Valtiokonttori alkaa saada tulorekisteristä palkkatietoja 1.1.2020 alkaen ja eläke- ja etuustietoja 1.1.2021 lähtien.
Korvauskäsittelyssä, esimerkiksi ansionmenetyskorvauksen määrittämisessä, tarvittavat palkkatiedot haetaan jatkossa suoraan tulorekisteristä. Työnantajilta taikka korvauksenhakijoilta kysymme vain niitä tietoja, joita emme saa suoraan tulorekisteristä.
Mikä tulorekisteri?
Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat tiedot kansalaisille maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista. Työnantajilla ja muilla suorituksen maksajilla on velvollisuus ilmoittaa tiedot maksamistaan palkoista ja etuuksista tulorekisteriin.
Valtiokonttorin lisäksi tulorekisterin tietoja hyödyntävät esimerkiksi Kela, Verohallinto ja Tilastokeskus. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, johon niillä on lain mukaan oikeus ja jota ne tarvitsevat toiminnassaan.
Kaikkia tietoja ei saada jatkossakaan tulorekisteristä
Tulorekisteri helpottaa korvauksen hakemista tai päätöksen saamista monen henkilön kohdalla, mutta on mahdollista, että sinulta pyydetään jatkossakin esimerkiksi palkka- ja työsuhdetietoja. Tämä johtuu joko siitä, että työnantajasi ei ole ilmoittanut tulorekisteriin tietoja, tai siitä, että tulorekisterin tiedot eivät riitä hakemuksesi käsittelyyn. Tulorekisteriin on tallennettu tiedot 1.1.2019 jälkeen maksetuista palkoista.
Lisätietoja:
Lakimies Tuomo Yliluoma
puh. 0295 50 3349
etunimi.sukunimi (at) valtiokonttori.fi