Via anmälningskanalen kan Statskontorets anställda, intressegrupper och samarbetspartner säkert anmäla misstankar om missbruk eller annat oetiskt agerande.
Vi har förbundit oss att agera ansvarsfullt i alla situationer och följer noggranna interna kontroll- och verksamhetsprinciper. Om du ändå upptäcker missförhållanden i vår verksamhet uppmuntrar vi dig att berätta om dem för oss. Inga konkreta bevis behövs i anmälningsskedet. Det räcker att du har en grundad anledning att tro att din misstanke är riktig. Anmälningar kan till exempel gälla offentliga upphandlingar eller oetisk eller lagstridig verksamhet, såsom missbruk av offentliga medel, verksamhet som strider mot anvisningar eller föreskrifter, jäv, förbindelser, korruption eller andra brott.
Anmälningarna behandlas konfidentiellt
Vi behandlar alla anmälningar med iakttagande av principerna för god förvaltning, konfidentiellt och i enlighet med god dataskyddspraxis. Vi avslöjar inte anmälarens personuppgifter för den som anmälan om missbruk gäller eller för personer utanför utredningen. En liten, utnämnd grupp tar emot och undersöker anmälningar vid Statskontoret. Anmälaren får skydd enligt lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser (1171/2022) (visselblåsardirektivet) när missbruk har upptäckts i samband med arbetet och när anmälan gäller till exempel offentliga upphandlingar, finansiella tjänster eller konsumentskydd. Lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser förbjuder motåtgärder mot anmälaren. Arbetsgivaren kan till exempel inte försämra anmälarens anställningsvillkor, avsluta anmälarens anställningsförhållande eller permittera anmälaren med anledning av anmälan. Andra typer av anmälningar om missbruk undersöks i enlighet med andra tillämpliga lagar och principerna för god förvaltning och anmälaren skyddas på bästa möjliga sätt.
Så här gör du en anmälan om missbruk
Läs anvisningarna för anmälan innan du gör anmälan. I anvisningen ges närmare information om hur anmälan görs, hur den behandlas och undersöks vid Statskontoret, hur man kommunicerar med anmälaren och vad som händer efter utredningen. Bekanta dig också med behandlingen av anmälningar och lagstiftningen som påverkar anmälarens skydd. Gör alltid anmälan via Statskontorets anmälningskanal i första hand. Om du ändå har grundad anledning att tro att Statskontoret inte har vidtagit åtgärder inom utsatt tid eller att överträdelsen inte kan åtgärdas effektivt eller att du upplever att du kan bli föremål för motåtgärder med anledning av anmälan, kan du anmäla missbruk som upptäckts i samband med arbetet enligt visselblåsardirektivet till justitiekanslersämbetets centraliserade anmälningskanal.
Du får ett lösenord när du skickar anmälan. Spara det. Med hjälp av lösenordet kan du anonymt följa upp statusen på ditt ärende. Om du tappar bort lösenordet kan du inte följa upp ärendet.
Logga in för att följa upp statusen på ditt ärende
Övriga kontakter och respons
Andra anmälningar än anmälningar om missbruk, såsom kundrespons, begäran om omprövning, utvecklingsförslag osv. ska lämnas in via sina egna kanaler.
- Kundrespons om Statskontorets tjänster eller personalens agerande ska riktas till kundservicen för tjänsten i fråga. Kontaktuppgifter finns på Statskontorets webbplats.
- Begäran om uppgifter i Statskontorets handlingar enligt offentlighetslagen eller dataskyddsförordningen riktas till registratorskontorets e-postadress: kirjaamo@valtiokonttori.fi.