Valtiokonttori on mukana valtiovarainministeriön johtamassa valtionavustustoiminnan kehittämisen ja digitalisoinnin hankkeessa. Valtiokonttorin uudeksi lakisääteiseksi tehtäväksi tulee tuottaa verkkopalvelut valtionavustusten hakijoille, saajille ja avustuksia myöntäville viranomaisille.
Kokonaisuuteen kuuluu kolme verkkopalvelua: Hallinnoiavustuksia.fi on valtionapuviranomaisten palvelu valtionavustusprosessien käsittelyä varten. Haeavustuksia.fi yhdistää nykyisin erillään olevat valtionavustushaut yhteen paikkaan. Jatkossa kuka tahansa voi tarkistaa Tutkiavustuksia.fi:stä, miten paljon valtionavustuksia on myönnetty ja minkälaisiin käyttötarkoituksiin.
Verkkopalveluja määritetään ja kehitetään sekä hakijoiden että viranomaisten tarpeiden mukaan ja ne on tarkoitus ottaa asteittain käyttöön pilotoinnin avulla. Hankkeen tavoitteena on yhtenäistää avustusten hakemis- ja myöntämiskäytäntöjä sekä lisätä valtionavustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Yhteinen toimintamalli myös edistää avustuksia myöntävien viranomaisten yhteistyötä.
Seuraa hankkeen ja palveluiden etenemistä Valtiokonttorin ja valtiovarainministeriön kanavista: #valtionavustukset
Valtionavustuspalvelut Valtiokonttorin kotisivuilla >
Tietoa hankkeesta valtiovarainministeriön verkkosivuilla >
Esite: Kohti sujuvampaa ja vaikuttavampaa valtionavustustoimintaa >