Hallitus on tehnyt linjauksen kustannustuesta yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia.
Lakiesityksen mukaan kustannustuen tavoitteena on vähentää konkurssiin ajautuvien yritysten määrää turvaamalla yritystoiminnan jatkuvuutta ja ylläpitämällä taloudellista tuotantokapasiteettia. Kustannustuki maksetaan Valtiokonttorista.
Laki kustannustuesta on valmistunut. Valtiokonttorissa valmistaudutaan parhaillaan siihen, että tukea hakevia yrittäjiä voidaan palvella mahdollisimman pian lain valmistumisen jälkeen. Tuen hakeminen alkaa 7.7.2020.
Käynnissä olevalla valmistautumisella pyritään varmistamaan asioinnin sujuvuus ja hakemusten nopea käsittely.
Teemme työtä yritysten hyväksi
Keskeinen osa valmistautumista on maksatuskäsittelijöiden ja maksatusasiantuntijoiden rekrytoiminen. Koska kustannustuki tulee kovaan tarpeeseen, asiakaspalveluun ja hakemusten käsittelyyn tarvitaan useita kymmeniä työntekijöitä. Normaalioloissa vastaava rekrytointiprosessi veisi useita kuukausia, mutta nyt vain reilun kuukauden.
”Rekrytointia hoidetaan nopeasti, mutta huolella. Käytämme uutena rekrytointikeinona videohaastattelua, ja sen ansiosta pääsemme tutustumaan ehdokkaisiin etänä”, kertoo henkilöstöasiantuntija Susanna Kivinen.
Yhteisen hyvän eteen tehtävä työ kiinnosti: Hakuaika oli 18.5. – 2.6. ja hakemuksia tehtäviin tuli 410 kappaletta. Hakijat tulivat monenlaisista taustoista, ja heiltä löytyi tehtävässä välttämätöntä osaamista, kuten asiakaspalvelutaitoa ja tietoteknistä osaamista.
Uudet maksatuskäsittelijät ja -asiantuntijat aloittavat kesäkuun lopulla ja heinäkuun alussa noin 20-30 hengen ryhmissä, poikkeustila ja turvallisuus huomioiden.
Järjestelmät testataan huolella
Hakemus kustannustuesta jätetään sähköisesti, ja teemme kiivaasti töitä helppokäyttöisen sähköisen asiointipalvelun toteuttamiseksi. Valtiokonttorilla on valmis tietojärjestelmä, mutta sitä muokataan parhaillaan uuden tuen käsittelyä ja maksatusta varten.
Koska kustannustuki tulee olemaan hakemusmäärältään merkittävästi suurempi kuin muut Valtiokonttorin korvauspalvelut, testaamme järjestelmien kuormituskykyä huolellisesti. ”Tavoitteenamme on luoda järjestelmäkokonaisuus, jonka avulla asiakkaiden tukihakemukset voidaan ratkaista mahdollisimman nopeasti”, kertoo kehityspäällikkö Tuuli Karjalainen.
Teemme hakemisesta helppoa
Tähtäämme nopean palvelun lisäksi siihen, että yrittäjien on mahdollisimman vaivatonta hakea kustannustukea. Kustannustukihakemusta on testattu asiakasraadin kanssa selkeyden varmistamiseksi, ja siitä on saatu hyvää palautetta.
Hakemista helpottaa myös se, että hakemukseen ei tarvitse liittää mitään liitteitä. Saamme tarvittavat tiedot suoraan verottajalta.
Näin tiedotamme
Tukea voi hakea 7.7.-31.8.2020. Kun haku aukeaa, hakuohjeet päivitetään tälle sivulle ja hakulomake tälle sivulle.
Vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin tällä sivulla.
Tiedotamme tilanteesta internetsivuillamme sekä somekanavissamme.