Med hjälp av tjänsten verkställer och följer de myndigheter som beviljar EU:s finansiering för återhämtning och resiliens användningen av medlen på ett heltäckande, transparent sätt och på det sätt som lagstiftningen kräver.
De myndigheter som beviljar återhämtningsfinansiering får tillgång till
- datasystem med vilka användningen av medel rapporteras, granskas och övervakas
- stöd- och anvisningsmaterial
- utbildning och rådgivning
- information om framstegen i åtgärderna i Finlands plan för återhämtning och resiliens.
-
Vad är planen för återhämtning och resiliens?
Samtliga EU-länder måste lägga fram en nationell plan för återhämtning och resiliens (RRP) så att de kan få finansiering från EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).
Finland offentliggjorde sin plan för återhämtning och resiliens den 26 maj 2021. Planen är en del av Finlands program för hållbar tillväxt.
Finlands program för hållbar tillväxt
Finlands program för hållbar tillväxt stöder ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Programmet främjar
Finlands program för hållbar tillväxt stöder ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Målet med programmet är att
- minska växthusgasutsläppen
- öka produktiviteten
- höja sysselsättningsgraden
- påskynda tillgången till vård
- främja regional och social jämlikhet och jämställdhet mellan könen.
Finlands program för hållbar tillväxt bygger på fyra pelare:
- Grön omställning
- Digitalisering
- Sysselsättning och kompetens
- Social- och hälsovårdstjänster
© Statsrådet
Programmet finansieras ur EU:s återhämtningsinstrument av engångsnatur (Next Generation EU). Återhämtningsinstrumentet indelas i sju program av vilka faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF) är det klart största.
> Bekanta dig med Finlands program för hållbar tillväxt (vm.fi)
-
Vad är faciliteten för återhämtning och resiliens?
© Europeiska unionen, 2022
Textversion:
Faciliteten för återhämtning och resiliens är central för EU:s återhämtningsplan – Next Generation EU. Den ger EU-länderna ekonomiskt stöd för att mildra coronakrisens sociala och ekonomiska konsekvenser.
Hur mycket pengar?
Next Generation EU totalt: 750 miljarder euro
Faciliteten för återhämtning och resiliens totalt: 672,5 miljarder euro- facilitetslån: 360 miljarder euro
- facilitetsbidrag: 312,5 miljarder euro
Bidragsfördelningsnyckel
2021–2022 (70 %)
- arbetslöshet 2015–2019
- inverterat BNP-värde per capita
- befolkningsandel
2023 (30 %)
- nedgång i BNP i fasta priser 2020
- total nedgång i BNP i fasta priser 2020–2021
- inverterat BNP-värde per capita
- befolkningsandel
Alla siffror ovan uttrycks i 2018 års priser. I dagens priser uppgår finansieringsramen för Next Generation EU till 807,1 miljarder euro, inklusive 724 miljarder euro för faciliteten för återhämtning och resiliens (338 miljarder euro i bidrag; 386 miljarder euro i lån).
Hur ska pengarna användas?
Pengar som betalas ut till EU-länderna bygger på nationella återhämtnings- och resiliensplaner som omfattar reformer och offentliga investeringsprojekt. Planerna måste
- vara anpassade till EU:s prioriteringar och främja tillväxt, fler jobb och ekonomisk och social motståndskraft
- avspegla landsspecifika utmaningar och motsvara den europeiska planeringsterminens landsspecifika rekommendationer
- stödja den gröna omställningen: minst 37 % av resurserna bidrar till klimatåtgärder och miljöhållbarhet
- främja digitaliseringen: minst 20 % av resurserna bidrar till EU:s digitalisering
Exempel på områden för reformer och investeringsprojekt som kan ingå i återhämtnings- och resiliensplanerna:
- digitalisering
- smart och hållbar tillväxt och sysselsättning för alla
- Next Generation EU-politiken
- hälsa och motståndskraft
- social och territoriell sammanhållning
- grön omställning
Hur fungerar det?
- EU-länderna lämnar in utkast till återhämtnings- och resiliensplaner fr.o.m. den 15 oktober 2020.
- EU-kommissionen diskuterar planerna med varje EU-land.
- EU-länderna beräknas lämna in sina planer senast den 30 april 2021. Planerna får ändras längre fram.
- Kommissionen bedömer planerna, som överlämnas till parlamentet och rådet.
- Rådet bedömer och antar planerna på grundval av kommissionens förslag.
- Rådet kan avbryta antagandet eller hålla inne utbetalningar vid betydande bristande efterlevnad.
- Utbetalningarna till EU-länderna börjar. Förfinansiering på högst 13 % av bidragen och 13 % av lånen.
- EU-ländernas lägesrapporter lämnas 2 ggr/år inom ramen för den europeiska planeringsterminen.
- Kommissionen rapporterar regelbundet om genomförandet till Europaparlamentet och rådet.
- Oberoende utvärderingar 2024 och, i efterhand, senast 2028.
Tre viktiga datum för planerna
2020
Planerna kan innehålla åtgärder som inletts tidigast i februari 2020.2023
Åtaganden om återhämtnings- och resiliensresurser för EU-länderna får gälla t.o.m. slutet av 2023.2026
Reformer och investeringar ska genomföras senast 2026. -
Vilken är Statskontorets roll i helheten?
Statskontorets uppgift är att administrera och övervaka genomförandet av Finlands plan för återhämtning och resiliens, dvs. RRP (Recovery and Resilience Plan). Uppgiften bygger på lagen om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (537/2022) och lagen om statskontoret (15.2.1991/305).
Uppgifterna och befogenheterna fastställs i en lag om verkställandet av planen för återhämtning och resiliens, som bereds vid finansministeriet som bäst.
Statskontoret ansvarar för den datasystemhelhet som kommer att användas av de ministerier och ämbetsverk som kanaliserar EU-finansieringen. Statskontorets uppgift är även att styra över och övervaka dessa ministerier och ämbetsverk samt att rapportera till finansministeriet.
Statskontorets uppgift är också att rapportera till finansministeriet om hur målen och principerna för RRP har uppnåtts. Statskontoret kan göra tillsynsbesök hos myndigheter och projekt som beviljar understöd, samt vid behov ålägga ministerierna att utreda eventuella oklarheter och göra korrigeringar. Statskontoret underrättar finansministeriet om missbruk av medel samt lämnar vid behov uppgifter och utredningar till kommissionen och andra EU-tillsynsorgan som svar på deras begäran om information.
Statskontoret samarbetar med många intressentgrupper – samarbetet med ministerierna är det viktigaste. När den nationella lagen har trätt i kraft inleder Statskontoret verksamheten för ett tekniskt sekretariat, som består av personer som utsetts av ministerierna. Det tekniska sekretariatets uppgift är att säkerställa ett regelbundet samarbete mellan ministerierna och Statskontoret och stödja finansministeriet i samordningen av planen för återhämtning och resiliens.
Vi har sammanställt anvisningar för stödmyndigheterna och med hjälp av dem rapporteras de finansierade åtgärderna enhetligt och på det sätt som förutsätts. Åtgärderna och de finansierade projekten ska uppfylla de specialvillkor som EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) ställer gällande uppnåendet av målen och ändamålsenlig användning av medlen. Vi har dessutom sammanställt länkar till central lagstiftning och myndighetshandlingar samt anvisningar och tips för kommunikationen.
Lägesöversikt två gånger per år
Målen och delmålen för åtgärderna rapporteras två gånger per år i en lägesrapport, dvs. stocktaking. I lägesöversikterna granskas både sådana mål och delmål som uppnåtts och sådana som håller på att uppnås. I slutet av programperioden kan man på kommissionens begäran göra halvtidsöversyner över målen och delmålen som håller på att uppnås även utanför rapporteringsperioderna.
De gemensamma indikatorerna för åtgärderna rapporteras också två gånger per år. Gemensamma indikatorer finns inte för alla åtgärder.
Betalningsbegäran en gång per år
Finland gör en gång om året en betalningsbegäran till kommissionen angående de mål inom faciliteten för återhämtning och resiliens som uppnåtts och som kommissionen på förhand har fastställt att ska rapporteras i samband med betalningsbegäran. I samband med betalningsbegäran ska medlemsstaten bland annat lämna in en separat dokumentation om hur principen “inga betydande olägenheter” (DNHS) har följts och hur utvärderingen har gjorts.
Anvisningar
- Do No Significant Harm, DNSH – att följa principen om inga betydande olägenheter (pdf)
- Ansvarsområden och roller i verkställandet av Finlands planen för återhämtning och resiliens (RRP) (pdf)
- Att samla in uppgifter om faktiska ägare och förmånstagare (pdf)
- Att rapportera om målen och delmålen för åtgärderna (pdf)
- Genomförande av revisions- och tillsynsatgarder i RRF (pdf)
- Insamling av de gemensamma indikatorerna för RRF-finansieringen (pdf)
- Insamling av uppgifter om medelsanvändningen i RRF-faciliteten (pdf)
- Rapportering i samband med betalningsbegäran (pdf)
- Anvisning om RRP-datainnehåll (pdf)
Central lagstiftning och myndighetshandlingar
- Lag om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens [Finlex]
- Genomförandebeslut av Europeiska unionens råd (CID): ST_12524_2021_ADD_1, dvs. ANNEX to the Council Implementing Decision on the approval of the assessment of the recovery and resilience plan for Finland
- Kommissionens tillkännagivande om tekniska anvisningar för tillämpning av principen ”inga betydande olägenheter” (C/2021/1054): C/2021/1054, dvs. Commission Notice Technical guidance on the application of ‘do no significant harm’ under the Recovery and Resilience Facility Regulation 2021/C 58/01
- Kommissionens delegerade förordning om indikatorer (C/2021/8800): C/2021/8800, dvs. Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2106 of 28 September 2021 on supplementing Regulation (EU) 2021/241 of the European Parliament and of the Council establishing the Recovery and Resilience Facility by setting out the common indicators and the detailed elements of the recovery and resilience scoreboard
- Kommissionens delegerade förordning om sociala åtgärder (C/2021/8801): C/2021/8801, dvs. Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2105 of 28 September 2021 supplementing Regulation (EU) 2021/241 of the European Parliament and of the Council establishing the Recovery and Resilience Facility by defining a methodology for reporting social expenditure
- Finlands plan för återhämtning och resiliens (på finska och på engelska)
- Europaparlamentets och rådets förordning om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens (EU, 2021/241): 32021R0241, dvs. Regulation (EU) 2021/241 of the European Parliament and of the Council of 12 February 2021 establishing the Recovery and Resilience Facility
Kommunikation
Kommunikation och synlighet hör nära samman med EU:s program. Alla mottagare av EU-finansiering har en allmän skyldighet att meddela finansieringens ursprung och säkerställa EU-finansieringens synlighet. I kommunikationen är det bra att lyfta fram hur projektet främjar genomförandet av EU:s prioriteringar.
EU:s emblem
EU:s emblem är det viktigaste visuella emblemet som används för att påvisa finansieringens ursprung och säkerställa EU-finansieringens synlighet. Alla som får EU-finansiering, förvaltningsmyndigheter och samarbetspartner ska använda EU:s emblem i sin kommunikation.
De som fått finansiering från EU:s facilitet för återhämtning och resiliens ska i sin kommunikation använda unionens emblem, där det står Finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU.
- Ladda ner ett färdigt EU-emblem och ett omnämnande om finansieringen på Europeiska kommissionens webbplats
- Se närmare uppgifter och exempel i Europeiska kommissionens handbok (pdf) beträffande placeringen av EU-emblemet och omnämnandet av finansieringen (pdf)
- Communication and visibility rules for EU funding programmes 2021-2027 – Guidance for Member States (pdf)
Logotyp för Finlands program för hållbar tillväxt
Logotypen för Finlands program för hållbar tillväxt kan användas tillsammans med EU:s emblemet när man vill lyfta fram programmet. Logotypen är avsedd för kommunikation mellan deltagarna i programmet.
Infografik
På webbplatsen för Europeiska unionens råd och Europeiska rådet finns infografik om EU:s återhämtningsplan. Det är tillåtet att använda den i kommunikationen bara källan nämns.
De myndigheter som beviljar finansiering producerar information för systemen
- om uppnåendet av målen och delmålen för åtgärderna
- om gemensamma indikatorer för åtgärderna
- om de mål som kommissionen fastställt i samband med Finlands betalningsbegäran.
Uppgifterna produceras antingen i statsförvaltningens gemensamma Hankesalkku-system eller i Statskontorets RRP-datasystem.
Så här får du användarrättigheter till systemen
Grundläggande användarrätt till Hankesalkku beviljas av administratören för Hankesalkku vid det egna ämbetsverket. Användarrätt till RRP-systemet beviljas av Statskontoret. Förutom grundläggande användarrätt behöver användaren rättigheter till systemens RRP-modul. Användarrättigheter till systemens RRP-modul ansöks hos Statskontoret på adressen rrp@valtiokonttori.fi.
RRP-datasystemet
Uppgifterna samlas i RRP-datasystemet när man i åtgärden
- beviljar understöd/finansiering till stödmottagaren för genomförande av det projekt som fastställs i stödbeslutet
- gör anskaffningar av varor eller tjänster i enlighet med stödbeslutet till förmån för stödmottagaren.
Hankesalkku-systemet
Uppgifterna samlas i Hankesalkku-systemet när åtgärden är
- en intern utvecklingsåtgärd inom förvaltningen, där finansieringsutlysningar inte görs (dvs. projekt som stödmyndigheten själv genomför).
Gå till Hankesalkku (på finska)
Dataskyddsbeskrivning: Genomförande av EU:s plan för återhämtning och resiliens (RRP) >