Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar
Gå till kostnadsvärderingsverktyget
English
This content hasn't been translated to the selected language. Click here to go to the home page.
Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar vägleder upphandlingsenheterna att jämföra olika upphandlingsmodeller, bedöma upphandlingsmodellens lämplighet och förutse kostnaderna. Verktyget grundar sig på en skrivning i regeringsprogrammet, enligt vilken upphandlande enheter ska göra en analys av alla upphandlingar vars värde överstiger tio miljoner. Kostnadsvärderingsverktyget har tagits fram inom ramen för åtgärdsprogrammet Hankinta-Suomi i samarbete med pilotämbetsverk under åren 2023–2024 och det kommer i fortsättningen att utvecklas utifrån respons som fås.
Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar är avsett för alla som arbetar vid upphandlande enheter enligt upphandlingslagen.
Verktyget vägleder bland annat till att bedöma
Tanken bakom verktyget är att experterna och organisationens övriga intressentgrupper tillsammans ska hitta den bästa möjliga modellen och den fördelaktigaste upphandlingsmetoden.
Kostnadsvärderingsverktyget hjälper
Slutresultatet är en sammanfattning av skillnaderna mellan olika upphandlingsmodeller och kostnaderna för dem. Genom att svara på frågorna i kostnadsvärderingsverktyget får användaren information som bidrar till att förstå skillnaderna mellan olika upphandlingsmodeller. På så sätt kan organisationen välja den upphandlingsmodell som bäst lämpar sig för upphandlingen och organisationens behov och basera sitt beslut på fakta.
Statskontoret ordnar webbinarier som stöd för införandet av kostnadsvärderingsverktyget. Webbinarierna under hösten 2024 är avsedda för alla som arbetar med offentliga upphandlingar och ingen förhandsanmälan krävs.
Hittade du inte den information som du sökte efter på sidan? Vill du ge oss respons på Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar? Du kan kontakta oss på: hankintatoimi(at)valtiokonttori.fi.
Mer information:
utvecklingschef Lotta Degerholm, lotta.degerholm(at)valtiokonttori.fi, tfn 0295 503 232
Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar grundar sig på en skrivning i regeringsprogrammet, enligt vilken upphandlande enheter ska göra en analys av alla upphandlingar vars värde överstiger tio miljoner. Vi rekommenderar att alla euromässigt stora och strategiskt viktiga upphandlingar utvärderas. Verktyget ger störst nytta när det börjar användas så tidigt under upphandlingsprocessen som möjligt.
Användningen av kostnadsvärderingsverktyget har inte begränsats och kräver inte att användaren loggar in eller autentiserar sig. Uppgifterna behöver inte matas in på en gång, utan man kan spara blanketten och återgå till den senare. Webblanketten som ska fyllas i innehåller både obligatoriska och frivilliga datafält. Sammanfattningen som fås är desto mer omfattande ju fler uppgifter som anges på blanketten. Därför rekommenderar vi att man även fyller i frivilliga fält.
För att börja använda kostnadsvärderingsverktyget ska användaren ange de grundläggande uppgifterna om upphandlingen och organisationen i verktyget. Efter de grundläggande uppgifterna omdirigeras användaren vidare till nästa steg. Bedömningen omfattar tio delar.
Utöver Statskontorets instruktioner kan organisationen också utarbeta egna anvisningar om inmatning av information i Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar och om dess nyttjande. Frågorna i verktyget kan också besvaras utan separata organisationsspecifika anvisningar.
Kostnadsvärderingsverktyget sammanställer de olika upphandlingsmodellerna i en Word-fil som enkelt kan redigeras. Den innehåller kalkyler över olika kostnadsscenarier samt uppgifterna från riskbedömningen och bedömningen av upphandlingskompetensen. Om man vill, kan man tillfoga sammanfattningen även andra uppgifter om upphandlingen som passar in i organisationens egna processer eller praxis.
Syftet är att det informationsunderlag som samlats in under användningen av kostnadsvärderingsverktyget ska hjälpa organisationen att förstå skillnaderna mellan de olika alternativen och göra det lättare för organisationen att välja den upphandlingsmodell som bäst lämpar sig för dess behov.
Vid val av upphandlingsmodell ska man fästa uppmärksamhet åtminstone vid följande synpunkter:
Den första versionen av Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar har nu publicerats och kan testas. Verktyget utvecklas utifrån respons från användarna – kom alltså och testa!
Kostnadsvärderingverktyget hjälper med att värdera alternativa upphandlingsmetoder och förutse kostnaderna. Genom att värdera upphandlingsmetoderna kan man hitta det bästa möjliga sättet att genomföra inköp. Avslutningsvis skapar kostnadsvärderingverktyget en sammanfattning som innehåller tre alternativa upphandlingsmetoder samt kostnadskalkyler för dessa. Verktyget är avsett att vara ett hjälpmedel för tänkandet och ge underlag för diskussioner.
Kostnadsvärderingverktyget vägleder användaren genom processen och ger tillfälle att överväga alternativa upphandlingsmetoder genom att fokusera på olika perspektiv. Kostnadsvärderingverktyget kontrollerar att användaren har bedömt upphandlingsmetoden särskilt med tanke på kostnaderna. Det vägleder till att granska antalet anbud, de administrativa kostnaderna och kontraktsperioden samt de positiva externa effekterna av upphandlingen.
Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar ger störst nytta när det börjar användas så tidigt under upphandlingsprocessen som möjligt, till exempel sex månader innan man har tänkt publicera upphandlingsannonsen.
Uppgifter som matats in i Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar sparas och du kan fortsätta att fylla i uppgifterna senare. När du klickar på Spara i verktyget skickas en länk från verktyget till den angivna e-postadressen. Via länken kan du senare gå tillbaka till verktyget och fortsätta där du lämnade. Sammanfattningen som fås i slutet av verktyget skickas till den angivna e-postadressen. Blanketter som sparats i kostnadsvärderingsverktyget sparas i databasen i 30 dagar. Länken aktiveras på nytt och gäller återigen i 30 dagar efter att du har klickat på Spara en gång till.
Vi rekommenderar att du fyller i informationen i kostnadsvärderingsverktyget stegvis, eftersom frågorna kan vara svåra och det är bra att fundera på svaren i lugn och ro. När du besvarar frågorna i verktyget, tänk på att du inte längre kan återgå till verktyget efter att du har klickat på Klar. Uppgifterna i den färdiga upphandlingsvärderingen sparas i 60 dagar i en databas som endast systemadministratörerna har behörigheter till. Du kan läsa integritetspolicyn mer detaljerat på Statskontorets webbplats.
Undvik att kopiera text till kostnadsvärderingsverktyget från olika källor. Kopieringen kan orsaka det att du inte kan spara blanketten i verktyget utan du får ett felmeddelande ”Blocked by frontdoor”.
Kostnadsvärderingsverktyget för offentliga upphandlingar som publicerades i juni 2024 hjälper upphandlingsenheterna att jämföra olika upphandlingsmodeller, bedöma upphandlingsmodellens lämplighet och förutse kostnaderna.