Uppgifts- och ansvarsfördelning inom löneräkning mellan servicecentret samt bokföringsenheterna och fonderna

MålgruppStat
DiariumnumretVK/2846/2024
DokumenttypFöreskrift
Ikraftträdelsedag01.01.2025
Datum05.11.2024
KategorierLöneberäkning
Underhåll ansvarValtiokonttori

Bokföringsenheterna och de statliga fonderna utanför budgeten samt Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning

Enligt 12 b § (1053/2016) i lagen om statsbudgeten (423/1988) ansvarar bokföringsenheterna för sin betalningsrörelse, bokföring och sitt bokslut samt upprättar ämbetsverkens eller inrättningarnas verksamhetsberättelser enligt 21 §. Statskontoret bestämmer dock om betalningsrörelse- och bokföringsuppgifter och om annan uppföljning enligt 16 § i anknytning till dessa samt om uppgifter för upprättande av bokslut, som ska skötas centraliserat och för vilka det ämbetsverk eller den inrättning som sköter de centraliserade ekonomiförvaltningsuppgifterna ska ansvara.

Enligt 12 b § 2 mom. i lagen om statsbudgeten bestämmer Statskontoret de uppgifter som gäller ämbetsverkens eller inrättningarnas löneräkning som sköts centraliserat och för vilka det ämbetsverk eller den inrättning som sköter de centraliserade ekonomiförvaltningsuppgifterna ansvarar. Dessutom kan Statskontoret bestämma att det ämbetsverk eller den inrättning som sköter de centraliserade ekonomiförvaltningsuppgifterna ska ansvara för sådana granskningsåtgärder i fråga om godkännande av de ersättningar på grund av resa som enligt ett tjänste- eller arbetskollektivavtal ska betalas till personer i anställning hos staten eller någon annan person, vilka inte omfattar den prövningsrätt som hör till arbetsgivaren.

I enlighet med 24 c § i lagen om statsbudgeten kan Statskontoret meddela föreskrifter om detaljer i fråga om skötseln av ämbetsverkens, inrättningarnas och utanför budgeten stående statliga fonders bokföring, betalningsrörelse och redovisning, samt om upprättandet av bokslut och andra funktioner och förfaringssätt inom ekonomiförvaltningen.

Enligt 37 § (1992/1243) i förordningen om statsbudgeten (1243/37) meddelar Statskontoret vid behov närmare föreskrifter om lönebokföringen och löneräkningen.

Ikraftträdande

Statskontoret har i dag utfärdat den bifogade föreskriften om ansvarsfördelning inom löneräkning. Denna föreskrift träder i kraft den 1 januari 2025 och ersätter föreskriften VK/51738/00.00.00.01/2023 av den 1 november 2023.

Mer information

Mer information om frågor som gäller löneräkningen lämnas av Statskontoret, tfn 0295 50 2000 eller e-post laskentatoimi(at)valtiokonttori.fi.

Mer information om andra ansvarsområden än löneräkningen fås av Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning, tfn 0295 56 2000 eller e-post asiakaspalvelu(at)palkeet.fi.

Divisionschef Lasse Skog

Biträdande direktör Tanja Wistbacka

För kännedom

Statens revisionsverk, finansministeriet/budgetavdelningen

Bilagor

Ansvarsfördelningstabell för personalförvaltning och löneräkning (Bilaga 1)

Följebrev till ansvarsfördelningsföreskriften om löneräkning (Bilaga 2)

Chefs- och Hr-tilläggstjänst (Bilaga 3)

HRM-Helhetstjänsten (Bilaga 4)

 

ansvarsfördelninglöneräkninguppgifter