Uppgifter om alla ansökta och beviljade statsunderstöd publiceras för första gången i en och samma tjänst. Införandet av uppgifterna till den centraliserade tjänsten Tutkiavustuksia.fi är alla statsbidragsmyndigheters gemensam satsning. Uppgifterna för ett helt år finns tillgängliga i tjänsten i början av 2025. Årligen beviljas uppskattningsvis 4 miljarder euro i statsunderstöd.
Från och med den 1.10.2023 har statsbidragsmyndigheterna haft en lagstadgad skyldighet att lämna uppgifter om sin statsunderstödsverksamhet till Statskontoret. I praktiken innebär det att statsbidragsmyndigheterna lämnar uppgifter om alla utlysningar av statsunderstöd som öppnas samt om ansökningar och beslut i anslutning till dem till Statskontorets system.
Smartare inriktning och bättre effektivitet
Statsunderstöd är behovsprövad offentlig finansiering som beviljas från statens medel och som stöder projekt och verksamhet som anses vara samhälleligt nödvändiga. För närvarande beviljas sammanlagt uppskattningsvis 4 miljarder euro i statsunderstöd årligen. Utlysningarna är flera hundra till antalet.
”Genom att samla in uppgifter om statsunderstöd i ett gemensamt datalager kan understöden fördelas smartare och understödsverksamhetens effektivitet förbättras”, berättar divisionschef för Statskontorets sektor Statsunderstödstjänster Mari Näätsaari.
Nya statsunderstödstjänster utvecklas i nära samarbete med statsbidragsmyndigheterna
Statskontoret är ansvarig myndighet för webbtjänsterna för statsunderstöd och ser till att webbtjänsterna utvecklas och upprätthålls samt ansvarar för användarstödet.
Statsunderstödstjänsterna är en helhet som består av tre tjänster: Sokunderstod.fi samlar alla utlysningar i en tjänst; Adiministreraunderstod.fi gör det möjligt att administrera och behandla statsunderstöd; Tutkiavustuksia.fi (på finska) är en tjänst där det publiceras information om sökta och beviljade statsunderstöd.
“I projektet utvecklas förutom processer och system även människors kompetens.”
“Vi gör ett omfattande arbete med utveckling och förenhetligande där olika aktörers processer och verksamhetssätt sammanförs. Projektet berör över 70 myndigheter och tusentals organisationer och privatpersoner som ansöker om statsunderstöd. I projektet utvecklas förutom processer och system även människors kompetens”, berättar Mari Näätsaari.
Statskontoret har tillsammans med statsbidragsmyndigheterna identifierat flera områden inom statsunderstödsverksamheten där verksamhetssätten varierar, eftersom bestämmelserna inte tillräckligt noggrant definierar ett rätt verksamhetssätt.
”Harmoniseringen av processerna och verksamhetssätten samt ibruktagandet av datasystemet är långsiktigt förändringsledningsarbete, där det centrala är ett nära samarbete med dem som använder tjänsterna”, beskriver Mari Näätsaari.
Ibruktagandet av de nya tjänsterna har organiserats så att de egentliga projekten leds av statsbidragsmyndigheterna själva och stöds av sakkunniga vid Statskontoret på olika sätt. Den viktigaste länken är Statskontorets utsedda kundansvariga för projektet som samarbetar med den myndighet som ansvarar för ibruktagandet.
“När interaktionen är öppen och lösningsorienterad förbinder man sig väl till de gemensamma målen.”
“Arrangemanget har upplevts som fungerande och våra kundansvariga har fått mycket god respons på samarbetet. När interaktionen är öppen och lösningsorienterad förbinder man sig väl till de gemensamma målen”, berättar Näätsaari.
Det nya datasystemet utvecklas vid Statskontoret med smidiga metoder. Resultaten från workshopparna om gemensam utveckling fungerar som grund för definitionen och utvecklingen av datasystemet. Färdiga funktioner presenteras i månatliga demonstrationer som är öppna för alla. Dessutom samlar man från kunderna aktivt in respons på demonstrationerna, själva systemet och stödtjänsterna.
“Kunderna deltar i alla skeden av utvecklingen och underhållet av tjänsterna”, berättar Mari Näätsaari.
Finansministeriets utvecklings- och digitaliseringsprojekt som grund
Bakgrunden till arbetet är finansministeriets femåriga projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten, det vill säga statsunderstödsprojektet, som avslutades i slutet av 2023.
Projektets mål var att förbättra statsunderstödsverksamhetens effektfullhet, öka öppenheten och transparensen i statsunderstödsverksamheten, göra ansökningen och beviljandet av statsunderstöd tydligare och smidigare än tidigare samt förenhetliga praxisen inom statsunderstödsverksamheten.
Under de kommande åren förväntas statsbidragsmyndigheterna i statsunderstödsprojektet få till stånd utvärderade och planerade produktivitets- och effektivitetsfördelar genom att utveckla sin verksamhet samt genom att i stor utsträckning ta i bruk gemensamma statsunderstödstjänster.
Bekanta dig med tjänsten
Tutkihallintoa.fi (på finska)
Läs också
Artikel den 6.6.2024: ”Teemme enemmän yhteistyötä valtionapuviranomaisten välillä kuin koskaan aikaisemmin” – Vi samarbetar mer mellan statsbidragsmyndigheterna än någonsin tidigare” (artikeln är på finska)