Hoppa innehåll

Kundorientering i vardagen – uppbyggande av servicesidor i dialog med kunden

En av Statskontorets kundgrupper är alla som fullgör militär- och civiltjänst, vilket man inte nödvändigtvis genast kommer att tänka på. Det är utmanande att producera tjänster och i synnerhet att tillhandahålla information om dem till en målgrupp som täcker minst hälften av tjugoåringarnas åldersgrupp. I bakgrunden ligger lagen om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom, och det skulle vara lätt att ta stöd av lagspråket när man informerar om den. Lagspråk är dock inte ett språk som kunden förstår när hen ansöker om ersättningar för olycksfall.

Under det gångna året har vi särskilt arbetat med webbplatstexter om försäkringsskyddet för beväringar och civiltjänstgörare. Personer som fullgör militär- och civiltjänst är i regel tjugoåringar. Det handlar om unga människor som inte nödvändigtvis ännu har någon erfarenhet av att till exempel uträtta ärenden hos ett försäkringsbolag. Statskontoret kan ses som deras försäkringsanstalt och i bästa fall skulle våra vägar aldrig korsas. Ofta korsas de dock när det under tjänstgöringen inträffar ett olycksfall vars effekter fortsätter ännu efter att tjänstgöringen avslutats. Därför ligger det i allas intresse att vi kommunicerar tydligt och begripligt.

Vi har arbetat hårt för att få till stånd en servicesida som bäst motsvarar våra kunders behov. Den avgörande faktorn har visat sig vara samarbete och öppen dialog med målgruppen. På servicesidorna måste all nödvändig information finnas i en sådan form att kunden förstår den. Alltså just 18-åriga Eetu eller Aino som precis inlett tjänst.

Det skulle inte ha varit möjligt att göra arbetet ensam. Vår kundchef Netta Kokko för en dialog med målgruppen och diskuterar direkt hur och med vilka ord det lönar sig att uttrycka saker. De militär- och civiltjänstgörande ungdomar som varit mest villiga att kommentera har fungerat som vår kundpanel och gett oss ovärderlig information. Vi har fått respons både i diskussioner ansikte mot ansikte och i WhatsApp och per e-post, eftersom unga inte alltid är ivriga på att fylla i enkäter. Responsen vi fått har ställvis varit ögonöppnande och lett till flera diskussioner med våra experter. Experterna har för sin del bidragit till att göra modellen så tydlig som möjligt.

Nu har vi åtminstone tillfälligt nått målet, eftersom texterna som bearbetats med stort nit har publicerats på en servicesida för beväringar och civiltjänstgörare. Vi kan dock inte bli och vila på våra lagrar, utan måste hålla oss känsliga för uppdateringsbehov. Arbetet fortsätter också på annat håll – även andra målgrupper behöver sina sidor och får ge sin respons. Även om grunden för allting är samma lag om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom, räcker det inte att vi erbjuder information i ett och samma paket. Våra kunders situationer och behov är olika och vår uppgift är att med hjälp av tjänsten svara på dessa behov

Illustration
Kirsi Heimonen