Sähköinen Peppol-verkosto säästää aikaa ja vaivaa rakennusalan prosesseissa. Toimitusketjun digitalisointi helpottaa myös ympäristövastuullisuuden raportointia.
Sähköinen Peppol-verkosto on avainasemassa rakennusalan digitalisaatiossa. Sen myötä hankintajärjestelmät ja toimittajien toiminnanohjausjärjestelmät saadaan kytkettyä sähköisesti toisiinsa, ja sähköpostien sekä niiden sisältämien liitetiedostojen lähettely voidaan lopettaa, toteaa hankintajohtaja Mikko Anttila rakentamisen palveluyhtiö Firasta.
Peppol on yritysten ja organisaatioiden käyttämä kansainvälinen verkosto, jonka avulla ostajat ja myyjät voivat välittää toisilleen standardimuotoisia sähköisiä liikeasiakirjoja suoraan järjestelmästä toiseen.
Firan asuntorakentamisen kehitysjohtaja Otto Alhavan mukaan Peppolin käyttöönotto tulee sähköisen laskutuksen tapaan muuttamaan radikaalisti tilaajan, toimittajan ja tukun välistä toimintaa rakennusalalla. Peppol tulee avaamaan ovet myös materiaalien sähköiselle vastaanotolle, työmaiden ajantasaiselle saldo- ja varastohallinnalle sekä hiilijalanjäljen laskennalle.
−Näiden kautta päästään tärkeään maaliin eli kiertotalousprosessien tiedonsiirron ja vastuullisuusraportoinnin automatisointiin. Alan on turha haaveilla näistä, jos emme ensin digitalisoi nykyprosesseja. Siinä Peppol on erittäin tärkeässä roolissa, Alhava toteaa.
Peppol auttaa myös toimitusvarmuudessa
Jotta yritykset saavat täyden hyödyn Peppolista, olennaista on digitalisoida suunnittelu- ja tuotetieto. Kun tuotteista on tarkka tieto, pystytään koneellisesti muodostamaan rakennuksen todellinen hiilijalanjälki ja koostamaan vastuullisuusraportti.
−Lisäksi Peppol auttaa laskutuksen automatisoinnissa ja toimitusvarmuudessa, sillä sen kautta saamme oikeaa tietoa siitä, onko tilatut tavarat toimitettu oikeaan aikaan, toteaa Anttila.
Alhavan ja Anttilan mukaan Peppol sopii suurten yritysten ohella myös pienille ja keskisuurille rakennusalan yrityksille.
−Sen myötä ei enää tarvita yritysten kahdenvälisiä yhteyksiä, joten Peppol tuo kustannustehokkuutta myös pk-yritysten toimintaan, sanoo Anttila.
Alhava painottaa, että jos yritys miettii nyt hankintajärjestelmän hankintaa, on olennaista varmistaa, että se on Peppol-yhteensopiva.
−Tähän pätee sama kuin taloushallintajärjestelmän yhteensopivuuteen sähköisen laskutuksen kanssa. Jos sitä ei ole, järjestelmällä ei ole mitään sijaa enää nykymaailman yrityksissä.
Rakennusala ei vielä elä digiajassa
Digitalisaatio ei ole vielä aidosti läsnä rakennusalalla, sanovat Alhava ja Anttila.
−Tilaus-toimitusprosessia ei ole vielä digitalisoitu kovinkaan monen toimijan osalta, mikä tarkoittaa, että alalla tehdään valtavasti turhaa manuaalista työtä, Anttila perustelee.
Alhavan mukaan nykytilanteessa tieto toimitusketjussa siirtyy ihmisen luettavassa muodossa koneluettavan tiedon sijaan. Tästä esimerkkinä ovat pdf-tiedostot, jotka ovat kuvia tiedosta, eivät tietoa, jota voisi käsitellä koneellisesti.
−Ihmiset keräävät tietoa järjestelmistä ja projektipankeista, koostavat niistä dokumentteja ja lähettävät ne ihmisille, jotka puolestaan purkavat tiedon esimerkiksi Exceliin. Tämä vie valtavasti aikaa ja vaivaa verrattuna siihen, että tieto siirtyisi rakenteellisessa, koneymmärrettävässä muodossa, Alhava kuvailee.
Hänen mukaansa ongelma on osin tunnistettu, mutta sitä ei ole tunnustettu ongelmaksi, joka vaivaa koko alan tuottavuuden kehittämistä.
−On järjetöntä, että rakennusalan kokoinen toimiala toimii manuaalisen tiedonvälityksen varassa. Kyse on systeemisestä ongelmasta, jota yksi yritys ei voi ratkaista yksinään tai ala yksittäisellä muutoksella.
Alan kehittymisen kannalta olisi keskeistä onnistua digitalisoimaan rakentamisen arvoketju eli prosessi, joka kattaa koko rakennusprojektin alusta loppuun.
−Kun arvoketju on digitalisoitu, tieto virtaa rakenteellisessa muodossa aina suunnitteluvaiheesta rakennuksen luovutukseen ja elinkaarelle, sanoo Anttila.
RT:n ohjelmalla kohti digitalisaatiota
Rakennusala edistää digitalisaatiota Rakennusteollisuus RT:n johtamalla Toimitusketjujen digitalisointi -ohjelmalla. Sen myötä on julkaistu kansallinen tietoarkkitehtuuri kahdelle kolmesta alan toimitusketjutyypistä. Nyt käydään vuoropuhelua Pohjoismaiden kanssa, jotta mallit saataisiin läpi EU-tasolla.
− Ohjelmaan sisältyy betonielementtien sekä talotekniikan toimitusketjutyöryhmät. Tarvitsemme mahdollisimman nopeasti käyntiin myös keittiöiden, kiintokalusteiden, ovien ja ikkunoiden toimitusketjutyöryhmät, kertoo Anttila.
Jos rakennusalan yritys haluaa lähteä mukaan tilaus-toimitusketjun digitalisointiin, Alhava kehottaa ottamaan heti yhteyttä RT:hen. Näin yritys pääsee mukaan Toimitusketjujen digitalisaatio -ohjelmaan.