Ilmoituskanavan välityksellä Valtiokonttorin työntekijät, sidosryhmät ja yhteistyökumppanit voivat turvallisesti ilmoittaa väärinkäytösepäilystä tai muusta epäeettisestä toiminnasta.
Olemme sitoutuneet toimimaan vastuullisesti kaikissa tilanteissa ja noudatamme tarkkoja sisäisiä valvonta- ja toimintaperiaatteita. Jos kuitenkin havaitset toiminnassamme epäkohtia, kannustamme, että kerrot niistä meille. Konkreettisia todisteita ei ilmoitusvaiheessa tarvita. Riittää, että sinulla on perusteltu syy uskoa, että epäilyksesi pitää paikkansa.
Ilmoitukset voivat liittyä esimerkiksi julkisiin hankintoihin tai epäeettiseen tai lainvastaiseen toimintaan, kuten julkisten varojen väärinkäyttöön, ohjeiden tai määräysten vastaiseen toimintaan, esteellisyyteen, sidonnaisuuksiin, lahjontaan tai muihin rikoksiin.
Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti
Käsittelemme kaikki ilmoitukset hyvän hallinnon periaatteita noudattaen, luottamuksellisesti ja hyvien tietosuojakäytäntöjen mukaisesti. Emme paljasta ilmoittajan henkilötietoja väärinkäytösilmoituksen kohteelle tai tutkinnan ulkopuolisille henkilöille. Ilmoituksia vastaanottaa ja tutkii Valtiokonttorissa suppea, nimetty ryhmä.
Ilmoittajansuojelulain (1171/2022) mukaista suojaa ilmoittaja saa silloin, kun väärinkäytös on havaittu työn yhteydessä ja kun ilmoitus koskee esimerkiksi julkisia hankintoja, rahoituspalveluja tai kuluttajansuojaa. Ilmoittajansuojelulaki kieltää vastatoimet ilmoittajaa kohtaan. Työnantaja ei voi esimerkiksi heikentää ilmoittajan palvelussuhteen ehtoja, päättää ilmoittajan palvelussuhdetta tai lomauttaa ilmoittajaa ilmoituksen johdosta. Muun tyyppiset väärinkäytösilmoitukset tutkitaan tapaukseen soveltuvien muiden lakien sekä hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ilmoittajaa parhain mahdollisin keinoin suojaten.
Näin teet väärinkäytösilmoituksen
Ennen ilmoituksen tekemistä lue ilmoituksen tekemiseen laadittu ohje. Ohjeessa kerrotaan tarkemmin, miten ilmoitus tehdään, miten sitä Valtiokonttorissa käsitellään ja tutkitaan, miten ilmoittajan kanssa kommunikoidaan ja mitä tutkinnan jälkeen tapahtuu. Tutustu myös ilmoitusten käsittelyyn ja ilmoittajan suojaan vaikuttavaan lainsäädäntöön.
Tee ilmoitus aina ensisijaisesti Valtiokonttorin ilmoituskanavaan. Jos sinulla kuitenkin on perusteltu syy uskoa, että Valtiokonttorille osoitetun ilmoituksen perusteella toimenpiteisiin ei ole ryhdytty määräajassa tai rikkomiseen ei voida puuttua tehokkaasti tai koet, että voi joutua vastatoimien kohteeksi ilmoituksen johdosta, voit tehdä ilmoituksen ilmoittajansuojelulain mukaisesta työn yhteydessä havaitusta väärinkäytöksestä oikeuskanslerinviraston keskitettyyn ilmoituskanavaan.
Saat ilmoituksen lähettämisen yhteydessä salasanan. Ota se talteen. Salasanan avulla voit anonyymisti seurata ilmoitustasi. Jos kadotat salasanan, et voi seurata ilmoitustasi.
Seuraa ilmoituksesi käsittelyä
Muut yhteydenotot ja palautteet
Muut kuin väärinkäytösilmoitukset, kuten asiakaspalautteet, oikaisuvaatimukset, kehittämisehdotukset ja niin edelleen tulee jättää niiden omissa kanavissaan.
- Asiakaspalaute Valtiokonttorin palveluista tai sen henkilöstön toiminnasta tulee osoittaa kyseisen palvelun asiakaspalveluun. Yhteystiedot löytyvät Valtiokonttorin verkkosivuilta.
- Julkisuuslain tai tietosuoja-asetuksen mukaiset tietopyynnöt Valtiokonttorin asiakirjoihin osoitetaan kirjaamon sähköpostiosoitteeseen: kirjaamo@valtiokonttori.fi.