Valtiokonttori on havainnut kustannustuen käsittelyssä käytettävissä palkkatiedoissa teknisen virheen, jonka vuoksi osa kustannustukihakemuksista tullaan käsittelemään uudelleen. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.
Kustannustuen laskennassa käytettävät palkkatiedot huhti- ja toukokuulta 2020 oli poimittu tulorekisterin tiedoista palkanmaksukauden sijaan maksupäivän mukaan. Asia koskee pientä osaa kustannustukiasiakkaista. Osalle asiakkaista uudelleenkäsittely tarkoittaa, että myönnetyn kustannustuen määrä kasvaa ja osalta kustannustukea joudutaan perimään takaisin.
Kaikki yritykset, joita uudelleenkäsittely koskee, ovat Valtiokonttorin tiedossa. Valtiokonttori on näihin yrityksiin suoraan yhteydessä. Yritysten ei tarvitse tehdä itse uutta hakemusta, eikä ottaa itse yhteyttä Valtiokonttoriin. Uudet päätökset valmistellaan viipymättä.
Kustannustuen hakeminen jatkuu normaalisti
Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronan vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kiinteitä kustannuksia. Lain mukaan kustannustuen tarkoituksena on vähentää konkurssiin ajautuvien yritysten määrää. Kustannustuki maksetaan Valtiokonttorista.
Kustannustuen hakupalvelu jatkuu normaalisti. Hakuaikaa on 31.8.2020 saakka. Toivomme, että kaikki hakijat, jotka täyttävät laissa määrätyt kriteerit, hakevat kustannustukea. Ohjeet hakuun löytyvät verkkosivuiltamme. Asiakaspalvelumme auttaa puhelimen ja chatin välityksellä.
Kustannustuen puhelinpalvelu palvelee arkisin klo 9-15 numerossa 0295 50 3050.
Lisätietoja:
Timo Laitinen, pääjohtaja, puh. +358 295 502 200
Jyri Tapper, toimialajohtaja, puh. +358 295 502 950
Satu Vallivaara, apulaisjohtaja, puh. +358 295 503 347
Pekka Syrjänen, lakiasiainpäällikkö, puh. +358 295 502 773
UKK
Mistä virhe johtuu?
Palkkatiedot ovat tulorekisterissä oikein, mutta niiden hakemisessa tulorekisteristä kustannustuen käsittelyä varten on ollut virhe, josta johtuen päätöksellä on käytetty maksupäivän, ei palkanmaksukauden mukaisia tietoja.
Takaisinperinnän maksuaika?
30 pv päätöksen tiedoksisaannista.
Voiko maksaa erissä?
Takaisinperittävä kustannustuki maksetaan Valtiokonttorille lähtökohtaisesti yhdellä kertaa. Mikäli yrityksellä on tarve maksaa takaisinperittävä kustannustuki useammassa erässä, yrityksen tulee olla yhteydessä Valtiokonttorin asiakaspalveluun.
Meneekö ulosottoon, jos ei maksa?
Kyllä, lainvoimainen takaisinperintäpäätös on ulosottokelpoinen.
Jos valittaa hallinto-oikeuteen, pitääkö maksaa ennen sitä?
Ei tarvitse. Yrityksen on tehtävä valitus hallinto-oikeuteen virheelliseksi katsomastaan takaisinperintäpäätöksestä 30 pv kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kertyykö korkoja?
Yrityksen ei tarvitse maksaa korkoa takaisinperittävälle määrälle.
Valitusprosessin aikana ei kerry korkoja.
Korkoja kertyy, jos vaan jättää maksamatta.
Valtionavustuksen saajan on maksettava palautettavalle tai takaisin perittävälle määrälle valtionavustuksen maksupäivästä korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista vuotuista korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä.
Mitä jos ei ole maksukykyä maksaa?
Palauttaminen on lakisääteistä.
Valtionavustuksen saajan tulee viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa valtionavustus tai sen osa. VAL 20.1 §