Hyppää sisältöön

Asiakkaat edelleen tyytyväisiä Suomi.fi-maksut palveluun

Suomi.fi-maksut palvelu on ollut käytössä viimeiset kolme vuotta. Asiakasorganisaatioille toteutetun käyttäjäkyselyn mukaan käyttäjät ovat edelleen tyytyväisiä sekä palvelun toiminnallisuuksiin että yhteystyöhön Valtiokonttorin ja palvelun toimittajan Paytrailin kanssa.

Yhteistyöstä vastaajat antoivat Valtiokonttorille 3,95 pistettä ja Paytrailille 3,88 pistettä. Vastaajien tyytyväisyyttä yhteistyöhön mitattiin asteikolla 1–5.

– On hienoa huomata, että asiakasorganisaatiot ovat edelleen tyytyväisiä palvelun eri osa-alueisiin. Suomi.fi-maksut palvelun kokonaisuuden kouluarvosanaksi onkin annettu 8,34, kertoo Suomi.fi-maksut palvelusta vastaava taloushallintoasiantuntija Anni Koskinen Valtiokonttorista.

Kyselyn pohjalta tunnistettiin kehityskohteita esimerkiksi kauppiasportaalin raportointiin. Valtiokonttori pyrkii toimittajan kanssa käymään läpi toteuttamiskelpoiset kehitysehdotukset ja huomioimaan nämä palvelun tulevissa muutoksissa.

Suomi.fi-maksut palvelun käyttöönotot

Suomi.fi-maksut palvelua käyttää nyt 69 organisaatiota yli sadassa asiointipalvelussa. Palvelua käytetään julkishallinnossa esimerkiksi kuntien kansalaisopistopalveluiden, bussikorttien, kirjastomaksujen, venepaikkojen tai jätehuollon kierrätysmaksujen maksamiseen. Valtiolla palvelua on käytetty muun muassa erilaisten lupien ja virallisten asiakirjojen maksamiseen. Vaikka organisaatioiden lukumäärän kasvu on ollut maltillista, on käsiteltyjen maksutapahtumien lukumäärä kasvanut vuodesta 2018 vuoteen 2019 25,4 prosenttia. Vuonna 2019 Suomi.fi-maksut palvelun kautta käsiteltiin 5,65 miljoonaa maksutapahtumaa.

– Verkkomaksamisessa nälkä kasvaa syödessä. Organisaatiot, jotka ovat aikaisemmin ottaneet käyttöön Suomi.fi-maksut palvelun, päätyvät laajentamaan palvelun käyttöä ja lisäämään yhä enemmän palveluitaan verkkomaksamisen piiriin. Kun organisaatiolla on sekä tekniset ratkaisut että prosessit kunnossa, nähdään etukäteen verkossa maksaminen usein kustannustehokkaimpana ratkaisuna kerätä tuottoja asiakkailta”, Koskinen toteaa.

Suomi.fi-maksut palvelun käyttöönotot jatkuvat vallitsevasta koronapoikkeustilanteesta huolimatta. Lisätietoa palvelun käyttöönottoprosessista löytyy Valtiokonttorin verkkosivuilta.

Lisätietoa ja tiedustelut käyttöönottoihin liittyen: verkkomaksaminen@valtiokonttori.fi

Muuta aiheeseen liittyvää

◄ Kaikki uutiset