2020
Vuosi 2020 tullaan aina muistamaan koronavuonna. Valtiokonttori siirtyi maaliskuun puolessa välissä poikkeusolojen työskentelyyn kuten koko muukin valtionhallinto ja tämä on leimannut siitä lähtien myös Valtiokonttorin johtamista. Valtiokonttorissa otettiin käyttöön kriisiajan johtamismalli maaliskuun puolessa välissä, se purettiin kesäkuun puolenvälin jälkeen ja sen jälkeen jatkettiin laajan etätyön mallilla.
Koronakriisillä on huomattavia vaikutuksia Suomen julkisen talouden kestävyyteen ja valtionvelkaan. Valtio lähti maaliskuussa kasvattamaan kassapuskuriaan merkittävällä lisälainanotolla. Budjettivaltion nettomääräinen lainanotto paisui vuonna 2020 lopulta 18,3 miljardiin euroon.
Pandemian vuoksi valtiontalouden kuukausiraportoinnista tehtiin yhteen vetävää analyysia ministeriön käyttöön ja kevätkaudella seurattiin tiiviisti valtion maksuliikkeen tilaa.
Koronakriisi vaikutti merkittävällä tavalla Kansalaispalvelut- toimialan tehtäviin. Valtiokonttori sai keväällä tehtäväkseen osallistua yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annettavan lain valmisteluun ja varautua sen toimeenpanoon Valtiokonttorissa. Palvelun tuottamiseksi rakennettiin lyhyessä ajassa sähköisen asioinnin, palvelun tuottamisen ja raportoinnin toiminnallisuudet Valtiokonttorin ympäristöön sekä toimeenpano-organisaatio, jonne rekrytoitiin ja perehdytettiin 75 määräaikaista virkamiestä. Toimeenpanon valmistelu onnistui erinomaisesti ja Valtiokonttori aloitti kustannustukien käsittelyn heinäkuussa 2020 ja pääosa noin 12 900 hakemuksesta oli käsitelty syyskuussa 2020. Loppuvuonna toteutettiin vastaavasti uutena toimeksiantona kustannustuki 2:n valmistelu ja palvelu avattiin ennen joulua 2020.
Vuoden 2020 toimintakertomukseen ja lukuihin voit tutustua tarkemmin Valtiokonttorin tilinpäätöksestä.