Statskontorets organisation förnyas från och med den 1 januari 2025. Målet med reformen är att stärka Statskontorets kärnuppgifter samt att intensifiera och förenhetliga Statskontorets verksamhet och organisation. Med hjälp av reformen kan vi effektivisera vår verksamhet i ett allt stramare ekonomiska läget. Reformen stöder också verkställandet av Statskontorets strategi: vi vill vara ett ännu effektivare och mer ansvarsfullt Statskontor.
Statskontorets nya organisation består av fem substansavdelningar, två avdelningar som producerar stödfunktioner samt Kommunikation-enhet och intern revision som lyder under generaldirektören.
Statskontorets nya avdelningar är
- Ersättning
- Lån och borgen
- Ekonomi och arbetsliv
- Statsunderstöd
- Skuldhantering
- Förvaltning
- Teknologi
Genom reformen svarar man på produktivitetskraven genom att intensifiera verksamheten och ledningen av den. Tidigare decentraliserade funktioner inom informationsförvaltning och kommunikation centraliseras och verksamheten förenhetligas. Antalet anställda och chefer vid Statskontoret minskar gradvis så att de motsvarar produktivitetsprogrammets krav.
De tjänster vi producerar samt samarbetet med våra kunder, samarbetspartner och intressentgrupper fortsätter oförändrade i den nya organisationen.
– Statskontorets uppgift är att sköta statens medels- och ansvarsuppgifter med hjälp av information och färdigheter, och på ett effektivt sätt. Allt vi gör ska stöda denna uppgift så bra som möjligt, säger generaldirektör Liisa Räsänen.
Statskontorets nya avdelningar inleder sin verksamhet 1.1.2025
Statskontorets nya avdelning Ersättning (tidigare Divisionen för medborgartjänster) ansvarar för produktionen av flera olika ersättnings- och skadetjänster. Till kunderna hör för bland annat krigsinvalider och andra medborgare samt myndigheter. Avdelningen sköter också statens arvs- och testamentsärenden.
I reformen av Statskontoret indelas den tidigare Finansiering-divisionen i två avdelningar: avdelningen Lån och borgen och avdelningen Skuldhantering. Lån och borgen ansvarar bland annat för skötseln av lån, räntestöd och borgen som beviljas av staten. Skuldhantering ansvarar för bland annat statens upplåning samt skuld- och kassaförvaltning.
Avdelningen Ekonomi och arbetsliv (tid. divisionen Ekonomi, kunskap och arbetsliv) producerar tjänster för utveckling av den offentliga ekonomin och statens arbetsliv samt dataanalyser. Avdelningen ansvarar också för statens koncernredovisning, styrning och utveckling av den statliga ekonomiförvaltningen, betalningsrörelsen och upphandlingsverksamheten samt för sammanställning och publicering av kommunernas och välfärdsområdenas ekonomiska uppgifter.
Avdelningen Statsunderstöd (tid. divisionen Statsunderstödstjänster) ansvarar för webbtjänsterna för statsunderstöd och för administrationen och tillsynen av verkställandet av den finländska planen för återhämtning och resiliens (RRP).
Förvaltning och Teknologi ansvarar för Statskontorets förvaltning, interna tjänster och teknologi.
Ändringar i Statskontorets ledningsgrupp
I och med organisationsreformen ändras sammansättningen av Statskontorets ledningsgrupp. Medlemmarna i Statskontorets ledningsgrupp är från och med 1.1.2025:
Liisa Räsänen, generaldirektör
Sanna Esterinen, avdelningschef, Ersättning
Sanna Pälsi, avdelningschef, Lån och borgen
Lasse Skog, avdelningschef, Ekonomi och arbetsliv
Mari Näätsaari, avdelningschef, Statsunderstöd
Anu Sammallahti, avdelningschef, Skuldhantering
Mikko Kangaspunta, avdelningschef, Förvaltning
Tomi Poikola, avdelningschef, Teknologi
Hanna Koskinen, direktör, Kommunikation
Ari Kauhanen, projektchef, personalrepresentant
Mia Lempinen, administrativ assistent, ledningsgruppens sekreterare
Organisationsreformen har beretts vid Statskontoret under hösten 2024. Under 2025 fortsätter reformarbetet med planering och genomförande av förändringar i ämbetsverkets verksamhet.
Mer information:
Generaldirektör Liisa Räsänen