Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar hjälper upphandlingsenheterna att jämföra olika upphandlingsmodeller, bedöma upphandlingsmodellens lämplighet och förutse kostnaderna. Verktyget publicerades på svenska i oktober 2024. Verktyget grundar sig på regeringsprogrammets skrivning om att upphandlande enheter åläggs att göra en analys av upphandlingar vars värde överstiger 10 miljoner euro, där upphandlingsmodellens lämplighet bedöms och kostnaderna uppskattas.
Kostnadsvärderingsverktyget är avsett för alla som arbetar inom upphandlingsenheter enligt upphandlingslagen. Verktyget hjälper bland annat att uppskatta antalet kommande anbud, kontraktsperioden och helhetskostnader. Verktyget hjälper experterna och organisationen att hitta den bästa möjliga modellen för att genomföra upphandlingen.
Kostnadsvärderingsverktyget hjälper
- upphandlare att överväga olika upphandlingsmodeller och de kostnader som är anslutna med dem.
- upphandlingsenheter att skapa en sammanfattning av den valda upphandlingsmodellens lämplighet
- beslutsfattarna att försäkra sig om att den valda upphandlingsmodellen har analyserats och att kostnaderna har uppskattats enligt skyldigheten.
Slutresultatet är en sammanfattning av skillnaderna mellan olika upphandlingsmodeller och deras kostnader. Genom att svara på frågorna i kostnadsvärderingsverktyget får användaren information som hjälper till att förstå skillnaderna mellan de olika upphandlingsmodellerna. På så sätt kan organisationen göra beslut som baserar sig på fakta och välja den upphandlingsmodell som bäst lämpar sig för upphandlingen och organisationens behov.
Vi rekommenderar att alla euromässigt stora och strategiskt viktiga upphandlingar utvärderas. Verktyget ger den största nytta då man tar den i bruk redan i början av upphandlingsprocessen.
Verktyget utvecklas utifrån användarnas behov
Kostnadsvärderingsverktyget finns på Statskontorets webbplats. Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar har tagits fram i samband med Programmet för verkningsfull offentlig upphandling i samarbete med pilotämbetsverk under åren 2023–2024 och verktyget kommer i fortsättningen att utvecklas utifrån respons som fås.
Statskontoret ordnar ett svenskspråkigt webbseminarium den 3 december för att stödja ibruktagandet av verktyget. Webbseminariet är avsett för alla som arbetar med offentliga upphandlingar och ingen förhandsanmälan krävs. Välkommen med!
Mer information:
hankintatoimi(at)valtiokonttori.fi
Lotta Degerholm, tfn 0295 503 232, lotta.degerholm(at)valtiokonttori.fi