjä käytetään
Pisteytys
Viranomainen voi pyytää pisteyttämään hakemukset hakuilmoituksella ilmoitettujen arviointiperusteiden mukaisesti. Pisteet tallennetaan arvoina 0-5.
Sanallinen arviointi
Viranomainen voi pyytää arvioimaan hakemuksen osioita sanallisesti.
Näkemys avustuksen myöntämisestä ja perustelu
Viranomainen voi pyytää näkemystä ja sen perustelua siitä, tulisiko avustus myöntää vai ei. -
Lausunnon lähettäminen
Lausunnon lähettämisen painike näytetään kaikilla hakemuksen osioilla. Painikkeella ei lähetetä osiota vaan koko lausunto. Lausunnon lähettämisen jälkeen arviointia ei voi jatkaa, muokata tai lähettää uudelleen. Varmista, että olet antanut kaikki viranomaisen pyytämät tiedot ennen lausunnon lähettämistä.
Toistaiseksi lausunnot lähetetään yksi kerrallaan.
Mikäli lausunto annetaan taustaorganisaatiosi nimissä, tallennetaan siitä toistaiseksi tieto osaksi lausuntoa. Annettavaa lausuntoa ei allekirjoiteta, eikä sitä voi esim. ohjata taustaorganisaatiossa toiselle käsittelijälle kommentoitavaksi tai allekirjoitettavaksi. Palvelu kehittyy ja tulee myöhemmin huomioimaan muita lausunnonantamisen menettelyjä. -
Annetun lausunnon tarkastelu ja tulostaminen
Hakemuksen tiedot ja pääsy antamallesi lausunnolle on nähtävissäsi niin kauan kunnes pääsysi lausuntopyynnön hakemuksille päättyy. Voit ladata antamasi lausunnon hakemuksen Yhteenveto osiosta. Ladattava tiedosto sisältää arvioidusta hakemuksesta hakijan nimen, hakemuksen nimen ja asianumeron.