Valtiokonttori kehittää tällä hetkellä prosessia, jolla Vastaamon tietomurron uhrien vahingonkorvaushakemukset voidaan vastaanottaa ja käsitellä mahdollisimman sujuvasti.
Huomiota Valtiokonttorin kehitystyössä on kiinnitetty esimerkiksi siihen, mitä tietoja hakemuksella on toimitettava ja miten nämä tiedot saadaan toimitettua Valtiokonttorille mahdollisimman vaivattomasti. Tämän työn tavoitteena on nopeuttaa kaikkien hakemusten käsittelyä ja varmistaa, että hakemusprosessi on kaikille korvauksen hakijoille yksinkertainen ja toimiva.
Satoja tai tuhansia hakemuksia toimittavat asiamiehet voivat olla yhteydessä Valtiokonttoriin
Tiedossa on, että jollain asiamiehillä saattaa olla avustettavanaan suuria määriä Vastaamo-tapauksen uhreja. Jos asiamiehellä on toimitettavana satoja tai tuhansia Vastaamo-tapaukseen liittyviä korvaushakemuksia, Valtiokonttoriin voi jo tässä vaiheessa olla yhteydessä tilanteeseen liittyen:
”Tarkoituksenamme on kehittää ymmärrystämme siitä, kuinka suuret hakemusmäärät saadaan parhaiten toimitettua Valtiokonttorille, ja kuulemme tässä tasapuolisesti kaikkia, joita asia koskettaa. Näin edistämme myös sitä, ettei Vastaamo-tapaukseen liittyvien hakemusten määrä vaikuta muiden rikosvahinkoasiakkaidemme hakemusten käsittelyaikoihin”, sanoo lakiasiainpäällikkö Noora Allenius Valtiokonttorista.
Valtiokonttori on jo keskustellut joidenkin tällaisten asiamiesten kanssa siitä, millä tavalla voimme tehdä hakemusprosessista kaikille Vastaamon tietomurron uhreille mahdollisimman sujuvan, kun toimitettavana on suuri määrä hakemuksia. Huomioitava kuitenkin on, että keskustelua ei voida käydä siitä, millä tavalla hakemukset käsitellään Valtiokonttorissa. Esimerkiksi korvaussummista ei voida neuvotella korvausten hakijoiden tai heidän edustajiensa kanssa.
Valtiokonttori ohjeistaa korvauksen hakemiseen tarkemmin toukokuussa
Valtiokonttori voi aloittaa korvausten käsittelyn vasta, kun rikosasia ja vahingonkorvaukset on käsitelty tuomioistuimessa. Ohjeistamme korvausten hakemiseen tarkemmin toukokuun 2024 aikana verkkosivuillamme. Viivytyksettömän käsittelyn varmistamiseksi suosittelemme, ettei korvauksia haeta ennen kuin Valtiokonttori on toukokuussa tiedottanut ja ohjeistanut korvausten hakemisesta tarkemmin. Koska korvaushakemusten käsittely voidaan aloittaa vasta tuomioistuimen päätöksen jälkeen, ei hakemuksen kiirehtiminen nopeuta korvauksen käsittelemistä.
Päivittyvää tiedotustamme tilanteeseen liittyen voit seurata Valtiokonttorin verkkosivuilta.
Lisätietoja
Noora Allenius
lakiasiainpäällikkö
puh. +358 295 502 198
noora.allenius(at)valtiokonttori.fi