Valtiokonttori on mukana valtiovarainministeriön johtamassa valtionavustustoiminnan kehittämisen ja digitalisoinnin hankkeessa. Tuotamme uudet yhteiset verkkopalvelut valtionavustusten hakijoille, saajille ja avustuksia myöntäville viranomaisille. Koko valtionhallinto siirtyy vaiheittain uuteen toimintamalliin ja ottaa palvelut käyttöön lähivuosina.
Valtionavustushakujen julkaisemiseen ja valtionavustusten hakemiseen tarkoitetusta Haeavustuksia.fi-palvelusta julkaistaan syyskuussa 2021 ensimmäinen versio, jossa pilotoidaan Palosuojelurahaston (PSR) yleisavustuksen hakuilmoituksen julkaisua ja katselua. Valtionavustukset haetaan vielä Palosuojelurahaston nykyisen hakumenettelyn mukaan.
Syksyllä testataan Haeavustuksia.fi:n teknisiä ja toiminnallisia ominaisuuksia, sekä hakuilmoituksen ja tietojen tallentamista ja kirjaamista rakenteisessa muodossa. Testaus antaa lisätietoa myös valtionavustustoiminnan uudesta toimintamallista ja palvelun tuotantokypsyydestä kehitystyön jatkamiseksi.
Hakemuksen täyttämistä ja hakemusprosessia pilotoidaan uudessa palvelussa myöhemmin. Tavoitteena on, että hakijat pääsevät täyttämään ja lähettämään ensimmäiset hakemuksensa Haeavustuksia.fi:ssä vuoden 2022 keväällä. Samaan aikaan ensimmäiset viranomaiset pääsevät testaamaan Hallinnoiavustuksia.fi:ssä esimerkiksi hakijoilta pyydettävien tietojen määrittelyä sekä hakemusten käsittelyä.
Lisää tietoa valtionavustuspalveluista Valtiokonttorin kotisivuilla >