Stöd för icke täckta fasta kostnader
Stödet för icke täckta fasta kostnader kunde sökas 30.5.2022-3.6.2022.
English
This content hasn't been translated to the selected language. Click here to go to the home page.
Stödet för icke täckta fasta kostnader kunde sökas 30.5.2022-3.6.2022.
I regeringens proportion till riksdagen gällande ändring av 5 d § i lagen om temporärt kostnadsstöd till företag föreslås fortsättning av kostnadsstödslagens 5 d §, stöd för icke täckta fasta kostnader, som primärt är avsedd för medelstora och stora företag. Det största möjliga stödbeloppet skulle vara 6 miljoner euro och den övre koncernspecifika stödgränsen 12 miljoner euro. Den nu föreslagna lagen skulle begränsa de till stödet berättigade företagen således att stödet riktar sig enbart till affärsverksamhet som förhindrats eller begränsats på grund av lagen eller myndighetsbestämmelse.
Ansökningstiden för kostnadsstödet gällande icke täckta fasta kostnader är ungefär 30.5.–3.6.2022. Bilagorna till ansökan ska lämnas in tillsammans med ansökan senast 3.6.2022. Giltighetstiden för EU:s tillfälliga statsunderstöd löper ut den 30.6.2022 då även kostnadsstödslagens giltighetstid upphör.
I regeringens proportion till riksdagen gällande ändring av 5 d § i lagen om temporärt kostnadsstöd till företag föreslås fortsättning av kostnadsstödslagens 5 d §, stöd för icke täckta fasta kostnader, som primärt är avsedd för medelstora och stora företag. Det största möjliga stödbeloppet skulle vara 6 miljoner euro och den övre koncernspecifika stödgränsen 12 miljoner euro. Den nu föreslagna lagen skulle begränsa de till stödet berättigade företagen således att stödet riktar sig enbart till affärsverksamhet som förhindrats eller begränsats på grund av lagen eller myndighetsbestämmelse.
Ersättning för icke täckta fasta kostnader utbetalas till företag som redan uppnått eller är på väg att uppnå den av EU definierade övre gränsen för coronastöd på 2,3 miljoner euro och som därmed inte kan beviljas mera kostnadsstöd.
Ansökningstiden för stödet gällande fasta icke täckta kostnader börjar den 30.5.2022 kl 9.00 och slutade den 3.6.2022 kl 16.15. Stödansökan görs med en papperblankett som lämnas in till Statskontoret. Länken till blanketten öppnas på den här webbsidan när ansökningstiden börjar.
Ersättning för icke täckta fasta kostnader utbetalas till företag som redan uppnått eller är på väg att uppnå den av EU definierade övre gränsen för coronastöd på 2,3 miljoner euro och som därmed inte kan beviljas mera kostnadsstöd.
Stödperiod är 1.12.2021-28.2.2022.
Villkoren för stöd:
Stödansökan görs med en pappersblankett som ska lämnas in till Statskontoret under ansökningstiden 30.5.-3.6.2022.
Om företaget hör till en koncern görs stödansökan alltid på koncernnivå och inte som enskilt företag. Om företaget har ansökt om ersättning för stängning till stora företag, kan det ansöka om kostnadsstöd endast som koncern.
Företag som ansöker om stöd ska lämna in ansökan och uppgifterna om alla finska dotterbolag (namn, FO-nummer och hemort) till Statskontoret innan den 3.6.2022 kl 16.15.
Lämna in ansökningen elektroniskt via den krypterade e-posttjänsten: https://turvaviesti.valtiokonttori.fi.
Vi rekommenderar att personuppgifter inte skickas med okrypterad e-postförbindelse. Ansökningen kan även skickas med post: Statskontoret, PB 14, 00054 STATSKONTORET
Som stöd utbetalas en andel av stödperiodens förluster, det vill säga av kostnaderna som inte kan täckas med intäkterna. Företagets till ersättningen berättigade förluster kan vara högst ett belopp av till stödperioden hörande, enligt kostnadsstödslagen angivna lönekostnader och oflexibla kostnader.
Stödets andel är en procentuell andel motsvarande omsättningens minskning med avdrag för självrisk på 30 procentenheter .
Som villkor för stödet gäller att företagets omsättning har minskat med över 30 procent under stödperiodenjämfört med 1.1.-28.2.2019 och1.12.-31.12.2019. Förlusten och omsättningen granskas på koncernnivå om företaget hör till en koncern.
En revisorsrapport krävs som bilaga till den här stödformen.
Hinder för beviljande av stödet granskas alltid för företagsnivå.
Om något av hindren nedan uppfylls för ens ett av koncernens företag, kan stöd enligt lagen inte beviljas:
Med företag i svårigheter avses företag enligt artikel 2, punkt 18 i EU:s allmänna gruppundantagsförordning (Kommissionens förordning 651/2014). Enligt definitionen anses ett företag vara i svårigheter om
För företag som 31.12.2019 varit under 3 år gamla, tillämpas bara punkt c.
Stödet beräknas som en stödintensitetsandel av företagets förluster för stödperioden. Med stödintsensitet menas den faktor som fås från förändringen av företagets omsättning med avdrag för företagets självrisk på 30 %.
Som stöd ersätts därmed högst 70 % av företagets/koncernens förluster.
En utomstående revisor ska bekräfta förlusten.
Stödbeloppet per koncern är högst 6 miljoner euro. Den koncernspecifika övre stödgränsen enligt ramstödprogrammet är 12 miljoner euro.
Med den här blanketten kan du skicka en återuppringningsförfrågan till Statskontorets experter på coronastöden
Bilagor som fordras till ansökan om stöd för icke täckta fasta kostnader (i det följande kallad kostnadsstödsansökan) är:
Bilaga 1 – Uppgiftsblanketten för kostnadsstödsansökan
Bilaga 2 – Uppgifterna om koncernens finska dotterbolag (namn, FO-nummer och hemort) om företaget hör till en koncern.
Bilaga 3 – Revisorns granskningsrapport
Företaget/koncernen anger följande i uppgiftsblanketten för kostnadsstödsansökan:
Omsättningen för jämförelse- och stödperioden anges för tidsperioderna 1.1.-28.2.2019 och 1.12-31.12.2019 (jämförelseperioderna) och 1.12.2021-28.2.2022 (stödperiod), enligt de månatliga mervärdesskatte-deklarationer som företaget lämnat in till Skatteförvaltningen. Om företaget har haft sådan omsättning som inte redovisas med mervärdesskattedeklaration ska även uppgifterna om den omsättningen anges i ansökan.
Företaget/koncernen upprättar resultaträkning för stödperioden 1.12.2021-28.2.2022 för att stödperiodens förlust ska kunna fastställas
Upprättande av resultaträkning för hela företaget/koncernen gällande jämförelseperioderna 1.1.-28.2.2019 och 1.12-31.12.2019 är inte nödvändigt, utan en redogörelse av företagets/koncernens omsättning för jämförelseperioden är tillräcklig.
Samtliga finska bolag inkluderas i koncernens resultaträkning. Uppgifterna om de finska bolagen som hör till koncernen (namn, FO-nummer och hemort) kan lämnas in till Statskontoret med en fritt formulerad blankett i samband med när den egentliga ansökningsblanketten lämnas in (bilaga 2
För beräkningen av stödnivån ska företaget även göra beräkningar av affärsverksamhetens omsättning som varit mål för restriktionsåtgärder vad gäller jämförelseperioderna 1.1.-28.2.2019 och 1.12-31.12.2019 samt stödperioden 1.12.2021-28.2.2022.
Eftersom stödperiodens förlust har begränsats till den sammanlagda summan av löne- och övriga kostnader för affärsverksamheten som varit mål för restriktionsåtgärder under stödperioden 1.12.2021-28.2.2022, ska företaget göra uträkningarna även för dessa kostnader
Om företaget har haft affärsverksamhet som varit mål för restriktionsåtgärder och sådan som inte har varit mål för restriktionsåtgärder, kan omsättningen, lönekostnaderna och övriga kostnader för affärsverksamheten som varit mål för restriktionsåtgärder till exempel redovisas enligt företagets interna uträkning.
Företaget ska lämna in undertecknad uppgiftsblankett för kostnadsstödsansökan (bilaga 1) till revisorn samt behövliga uträkningar om hur resultaträkningens uppgifter har härletts till blanketten.
Företaget ska lämna in revisorns granskningsrapport till Statskontoret som bilaga till kostnadsstödsansökan (bilaga 3).
När stöd beviljats är företaget skyldigt att lämna in ett godkänt bokslut för den räkenskapsperiod som stödet beviljats för, samt av revisorn rapporterade, behövliga uppgifter som har inverkan på stödbeloppet. Därmed skulle företaget vid behov lämna in till exempel uträkningar på hur i ansökan eller i bilagorna angivna uppgifter har härletts från företagets bokföring. Statskontoret kontrollerar det slutliga stödbeloppet på basen av de här uppgifterna och verkställer återkrav vid behov.
Revisorn ska granska kostnadsstödsansökningens uppgiftsblankett (bilaga 1), som företaget/koncernen gjort på basen av resultaträkningen, och som biläggs kostnadsstödsansökan. Revisorn ska ange talen enligt blanketten i sin rapport.
Revisorns gransksningsförfarande riktar sig till följande tal:
Till kostnadsstödsansökan ska revisorns rapport med följande innehåll bifogas:
hela omsättning (för jämförelse- och stödperioden)
Affärsverksamhetens omsättning som varit mål för restriktionsåtgärder (jämförelse- och stödperioden)
Förlust (för stödperioden)
övriga kostnader (för stödperioden)
för stödperioden erhållna försäkringsersättningar
annat statligt stöd som riktar sig till samma kostnader
Ansökningsblanketten ska lämnas in till Statskontoret mellan den 30.5. kl 9.00 och den 3.6.2022 kl 16.15.
Bilaga 1 – Ansökningens uppgiftsblankett
Bilaga 2 – Revisorns granskningsrapport som ska följa i ansökningens bilaga angivna anvisningar.
Bilaga 3 – Om företaget hör till en koncern ska företaget lämna in uppgifterna om till koncernen hörande finska dotterbolag (namn, FO-nummer och hemort) i samband med inlämnandet av ansökningsblanketten.
Ansökan om ersättning för fasta icke täckta kostnader kan fyllas i av person som har namnteckningsrätt i företaget. Utöver det kan
person, som har registrerats med någon av följande roller i handelsregistret eller i Företags- och organisationsdatasystemet (YTJ) fylla i ansökan:
• verkställande direktör,
• vice verkställande direktör,
• enskild näringsidkare,
• vicevärd eller
• huvudansvarig vicevärd.
Person som registrerats med följande roller i föreningsregistret kan företräda föreningen:
• ordförande eller
• annan namntecknare som har rätt att ensam att företräda föreningen.
Ett företag, samfund eller förening kan ge fullmakt till ett annat företag, samfund eller en person att företräda företaget.
För kostnadsstödsansökan behövs fullmakt ”Ansökan om företagsfinansiering”.
Den som ensam har firmateckningsrätt kan ge elektronisk fullmakt som träder i kraft omedelbart. Mera information >
Företag som inte kan använda elektronisk fullmakt ska ansöka fullmakt med tjänstemannafullmakt.
Företaget behöver ta hänsyn till att hanteringstiden för att söka fullmakt med ansökan kan vara lång. Vid hög belastning kan hanteringstiden vara 2-3 veckor. Hanteringen av en ofullständig ansökan tar längre tid och därför ber vi den sökande se till att ansökningen har alla nödvändiga bilagor och har undertecknats.
Exempel på situationer när användning av elektronisk fullmakt inte är möjlig och företaget behöver göra en ansökan av fullmakt:
Kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper företagen vid användningen av suomi.fi-fullmakter.
Ring: 0295 53 5115, måndag-fredag 10.00-15.00
Nej. Ansökan om stöd görs med en pappersansökan. Utöver det behövs som bilaga en revisorsrapport och en blankett med tilläggsuppgifter. Koncernen ska även lämna in en lista över alla finska dotterbolag som ingår i koncernen. Ansökn skickas in via Statskontoret elektroniska tjänst för krypterad e-post.