Taloushallintoasiantuntija Anja Alanko Valtiokonttorista ja tuoteomistaja Juho Fröjd Paytrailista kertovat, miten uuden Suomi.fi-maksut palvelun käyttöönotto sujuu. Anja toimii projektipäällikkönä ja Juho vastaa käyttöönotosta Suomi.fi-maksut uuden palvelun käyttöönottoprojektissa.
Kaikkien Suomi.fi-maksut palvelun asiakkaiden pitää ottaa uusi palvelu käyttöön marraskuun loppuun mennessä. Anja kertoo, että muutos koskee reilusti yli sataa julkishallinnon sähköistä asiointipalvelua.
Miksi asiakkaiden pitää ottaa käyttöön uusi palvelu ja mitä hyötyä siitä on asiakkaille?
Juho kertoo, että uuteen palveluun siirrytään, koska Paytrailin tekninen alusta on uudistettu. Alusta perustuu nyt pilvipalveluun.
Uuden palvelun myötä asiakkaille voidaan tarjota muun muassa laajemmat maksutavat ja enemmän toiminnallisuuksia. Palvelua voidaan kehittää aiempaa nopeammin ja joustavammin. Sitä voidaan skaalata tarpeen mukaan ja se kestää suuretkin ruuhkapiikit. Nyt projekti on edennyt keskitetyn käyttöönoton vaiheeseen, joka alkoi elokuun alussa ja jatkuu vuoden loppuun asti. Käyttöönottoa edelsi toimitusprojekti, joka päättyi kesäkuun lopussa. Toimitusprojektiin sisältyi palvelun kehitys, pilotointi ja auditointi. Anja ja Juho seuraavat aktiivisesti käyttöönoton sujumista. Seurattavaa riittää, sillä käyttöönottoon kuuluu tuotantotestaaminen, uuteen palveluun siirtyminen ja vanhan palvelun käytön lopettaminen.
Miten käyttöönotto on lähtenyt liikkeelle?
Anja sanoo, että osa asiakkaista on jo siirtynyt uuteen palveluun ja kaikki toimii, kuten pitää. Vaikka siirtymisessä uuteen palveluun on aina oma työnsä, ovat siirtymiset sujuneet useimmilta yllättävänkin helposti.
Juhonkin mukaan käyttöönotto on sujunut mallikkaasti. Hän arvioi, että onnistunut pilotointi vaikuttaa asiaan merkittävästi. Pilotointi täytti tehtävänsä. Siinä esiin nousseet haasteet ratkaistiin ja palvelu saatiin aikataulun mukaan valmiiksi käyttöönottoa varten. Myös Anja pitää pilotointiin osallistuneiden yritysten panosta todella arvokkaana.
Käyttöönotossa ei ole ilmennyt suurempia ongelmia. Juho pohtii, että asiakkaat ovat saaneet jo klinikoissa ja infotilaisuuksissa vastaukset mahdollisiin kysymyksiinsä. Niiden ansiosta siirtyminen sujuu hienosti. Anja täydentää, että klinikoihin ja infotilaisuuksiin on osallistuttu hurjan aktiivisesti. Niissä on esitetty paljon kysymyksiä. Jokainen kysymys on vienyt projektia eteenpäin. Osallistujat ovat voineet aidosti vaikuttaa.
Juho muistelee, että eniten saatiin raportointiin liittyviä kysymyksiä. Anja puolestaan toteaa, että eniten tarvittiin opastusta siihen, mitkä käyttöönottolomakkeen valinnat sopivat parhaiten omalle organisaatiolle.
Vaikka kaikki on mennyt hyvin, Anja ja Juho toteavat kuin yhdestä suusta, että vielä on paljon tekemistä, eikä vielä ole aika tuulettaa. Asiakkaiden käyttöönottoa tuetaan ja seurataan aina siihen asti, kun kaikki ovat ottaneet uuden palvelun käyttöönsä ja loppukäyttäjien maksut ja palautukset kulkevat uudessa palvelussa.
Uskotteko, että uusi palvelu houkuttelee uusia asiakkaita?
Juho uskoo, että uusi palvelu houkuttelee uusia asiakkaita, koska on tunnistettu, että 24/7 auki olevat palvelut ovat tätä päivää.
Uusi palvelu on myös hinnoittelultaan merkittävästi edeltäjäänsä kilpailukykyisempi. Palvelun konsepti on helppo ja se tukee asiakkaita. Asiakas voi halutessaan ottaa käyttöön uusia maksutapoja itse tarpeen mukaan. Tämä on hyvä ominaisuus, koska etenkin mobiilimaksamisen suosio kasvaa kovaa vauhtia. Useiden maksuvaihtoehtojen tarjoaminen on osa hyvää asiakaspalvelua.
Anja huomauttaakin, että palvelu on herättänyt kiinnostusta ja uusia asiakkaita on tullut mukaan heti elokuun alusta lähtien.
Anjan mielestä parasta tässä projektissa on se, että työtä tehdään Suomelle. Samalla tarjoutuu mahdollisuus oppia yhdessä ja kokea innostusta. Juho täydentää, että on hienoa olla mukana projektissa, jossa yhteistyö on avointa, jouhevaa ja mukavaa ja jossa rakennetaan merkittävää palvelua Suomelle.