eKuitti sujuvoittaa yritysmatkustajan arkea ja tehostaa yrityksen taloushallintoa. Se tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia tiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Digitaalinen eKuitti helpottaa yritysmatkustajien ja yrityksen taloushallinnon arkea. Perinteiset paperikuitit tuovat haasteita matkalaskuihin, sillä kuitit unohtuvat tai katoavat herkästi.
eKuitilla junamatkan tiedot siirtyvät automaattisesti yrityksen matkalaskujärjestelmään.
−Työntekijän ei tarvitse valokuvata tai skannailla kuitteja, sillä järjestelmä yhdistää ostotapahtuman kuittiin automaattisesti, sanoo VR:llä asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja Marika Schugk.
Valttina helppokäyttöisyys
VR otti eKuitin käyttöön noin vuosi sitten. Sähköiset kuitit olivat jo ennestään arkea VR:llä, joten rakenteelliseen eKuittiin siirtyminen sujui jouhevasti. Siirtymä lähti asiakkaiden toiveesta, kertoo Schugk.
−Totesimme, että yhdellä järjestelmien välisellä integraatiolla pystymme palvelemaan montaa asiakasta yhdellä kertaa. Se oli kimmoke, joka johti eKuitin käyttöönottoon.
Schugk kiittelee eKuittia sen helppokäyttöisyydestä niin yritys- kuin matkustaja-asiakkaillekin. eKuittia käyttäessään yritysmatkustaja ei joudu miettimään, meneekö kuitti varmasti sinne minne pitäisi.
−On ensisijaista, että asia on hänelle mahdollisimman helppo. Myös yritysasiakkaiden kannalta on olennaista, että eKuitti on helposti käyttöönotettavissa ja käytettävissä.
Tehoa työaikaan, vähemmän virheitä
eKuitin mahdollistama tietojen automaattinen siirtyminen vähentää manuaalista työtä ja sitä myöten virheitä. VR on kerännyt näkemyksiä yritysasiakkailtaan siitä, mitä tietoa kuitilla olisi hyvä olla matkalippuun verrattuna, jotta arjen hyöty olisi mahdollisimman suuri.
Kun matkan tiedot ajankohtineen ja määränpäineen siirtyvät suoraan matkalaskujärjestelmään, yritysmatkustajan ei tarvitse muistella, mistä matkasta olikaan kyse.
−Kiitosta on tullut juuri siitä, että tiedot menevät suoraan eteenpäin, eikä kuittia tarvitse säilyttää. Se tehostaa työaikaa valtavasti. Matkalle lähteminen on mukavampaa, kun tietää, ettei tietoja tarvitse näpytellä matkalaskulle jälkikäteen, Schugk sanoo.
Sujuvamman taloushallinnon lisäksi eKuitti mahdollistaa uusia tapoja kerätä ja hyödyntää tietoa. Yritysmatkustamisen osalta yritys saa digitaalista dataa siitä, mihin työmatkoja tehdään, kuinka usein ja millä kulkuvälineillä.
−VR:lläkin hyödynnämme matkustusdataa niiltä osin, missä asiakkaamme matkustavat ja missä on kysyntää. Anonymisoitu tieto tuo meille paljon näkyvyyttä asiakaskäyttäytymiseen, Schugk tuumaa.
eKuitti apuna vastuullisuustyössä
eKuitti on ekologinen valinta ja helpottaa yrityksen vastuullisuusagendaa myös tiedon kautta. eKuitin välittämän tiedon avulla yritys voi tehdä hyvinkin tarkkoja analyyseja vastuullisuudestaan esimerkiksi työmatkustuksen osalta.
VR tekee asiakkailleen vuosiseurantaa siitä, kuinka paljon matkoja on tehty junalla ja näin säästetty luontoa.
−Mitä enemmän tällaista tietoa on, sitä enemmän yritykset ja yksilöt voivat seurata omaa kulutuskäyttäytymistään myös ympäristönäkökulmasta, Schugk sanoo.
Hän uskoo, että eKuitti tulee leviämään lähitulevaisuudessa monille toimialoille.
−Uskon, että asiakaskäyttäytyminen ohjaa kysyntää. eKuittiin tottuvat asiakkaat alkavat vaatia sitä muiltakin toimialoilta ja matkustusmuodoilta. Yrityksissä varmasti huomataan, että kuittien manuaaliseen käsittelyyn kulutetulle ajalle on tehokkaampaakin käyttöä.