Tiedot kaikista haetuista ja myönnetyistä valtionavustuksista julkaistaan ensimmäistä kertaa koskaan yhdessä palvelussa. Tietojen tuominen keskitettyyn Tutkiavustuksia.fi-palveluun on kaikkien valtionapuviranomaisten yhteinen ponnistus. Kokonaisen vuoden tiedot ovat saatavilla palvelussa vuoden 2025 alkupuolella. Vuosittain valtionavustuksia myönnetään yhteensä arviolta 4 miljardia euroa.
Valtionapuviranomaisilla on 1.10.2023 alkaen ollut lakisääteinen velvollisuus toimittaa Valtiokonttorille tiedot valtionavustustoiminnastaan. Käytännössä se tarkoittaa, että valtionapuviranomaiset toimittavat Valtiokonttorin järjestelmään tiedot kaikista avautuvista valtionavustushauista sekä niihin liittyvistä hakemuksista ja päätöksistä.
Fiksumpaa kohdentamista ja vaikuttavuuden parantamista
Valtionavustukset ovat valtion varoista myönnettävää harkinnanvaraista julkista rahoitusta, jolla tuetaan yhteiskunnallisesti tarpeelliseksi katsottavaa toimintaa tai hanketta. Tällä hetkellä valtionavustuksia myönnetään vuosittain yhteensä arviolta 4 miljardia euroa. Avustushakuja on useita satoja.
”Valtionavustustiedon kerääminen yhteiseen tietovarantoon mahdollistaa avustusten fiksumman kohdentamisen ja avustustoiminnan vaikuttavuuden parantamisen”, kertoo Valtiokonttorin Valtionavustuspalvelut-toimialan johtaja Mari Näätsaari.
Uusia valtionavustuspalveluita kehitetään tiiviissä yhteistyössä valtionapuviranomaisten kanssa
Valtiokonttori toimii valtionavustusten verkkopalveluista vastaavana viranomaisena ja huolehtii verkkopalveluiden kehittämisestä ja ylläpidosta sekä niiden käytön tuesta.
Valtionavustuspalvelut on kolmen palvelun kokonaisuus: Haeavustuksia.fi kokoaa kaikki hakuilmoituksen yhteen palveluun; Hallinnoiavustuksia.fi mahdollistaa valtionavustusten hallinnoinnin ja käsittelyn; Tutkiavustuksia.fi on palvelu, jossa julkaistaan tietoja haetuista ja myönnetyistä valtionavustuksista.
”Projektissa kehitetään paitsi prosesseja ja järjestelmiä, myös ihmisten osaamista.”
”Käsissämme on laaja kehittämis- ja yhtenäistämistyö, jossa eri toimijoiden prosesseja ja toimintatapoja tuodaan yhteen. Projekti koskettaa yli 70 viranomaista ja tuhansia valtionavustuksia hakevia organisaatioita ja yksityishenkilöitä. Projektissa kehitetään paitsi prosesseja ja järjestelmiä, myös ihmisten osaamista”, kertoo Mari Näätsaari.
Valtiokonttorissa on yhteistyössä valtionapuviranomaisten kanssa tunnistettu valtionavustustoiminnassa useita aihealueita, joissa toimintatavat vaihtelevat, koska säädökset eivät riittävän tarkasti määrittele yhtä oikeaa toimintatapaa.
”Prosessien ja toimintatapojen harmonisointi sekä tietojärjestelmän käyttöönotot ovat pitkäjänteistä muutosjohtamistyötä, jossa keskeistä on tiivis yhteistyö palvelujen käyttäjien kanssa”, Mari Näätsaari kuvailee.
Uusien palveluiden käyttöönotot organisoitu niin, että varsinaiset projektit ovat valtionapuviranomaisten itsensä vetämiä ja Valtiokonttorin asiantuntijat tukevat niitä eri tavoin. Tärkein linkki on projektille nimetty Valtiokonttorin asiakasvastaava, joka toimii tiiviissä yhteistyössä viranomaisen käyttöönotosta vastaavan kanssa
”Kun vuorovaikutus on avointa ja ratkaisukeskeistä, yhteisiin tavoitteisiin sitoudutaan hyvin.”
”Järjestely on koettu toimivaksi ja asiakasvastaavamme ovat saaneet yhteistyöstä kiittävää palautetta. Kun vuorovaikutus on avointa ja ratkaisukeskeistä, yhteisiin tavoitteisiin sitoudutaan hyvin”, Näätsaari kertoo.
Uutta tietojärjestelmää kehitetään Valtiokonttorissa ketterin menetelmin. Yhteiskehittämistyöpajojen tuotokset toimivat pohjana tietojärjestelmän määrittelylle ja kehitykselle. Valmiita toiminnallisuuksia esitellään kuukausittaisissa kaikille avoimissa demoissa. Lisäksi asiakkailta kerätään aktiivisesti palautetta demoista, itse järjestelmästä ja tukipalveluista.
”Asiakkaat ovat mukana kaikissa palvelujen kehittämisen ja ylläpidon vaiheissa”, Mari Näätsaari kertoo.
Taustalla valtiovarainministeriön kehittämis- ja digitalisointihanke
Taustalla työssä on valtiovarainministeriön viisivuotinen Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke eli valtionavustushanke, joka päättyi vuoden 2023 lopussa.
Hankkeen tavoitteena oli parantaa valtionavustustoiminnan vaikuttavuutta, lisätä valtionavustustoiminnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, tehdä valtionavustusten hakemisesta ja myöntämisestä aiempaa selkeämpää ja sujuvampaa sekä tehdä valtionavustustoiminnan käytännöistä entistä yhdenmukaisempia.
Tulevina vuosina valtionapuviranomaisten odotetaan saavan valtionavustushankkeessa arvioituja ja suunniteltuja tuottavuus- ja vaikuttavuushyötyjä aikaan kehittämällä toimintaansa sekä ottamalla yhteiset valtionavustuspalvelut laajasti käyttöön.
Tutustu palveluun
Lue myös
”Teemme enemmän yhteistyötä valtionapuviranomaisten välillä kuin koskaan aikaisemmin” Artikkeli 6.6.2024