Hyppää sisältöön

Valtiokonttorin kotisivustouudistus – miten olemme onnistuneet?

Kotisivustouudistuksen työpajassa

Kotisivustouudistusta on tehty mm. projektiryhmän työpajoissa.

Tervetuloa katselmoimaan Valtiokonttorin uuden kotisivuston ensimmäistä beta-versiota. Toivomme, että selailtuasi hetken toteutusta, vastaisit lopuksi muutamaan kysymykseen. Huomioithan, että sivusto on vielä kesken ja sisältöä on tuotettu vasta muutamaan osioon. Tämän sivustouudistuksen taustalla on Valtiokonttorin digikonseptisuunnitelma, jossa olemme linjanneet verkkopalveluillemme seuraavat 6+1 pääperiaatetta:

Palvelu edellä, asiakkaan tarve huomioiden (1)
Tarjoamme asiakkaalle asiallisen ja selkeän palvelukanavan, joka kertoo juuri oikeissa kohdissa jatkomahdollisuuksista. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita.

Ekosysteemin huomioiva (2)
Hyödynnämme Valtiokonttorin sähköisissä palveluissa valtion ekosysteemiä. Tunnistamme yhteisiä prosesseja ja tuotamme palveluiden sisällöt vain yhteen kertaan. Hyödynnämme mm. Suomi.fi -palvelutietovarannosta saatavia palvelukuvauksia.

Opastava (3)
Opastamme asiakasta koko palvelupolun ajan. Rajaamme valintoja ja näytämme kulloinkin vain olennaisen. Esitämme sisältöä visuaalisesti. Käytämme selkeää kieltä ja tuttuja termejä.

Helppo ja saavutettava (4)
Tähtäämme yhdenvertaisuuteen. Jokainen voi toiminnallisista esteistä huolimatta asioida Valtiokonttorin kanssa digitaalisesti. Sivuston tulee täyttää saavutettavuusdirektiivin vaatimukset.

Uudelleen hyödyntävä (5)
Rakennamme uudelleenhyödynnettäviä käyttöliittymä- ja sisältöelementtejä, jotta syntyy hallittu, johdonmukainen ja yhtäläinen palvelukokemus läpi verkkopalvelun. Toteutamme sivut valmiiksi määritellyistä elementeistä, jotka muodostavat tyylikirjaston. Kun elementtiä muokataan tyylikirjastossa, päivittyy se automaattisesti sivuille, joilla se on käytössä. Hyödynnämme myös muiden tuottamia toiminnallisuuksia, jotta samaa asiaa ei tarvitse tehdä moneen kertaan.

Mukautuva ja kohdennettava (6)
Sivusto on suunniteltu mobiili edellä -idealla ja sen katselu onnistuu millä laitteella hyvänsä. Kokoamme ja tarjoilemme isot tietokokonaisuudet helposti selattavassa muodossa. Olemme pyrkineet tuottamaan kaikki sisällöt verkkosisältöinä ja näin vähentämään esim. pdf-tiedostojen määrää sivustolla.

Yhtenäinen ja ylläpidettävä (+1)
Lisäksi loimme sisällöntuottajille sisältöreseptin, jonka avulla verkkopalvelut pysyvät ylläpidettävinä.  Sisältöreseptin ja avustavan asiasanoituksen avulla lisätään myös sisällön yhtenäisyyttä.

Miten olemme tavoitteissamme onnistuneet? Vastaa kyselyyn.

Kyselyyn pääset tästä >

Kohderyhmä: Henkilöasiakkaat Viranomaiset Yritykset ja yhteisöt

Muuta aiheeseen liittyvää

◄ Kaikki uutiset