Statskontoret samlar in och publicerar omfattande information om statens, kommunernas och välfärdsområdenas ekonomi och verksamhet i tjänsten Granskaförvaltningen.fi. Tjänstens innehåll har med tiden utvidgats från rapportering av statens ekonomi-, personal- och resultatuppgifter till en central informationskälla för de offentliga finanserna. Tjänsten innehåller många rapportvyer från olika sektorer, särskilt ur ett ekonomiskt perspektiv. Dessutom tillhandahålls information via gränssnitt.
I och med att tjänstens innehåll utvidgats och nya informationsbehov uppkommit har det blivit aktuellt att förnya tjänsten. I tjänsten Granskaförvaltningen.fi förbereder man sig bland annat på en mer omfattande publicering av uppgifter om offentliga upphandlingar: man överväger att förnya tjänsten granskaupphandlingar.fi som produceras av Hansel Ab och eventuellt sammanslå den med tjänsten Granskaförvaltningen.fi.
Statskontorets kommunikationsexpert Susanna Heposaari har blivit utnämnd till att leda reformerna. ”Vår utmaning är att förnya både tjänstens användbarhet och informationshanteringen samtidigt som de nya utvidgningarna av informationsinnehållet genomförs”, konstaterar Susanna. ”Vägen till målet går via ett intensivt samarbete mellan kunder och intressentgrupper”, fortsätter hon. Avsikten är att förnyelserna ska genomföras under innevarande och nästa år.
Målet på en mer strategisk nivå är att i fortsättningen bättre än i nuläget tillgodose i synnerhet informationsbehoven beträffande välfärdsområdena samt att skapa en mer enhetlig helhetsbild av de offentliga finanserna, verksamheten och tjänsterna. ”Tjänsten innehåller en betydande mängd information om olika sektorer inom den offentliga förvaltningen, men för att precisera helhetsbilden krävs både förnyelse av rapporteringstjänsten och en mer systematisk hantering av den offentliga förvaltningens gemensamma datastrukturer, vilket visserligen är en långsiktig utvecklingsåtgärd”, summerar den biträdande direktören Olli Ahonen.
Ett betydande nytt innehållsområde i tjänsten Granskaförvaltningen.fi är informationshanteringskartan som finansministeriet sammanställer av de uppgifter som ministerierna meddelar. Informationshanteringskartan innehåller den offentliga förvaltningens gemensamma informationslager, information om utlämnande av dessa uppgifter samt de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas, kommunernas och välfärdsområdenas lagstadgade uppdrag.
Vid förnyelsen av tjänsten Granskaförvaltningen.fi strävar man efter att beakta de centrala användargruppernas behov, i synnerhet medborgarnas behov och behoven hos de myndigheter som utnyttjar informationen. Genom att utveckla tjänsten vill man öka förståelsen av och kunskaperna om de offentliga finanserna samt deras funktion och strukturer för att stöda öppenhet och transparens i förvaltningen samt beslutsfattandet.
Bekanta dig med Granskaförvaltningen.fi
Mer information om förnyelsen av Granskaförvaltningen.fi:
Susanna Heposaari, chefredaktör för tjänsten Granskaförvaltningen.fi
susanna.heposaari@valtiokonttori.fi, tel. 0295 502 046