-
Vad krävs för att få ersättning?
För att skadestånd ska kunna utdömas krävs att ersättningsskyldighet konstateras. Ersättningsskyldighet kan grunda sig på oaktsamhet eller strikt ansvar. Med oaktsamhet avses att myndigheten på ett klandervärt sätt har begått ett fel eller en försummelse i ärendet, som har lett till skada. Med strikt ansvar avses en skadeståndsskyldighet som är oberoende av oaktsamhet, där det är tillräckligt att myndigheten har agerat på ett sätt som lett till en skada. För att strikt ansvar ska uppstå krävs att detta har fastställts separat för en viss verksamhet eller godkänts i rättspraxis. Exempelvis miljöskador och en personuppgiftsansvarigs ansvar för personuppgifter omfattas av strikt ansvar.
-
Finns det någon tidsfrist för ersättningskrav?
-
Vilket är förhållandet mellan skadeståndsansvar som baserar sig på statens ansvar och andra ersättningssystem?
-
Vilka utredningar ska jag lämna in till Statskontoret?
-
Vilka aktörers skadeärenden behandlas av Statskontoret?
-
Hur framskrider behandlingen av ersättningsärendet?
-
Jag har fått en kompletteringsuppmaning från Statskontoret. Vad ska jag göra?
-
Jag har fått ett hörandebrev från Statskontoret. Vad ska jag göra?
-
Jag har fått en begäran om komplettering från Statskontoret. Vad ska jag göra?
-
Hur lång tid tar behandlingen av ärendet?
-
Hur fastställs ersättningar?
-
Varför har jag inte beviljats ersättning för lidande eller allmänna olägenheter?
-
Jag har redan fått ett beslut från Statskontoret, men jag har åsamkats en ny skada till följd av samma skadehändelse. Vad ska jag göra?
-
Vart kan man överklaga ett beslut?
-
Måste jag först ansöka om ersättning hos Statskontoret innan jag kan väcka talan?
-
Är behandlingen av skadeståndsärenden avgiftsbelagd?