Hoppa innehåll

Första året som Statskontorets generaldirektör har överraskat Liisa Räsänen – lyckligtvis positivt

Kuva: Kaisa Viitasalo

Statskontoret fick för ett år sedan en ny generaldirektör när Liisa Räsänen tog över styret. Det var ett mycket mångsidigt team som hon fick möjligheten att leda. Statskontoret är ett ämbetsverk som lyder under finansministeriet och som betjänar statsförvaltningen, medborgare, kommuner, samkommuner, välfärdsområden, välfärdssammanslutningar, samfund och företag. Ämbetsverkets lagstadgade uppgifter sträcker sig från statlig skuldhantering till statsborgen och från olycksfallsskydd för statsanställda till statens koncernredovisning och upprätthållande av kommunernas och välfärdsområdenas informationsresurs.  

Det första året som generaldirektör har varit en tid då statsförvaltningen utsatts för hårt spartryck. Det syns tyvärr också i Statskontorets verksamhet, även om situationen är mycket bra med tanke på förhållandena. Lyckligtvis ser generaldirektör Räsänen ändringen hellre som en möjlighet än som en kris. Hennes motto är att saker och ting brukar ordna sig. 

 Vem är generaldirektör Liisa Räsänen? 

”Liisa Räsänen är en mångkampare inom offentlig förvaltning och ledning. I min tjugoåriga tjänstekarriär ryms många slags expert- och ledningsuppgifter. Jag kom till Statskontoret för tre år sedan från grannen, dvs. Patent- och registerstyrelsen”, berättar Liisa Räsänen.

”I fotbollstermer har jag beskrivits som en dynamo på mittfältet som springer upp och ner mellan målområdena. Jag är ingen målgörare, utan ger kunniga personer möjligheter att göra mål, sedan jublar vi tillsammans över framgångarna.”

Liisa Räsänen ser ledarskapet som en serviceuppgift och för henne är en välmående arbetsgemenskap en hjärtefråga. Hennes starka vilja att betjäna och bygga upp ett gott samarbete med kunderna, intressegrupperna och den egna personalen har säkert varit en förutsättning för att ansvarsfulla uppgifter har följt på varandra under årens lopp.  

”I fotbollstermer har jag beskrivits som en dynamo på mittfältet som springer upp och ner mellan målområdena. Jag är ingen målgörare, utan ger kunniga personer möjligheter att göra mål, sedan jublar vi tillsammans över framgångarna”, beskriver Räsänen. 

Hon blir lätt och snabbt intresserad av nya saker och det har varit nödvändigt att ha en i grunden positiv inställning till framtiden under det första året som generaldirektör. 

”Året har varit fullt av överraskningar, men lyckligtvis har en stor del av dem varit positiva. Det har funnits många höjdpunkter och en av dem har varit att bekanta sig med Statskontorets personal, uppdrag, organisation och kultur. Naturligtvis minns jag också de första strategiska besluten om statens skuldhantering, sparande och förnyelsen av Statskontoret. Det har varit en stor ära att representera Statskontoret vid olika tillfällen. Det första var installationen av republikens presidents, som ägde rum bara en vecka efter att min mandatperiod som generaldirektör inleddes”, säger Räsänen. 

Värd förtroendet 

Statskontorets organisation förnyades och förtydligades vid årsskiftet. Målet med reformen är att svara på Statskontorets sparmål samt att intensifiera den interna styrningen så att den blir mer enhetlig och resurseffektiv. Besparingarna kommer dock att synas i förmågan att verkställa och utveckla de lagstadgade uppgifterna samt i servicenivån. Till exempel förlängda handläggningstider är en följd av besparingarna. 

Trots de utmanande tiderna har året enligt Liisa Räsänen varit utmärkt för Statskontoret. De uppställda målen har uppnåtts väl. Förtroendet för att Statskontoret kan sköta sina uppgifter på ett professionellt och högklassigt sätt samt vid behov också ta emot nya uppdrag har hållits på en hög nivå. 

”Vi vill vara värda det förtroendet varje dag och vi arbetar för det i stor utsträckning inom olika delområden i samhället. Jag upplever att vi har en skyldighet att ställa vår kompetens till samhällets förfogande nu och i framtiden”, betonar Räsänen. 

Liisa Räsänen anser att Statskontoret har en mycket central roll för statens kristålighet och för att stärka samhällets övergripande säkerhet. 

”Statskontoret har en viktig roll i att trygga samhällets vitala funktioner inom flera delområden, till exempel med tanke på finansieringssystemets funktion. Kristålighet grundar sig på beredskap som gjorts under normala tider och i vårt fall innebär det att vi även i överraskande situationer kan erbjuda våra tjänster. Ett utmärkt exempel på Statskontorets ansvarstagande i en samhällskris var verkställandet av kostnadsstöd till företag under coronapandemin.” 

“Statskontorets anställda är mycket yrkeskunniga och engagerade, riktiga tungviktare inom sin egen bransch. Hos oss är vi stolta över vårt eget arbete.”

Bästa arbetsplatsen 

Statskontoret grundades för 149 år sedan för att sköta samma uppdrag som det fortfarande ansvarar för, dvs. för att förvalta statliga medel och fungera som statligt kreditinstitut. Även om den grundläggande uppgiften har förblivit densamma har Statskontoret alltid följt med sin tid och samhällsförändringar och modigt svarat på förändringarna i uppgiftsfältet. Ämbetsverket, som nästa år firar 150-årsjubileum, stampar inte på ställe. 

En av hemligheterna bakom det livskraftiga ämbetsverket är säkert att Statskontoret upplevs som en bra arbetsplats. Detta syns i resultaten av de årliga arbetshälsoenkäterna. Arbetets innehåll och möjligheten att påverka det egna arbetet lyfts ofta fram i enkäterna.

Liisa Räsänen upplever själv att det råder en öppen och förtroendeingivande atmosfär vid Statskontoret, man vågar tala ärligt om även svåra saker utan att behöva vara rädd för negativa konsekvenser.  

”Statskontorets anställda är verkligen utvecklingsinriktade och vi strävar efter att satsa på de anställdas egen utveckling genom utbildningar och nya utmaningar. Även organisationsförändringen har gett en bra möjlighet till utveckling. Statskontorets anställda är mycket yrkeskunniga och engagerade, riktiga tungviktare inom sin egen bransch. Hos oss är vi stolta över vårt eget arbete”, konstaterar Liisa Räsänen. 

”Jag tycker att det är mycket viktigt att Statskontoret även under de kommande åren är en bra och pålitlig partner för våra kunder och intressenter och naturligtvis också den bästa arbetsplatsen för Statskontorets anställda. Jag önskar att hållbarhet och etik är centrala styrande principer för Statskontorets verksamhet även under de kommande decennierna.” 

◄ Alla nyheter