Verkkolaskuoperaattorit ovat aloittaneet eurooppalaisen normin mukaisten verkkolaskujen validoinnin.
Valtio vastaanottaa huhtikuun 2021 alusta alkaen vain Eurooppa-normin mukaisia verkkolaskuja. Muutoksen tavoitteena on yritysten ja julkishallinnon laskutuksen ohjaaminen sähköiseen muotoon.
Jos lasku ei täytä validointisääntöjä, sitä ei toimiteta vastaanottajalle, vaan verkkolaskuvälittäjä hylkää laskun ja lähettäjä saa virheilmoituksen. Virhetilanteessa lähettäjän on korjattava laskun puutteet ja lähetettävä lasku uudelleen.
Jos yritys tai elinkeinonharjoittaja ei kykene perustellusta syystä lähettämään Eurooppa-normin mukaista laskua vaaditussa aikataulussa, tulee siirtymäajasta Eurooppa-normin mukaiseen laskutukseen sopia viraston kanssa erikseen jo tilauksen tai sopimuksen laatimisen yhteydessä.
Tarkempia tietoja verkkolaskutuksen Eurooppa-normista löydät Valtiokonttorin verkkosivuilta.
Lisätiedot:
verkkolaskutus@valtiokonttori.fi
Projektipäällikkö Kirsi Launomaa, Valtiokonttori, puh. 02955 02031, kirsi.launomaa(at)valtiokonttori.fi