Sisällys 

1. Haun perustiedot
1.1. Kuvaus
1.2 Yhteystiedot
1.3 Tuen tavoitteet
1.4 Mihin käyttötarkoituksiin avustusta voidaan myöntää ja tuen määrä
1.5 Haussa jaettavat varat
1.6 SGEI de minimis

2. Tukiprosessi
2.1 Kaksivaiheinen hakuprosessi
2.2 Tukiohjelman kesto ja aikataulu
2.3 Tuensaajaksi hyväksyminen
2.4 Tukiohjelmaan hyväksytyn palveluntarjoajan tukihakemus ja käyttöönottojen raportointi

3. Arviointiperusteet eli tukikelpoisuuden edellytykset
3.1 Palvelun tukikelpoisuuden edellytykset – Peppol-sovelluspalvelun vaatimusmäärittely
3.2 Hakijayrityksen tukikelpoisuuden edellytykset – yleiset edellytykset tuen myöntämiselle
3.2.1 Hakijan vakuutus pakotteista

4. Hakeminen ja tuensaajaksi hyväksyminen

5. Sovelletut säädökset

6. Vinkkejä palvelun käytettävyyteen


1. Haun perustiedot 

1.1. Kuvaus 

Valtiokonttori hakee ehdokkaita tuensaajiksi Peppol-sovelluspalvelun käyttöönottojen tukemiseksi. Tarkoituksena on tukea myöntämisen edellytykset täyttävien palveluntarjoajien sovelluspalvelun käyttöönottoja. Sovelluspalvelun tarjoaja saa tukea sen perusteella, kuinka moni yritys ottaa kyseisen sovelluspalveluntarjoajan palvelun käyttöön vähintään Peppolin laajennetun tilausprosessin osalta (Advanced Ordering). Palvelun käyttöönottavalla yrityksellä tulee olla suomalainen Patentti- ja rekisterihallituksen tai Verohallinnon myöntämä y-tunnus.

Tarkoitus on saada useampi vaatimukset täyttävä palveluntarjoaja tuen piiriin.

Lisätietoa Peppolista: valtiokonttori.fi/peppol  

1.2 Yhteystiedot 

peppol@valtiokonttori.fi 

1.3 Tuen tavoitteet 

Peppol-sovelluspalvelun tuen tavoitteena on edistää yritysten Peppol-sanomien käyttöä Suomessa.  

1.4 Mihin käyttötarkoituksiin avustusta voidaan myöntää ja tuen määrä 

Tuki on tarkoitettu palveluntarjoajille muodostuvien sovelluspalvelun asiakaskäyttöönottoon liittyvien työtehtävien ja muiden kustannusten tukemiseen.

Työtehtäviä asiakkaan käyttöönottoon liittyen voivat olla esimerkiksi:

  • Uuden asiakkaan tavoittaminen (myynti, markkinointi)
  • Asiakkaan tutustuminen palveluun, demon järjestäminen
  • Sopimuksen teko
  • Asiakkaan tunnistaminen vähintään Suomen Peppol Authority Specific Requirementsin ja OpenPeppolin Internal Regulationsin mukaisesti
  • Tunnusten luominen
  • Yhteyksien avaaminen; asiakkaan Peppol ID:n ja kyvykkyyksien vienti Peppolin ACL:ään (eli SMP) ja Peppol ID:n vienti SML:ään (SML:n kautta DNS:ään)
  • Neuvonta ja ohjeistus liittyen järjestelmän käyttöönottoon (ei sisällä päivittäistä asiakaspalvelua tai ohjeistusta käyttöönottovaiheen jälkeen)

Tuki maksetaan kiinteänä summana per yksi toteutunut käyttöönotto. Tukisumma on 100 euroa per käyttöönotto. Tuki maksetaan jälkikäteen toteutuneiden käyttöönottojen määrän perusteella. 

1.5 Haussa jaettavat varat 

500 000 euroa.

Tuki myönnetään käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa tuensaajien raportoimien käyttöönottojen määrän perusteella. Tukikelpoisten hakemusten määrä vaikuttaa myönnettävän tuen määrään. Tuen määrää vähennetään, jos käytettävissä oleva määräraha ei riitä tukien myöntämiseen täysimääräisenä kaikille hakijoille.

Tukipäätöstä voidaan muuttaa tuelle varatun budjetin muuttuessa.

Peppol-sovelluspalveluiden käyttöönottokustannusten tuki on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa ja sitä rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF).

1.6 SGEI de minimis 

Tuki myönnetään komission SGEI de minimis -asetuksen (EU 2023/2832) mukaisesti vähämerkityksisenä valtiontukea yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvästä palvelusta.

Valtiokonttori on arvioinut, että Peppol-sanomaliikenteen varmistaminen pienille yrityksille on siinä määrin tärkeää yritysten taloushallinnon digitalisaation edistämiseksi ja markkinoiden toiminta sen osalta niin puutteellista, että palvelu voidaan katsoa SGEI-palveluksi. Valtiokonttori seuraa markkinan kehitystä tukiohjelman aikana. Mikäli markkina kehittyy siten, että SGEI-sääntelyn soveltamisen edellytykset muuttuvat, Valtiokonttori arvioi tukiohjelman edellytykset uudelleen.

Yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluja tuottavalle yhdelle yritykselle myönnettävän vähämerkityksisen tuen kokonaismäärä ei saa olla yli 750 000 euroa kolmen vuoden jakson aikana. Samaan konserniin tai määräysvaltaan (esim. enemmistöomistuksen tai sopimusten perusteella) kuuluvien yritysten SGEI de minimis -rahoitus lasketaan yhteen.1

EU valtiontukisääntöjen mukaan tässä tukiohjelmassa myönnetty Peppol-sovelluspalvelun käyttöönottojen tuki saa kasautua muiden vähämerkityksisten tukien kanssa, mutta se ei saa kasautua minkään samasta yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvästä palvelusta maksettavan korvauksen kanssa riippumatta siitä, onko se valtiontukea.

Yrityksen on itse seurattava saamansa SGEI de minimis -tuen määrää ja ilmoitettava siitä hakiessaan uutta tukea, jotta eri viranomaisten myöntämien SGEI de minimis -tukien yhteissumma ei ylitä tuen sallittua enimmäismäärää minkään kolmen vuoden jakson aikana.

––––––––––
[1]  ’Yhdellä yrityksellä’ tarkoitetaan tätä asetusta sovellettaessa kaikkia sellaisia yrityksiä, joiden välillä vallitsee vähintään yksi seuraavista suhteista:

  1. yrityksellä on enemmistö toisen yrityksen osakkeenomistajien tai jäsenten äänimäärästä;
  2. yritys on oikeutettu asettamaan tai erottamaan toisen yrityksen hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenten enemmistön;
  3. yrityksellä on oikeus käyttää määräysvaltaa toisessa yrityksessä tämän kanssa tehdyn sopimuksen taikka tämän perustamiskirjan, yhtiöjärjestyksen tai sääntöjen määräyksen nojalla;
  4. toisen yrityksen osakkeenomistajana tai jäsenenä olevan yrityksen hallinnassa on toisen yrityksen muiden osakkeenomistajien tai jäsenten kanssa tehdyn sopimuksen nojalla yksin enemmistö kyseisen yrityksen osakkeenomistajien tai jäsenten äänimäärästä.

Yritykset, joilla on jokin a–d alakohdassa tarkoitetuista suhteista yhden tai useamman toisen yrityksen kautta, katsotaan myös yhdeksi yritykseksi. Sen sijaan yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluja tuottavia yrityksiä, joilla ei ole toisiinsa muuta suhdetta kuin se, että niistä jokaisella on suora yhteys samaan julkiseen elimeen tai samoihin julkisiin elimiin taikka samaan voittoa tavoittelemattomaan yhteisöön tai samoihin voittoa tavoittelemattomiin yhteisöihin, ei kohdella tässä asetuksessa yhtenä yrityksenä.


2. Tukiprosessi 

2.1 Kaksivaiheinen hakuprosessi 

Tukiohjelmassa on kaksi hakuvaihetta. Tällä hakuilmoituksella haetaan tuensaajan edellytykset täyttäviä hakijoita. Tuensaajaksi hyväksytyt hakijat ovat myönteisen päätöksen saatuaan oikeutettuja hakemaan Peppol-sovelluspalvelun käyttöönottokustannusten tukea toteutuneiden käyttöönottojen määrän perusteella. Prosessi on kuvattu alla tarkemmin.

2.2 Tukiohjelman kesto ja aikataulu 

Uusia Peppol-sovelluspalvelun asiakaskäyttöönottoja tuetaan ajanjaksolla 5.8.2024–20.11.2026.

Haku tuensaajaksi on jatkuva ajalla 5.8.2024–31.7.2026. Kaikki palveluntarjoajat, jotka ovat kehittäneet ja joilla on hakemuksen lähettämishetkellä tuotannossa vaatimusmäärittelyn täyttävä palvelu, ja jotka täyttävät tuen myöntämisen yleiset edellytykset, voivat hakea mukaan ja tulla hyväksytyksi tukiohjelmaan 31.7.2026 asti.

2.3 Tuensaajaksi hyväksyminen 

Valtiokonttori todentaa hakijan tuen myöntämisen edellytykset hakemuksen ja sen liitteiden perusteella. Tarvittaessa Valtiokonttori pyytää lisätietoa hakijalta hakemuksen ratkaisemiseksi.

Valtiokonttori kutsuu tukiohjelmaan hakeneet, tuen myöntämisen edellytykset täyttävät hakijat hakijakohtaiseen tilaisuuteen, jossa varmistetaan tietoturvavaatimusten täyttyminen.

Tuen myöntämisen edellytysten todentamisen jälkeen Valtiokonttori tekee päätöksen vaatimusmäärittelyn täyttävien palveluntarjoajien hyväksymisestä tuensaajaksi.

2.4 Tukiohjelmaan hyväksytyn palveluntarjoajan tukihakemus ja käyttöönottojen raportointi 

Tuensaajaksi hyväksytyille hakijoille Peppol-sovelluspalvelun käyttöönoton tuki maksetaan jälkikäteen toteutuneiden käyttöönottojen määrän perusteella. Tuensaajaksi hyväksytyn hakijan on haettava tukea ja sen maksua erikseen tukikausittain tukikauden jälkeen avattavan haun kautta.

Tukikaudet ovat seuraavat:

  • 5.8.2024–31.1.2025
  • 1.2.2025–31.7.2025
  • 1.8.2025–31.1.2026
  • 1.2.2026–31.7.2026
  • 1.8.2026–20.11.2026

Hakumenettelystä ja sen ajankohdasta ilmoitetaan erikseen tuensaajaksi hyväksytyille hakijoille. Haku toteutetaan haeavustuksia.fi -palvelun kautta. Ainostaan tukiohjelmaan hyväksytyt hakijat voivat hakea tukea.

Tukiohjelmaan hyväksytyn hakijan pitää toimittaa tukihakemus jokaiselle tukikaudelle erikseen. Tukea ei myönnetä takautuvasti useammalle tukikaudelle, vaan jokaiselle tukikaudelle on oma erillinen hakuaikansa. Tukea voidaan myöntää vain niistä käyttöönotoista, jotka on tehty sen jälkeen, kun Valtiokonttori on tehnyt hakijasta myönteisen tuensaajanpäätöksen.

Tukiohjelmaan hyväksytyn hakijan on tukihakemuksessaan annettava tuen myöntämiseksi ja maksamiseksi välttämättömät tiedot ja selvitykset kultakin tukikaudelta. Tukihakemuksen yhteydessä tukikelpoiseksi hyväksytyt hakijat raportoivat käyttöönottojen määrän (tukisumman peruste) sekä osoittavat tukikelpoisuuden, eli vahvistavat hakijayritykselle asetetut tuen myöntämisen yleiset edellytysten olevan edelleen olemassa.  


3. Arviointiperusteet eli tukikelpoisuuden edellytykset 

3.1 Palvelun tukikelpoisuuden edellytykset – Peppol-sovelluspalvelun vaatimusmäärittely 

Toiminnot:

  • Peppol-sovelluspalvelun tulee toimia suomen, ruotsin ja englannin kielellä.
  • Peppol-sovelluspalvelun täytyy välittää sanomat Peppol-verkossa (Peppol eDelivery), jossa välityspalveluita tarjoavat Peppol-palveluntarjoajat (Peppol Service Providers).
  • Palvelu mahdollistaa yritysten rekisteröitymisen Peppol-verkoston osoiterekisteriin (Peppol SML, Peppol ACL/SMP ja Peppol Directory).
  • Peppol-sovelluspalvelun tulee olla päätelaiteriippumaton.
  • Peppol-sovelluspalvelun täytyy voida käsitellä ja muodostaa Peppolin laajennettu tilausprosessi (BIS Advanced Ordering) vähintään valtionhallinnon soveltamisohjeen mukaisesti, Peppol-laskuja (BIS Billing) ja Peppol-katalogeista vähintään pakolliset kentät (BIS Catalogue with response tai BIS Catalogue without response).
  • Peppol-sovelluspalvelu tukee ostajan ja myyjän roolia.
  • Dokumenttien tietoja tulee hyödyntää hankintaprosessin eri vaiheissa uudelleen. Esimerkiksi tilauksen tietojen tulee siirtyä automaattisesti tilausvahvistuksen pohjatiedoiksi.
  • Sovelluspalvelusta tulee pystyä siirtämään tietoja toiseen järjestelmään manuaalisesti esim. XBRL GL, CSV-muodossa, exceliä käyttäen tai muulla yleisesti käytettävällä tiedonsiirtomenetelmällä, jotka on kuvattu.

Tukipalvelu:

  • Loppukäyttäjille tulee järjestää palveluun tukipalvelu. Yhteydenottotapoja voivat olla esimerkiksi tukiportaali, sähköposti tai puhelin. Tukipalvelun tulee vähintään kattaa tekninen tuki palvelun käytölle. Tukipalvelu tulee olla saatavilla vähintään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelun käytöstä tulee olla ohjeistus.
  • Loppukäyttäjälle tulee tarjota riittävä näkymä palvelun toiminnallisuuksiin kokeiluympäristön, demon tai muun vastaavan tavan avulla.

Asiakasyrityksen lisääminen ja tietojen ylläpito:

  • Palveluntarjoajan tulee tunnistaa asiakkaat vähintään OpenPeppolin Internal Regulations määrityksen mukaisesti, sekä Suomen Peppol-viranomaisen Peppol Authority Specific Requirements -määräysten mukaisesti.
  • Asiakkaiden Peppol-vastaanottokyvykkyydet rekisteröidään Peppol ACL/SMP-rekisteriin ja julkaistaan Peppol Directoryssä.

Palvelun kehittäminen

  • Palveluntarjoaja ylläpitää sovelluspalvelua Peppolin ajantasaisten päivitysten mukaisesti.

Tietoturvavaatimukset

  • Palvelun tulee täyttää sille asetetut tietoturvavaatimukset, jotka listattu erilliseen dokumenttiin.
  • Palvelun tarjoaja osoittaa itse täyttävänsä tietoturvavaatimukset.
  • ⁠Tuen myöntäjällä on kustannuksellaan oikeus tarvittaessa/halutessaan teettää palvelun tietoturva-arviointi vaatimuksia vastaan. Palvelun tarjoajalle tietoturva-arvioinnista aiheutuvat kustannukset kuuluvat palvelun tarjoajan kustannuksiin.
  • Palvelusta ei saa välittää tietoja 3. osapuolelle ilman asiakkaan hyväksyntää.
  • Asiakkaan tietoja ei käytetä OpenPeppolin Interoperability Frameworkin vastaisesti.

Tietosuojavaatimukset

  • Palveluntarjoaja noudattaa voimassa olevan tietosuojalainsäädännön edellyttämiä menettelytapoja ja henkilötietojen käsittelyä ja suojaamista koskevia säännöksiä. Palveluntarjoajan tulee määritellä ja suunnitella palvelunsa niin, että henkilötietojen käsittely palvelussa noudattaa tietosuojalainsäädännön asettamia vaatimuksia.
  • Palveluntarjoaja vastaa siitä, että palvelu on kulloinkin voimassa olevan tietosuojalainsäädännön ja sopimuksen vaatimusten mukainen, ottaen erityisesti huomioon, mitä sisäänrakennetusta ja oletusarvoisesta tietosuojasta on säädetty.
  • Palveluntarjoaja huolehtii käsittelemiensä tietojen asianmukaisesta suojaamisesta koko tiedon elinkaaren ajan.
  • Palvelun tarjoaja osoittaa itse täyttävänsä tietosuojavaatimukset.

Hakijan on kehitettävä vaatimusmäärittelyn mukainen Peppol-sovelluspalvelu ja saatettava se tuotantoon omarahoitteisesti ennen tuensaajaksi hakemista täyttääkseen tuen saamisen edellytykset. Tukea voidaan myöntää vain sellaisille hakijalle, joilla on vaatimusmäärittelyn täyttävä palvelu toiminnassa.

3.2 Hakijayrityksen tukikelpoisuuden edellytykset – yleiset edellytykset tuen myöntämiselle  

Tuensaajaksi hyväksymisen yleiset edellytykset ovat:

  • hakija on toimittanut tilinpäätöksen Patentti- ja rekisterihallitukseen osakeyhtiölain edellyttämällä tavalla;
  • hakijan tilinpäätös on tarkastettu tilintarkastuslain mukaisesti;
  • hakija on merkitty ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin;
  • hakijalla ei ole verohallinnon tietojen mukaan erääntyneitä veroja tai maksuja, joihin ei ole sovittuna maksusuunnitelmaa;
  • hakija ei ole hakemuksen vireilletulovuoden tai sitä edeltävän kolmen kalenterivuoden aikana laiminlyönyt muihin lakisääteisiin velvoitteisiin liittyviä rekisteröimis-, ilmoitus- tai maksuvelvollisuuksia, mukaan lukien lakisääteiset eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutus sekä Tullin perimiin maksuihin liittyvät rekisteröimis-, ilmoitus- tai maksuvelvollisuudet;
  • hakijaa ei ole asetettu konkurssi- tai yrityssaneerausmenettelyyn maksukyvyttömyyden vuoksi eikä se täytä kansallisessa lainsäädännössä vahvistettuja edellytyksiä konkurssi- tai yrityssaneerausmenettelyyn asettamiselle velkojien pyynnöstä;
  • hakijalla ei ole vähäistä suurempia velkoja perittävänä ulosotossa tai velkoja, jotka on palautettu ulosotosta varattomuusestetodistuksin;
  • hakija ei ole jättänyt noudattamatta valtionavustuslain (688/2001) 21 tai 22 §:n taikka muun lain nojalla tehtyä valtionavustuksen takaisinperintäpäätöstä;
  • hakija ei ole jättänyt noudattamatta hakijan vilpillisen tai virheellisen menettelyn taikka laiminlyönnin johdosta tehtyä päätöstä, jolla hakijalle myönnetty valtion laina tai sen osa on määrätty heti takaisinmaksettavaksi;
  • hakija ei ole jättänyt noudattamatta eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta annetun lain (300/2001) 1 §:ssä tarkoitettua tuen takaisinperintäpäätöstä.

3.2.1 Hakijan vakuutus pakotteista

  1. Euroopan unioni ja/tai YK on asettanut ja saattaa tulevaisuudessa asettaa pakotteita tai rajoitteita lainsäädännössään ja/tai toimielintensä päätöksillä. Hakija vakuuttaa, että
    1. edellä tarkoitettuja pakotteita ei ole asetettu2
      1. hakijalle,
      2. hakijan hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenille tai määräys-, edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttäville henkilöille,
      3. hakijan välittömille tai välillisille omistajille,
      4. sellaisille alihankkijoille, jotka osallistuvat tuen alaisten tuotteiden tai palvelujen toimittamiseen,
      5. kyseisten alihankkijoiden hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenille tai määräys-, edustus-, päätös- tai valvontavaltaa kyseissä alihankkijoissa käyttäville henkilöille, eikä
      6. kyseisten alihankkijoiden välittömille tai välillisille omistajille
    2. jos kyse on EU:n hankintadirektiivien soveltamisalaan kuuluvasta, EU-kynnysarvot ylittävästä hankinta- tai käyttöoikeussopimuksesta, hakija ei ole asetuksen (EU) 833/2014 artiklan 5 k tarkoittama
      1. Venäjän kansalainen tai Venäjälle sijoittautunut luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, yhteisö tai elin,
      2. oikeushenkilö, yhteisö tai elin, josta edellä kohdassa b) i. tarkoitettu yhteisö omistaa suoraan tai välillisesti yli 50 prosenttia, eikä
      3. luonnollinen henkilö, oikeushenkilö, yhteisö tai elin, joka toimii kohdassa b) i. tai b) ii tarkoitetun yhteisön puolesta tai johdolla
    3. jos kyse on EU:n hankintadirektiivien soveltamisalaan kuuluvasta, EU-kynnysarvot ylittävästä hankinta- tai käyttöoikeussopimuksesta, hakijan alihankkija, tavarantoimittaja tai voimavarayksikkö, jonka osuus hankintasopimuksen arvosta on yli 10 prosenttia, ei ole kohdissa b) i.–iii. tarkoitettu taho
    4. Hakija ilmoittaa välittömästi Valtiokonttorille, jos pakotteita asetetaan yhdellekään a) kohdassa tarkoitetulle taholle tai jos kyse on kohtien b)–c) mukaisesta tilanteesta
    5. toiminta tai hakijan ja sen alihankkijoiden muu liiketoiminta ei riko edellä mainittuja pakotteita tai rajoitteita.

Hakija antaa pyynnöstä viipymättä Valtiokonttorille tiedot välittömistä tai välillisistä omistajistaan, alihankkijoistaan ja muista edunsaajistaan. Lisäksi hakija sitoutuu ilmoittamaan viipymättä Valtiokonttorille, jos tuen alaiseen toimintaan liittyvät suoritukset voivat välillisesti tai välittömästi päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle tai jos kyse on kohtien b)–c) mukaisesta tilanteesta.

2. Valtiokonttori voi peruuttaa tukikelpoisuuden välittömästi jos

  1. Euroopan unioni ja/tai YK asettaa Toimittajalle tai yllä kohdassa 1. a) tarkoitetuille tahoille pakotteita tai
  2. hankintaan liittyvät suoritukset voivat välillisesti tai välittömästi päätyä taholle, jolle on asetettu tässä luvussa tarkoitettuja pakotteita tai
  3. jos kyse on kohtien 1. b)–c) mukaisesta tilanteesta.

3. Jos näitä vakuutuksia on rikottu, hakija on velvollinen korvaamaan Valtiokonttorille kaikki sille aiheutuneet vahingot, eikä vastuunrajoituksia sovelleta.

––––––––––
[2] EU:n (2018) rajoittavien toimenpiteiden eli pakotteiden tehokasta täytäntöönpanoa varten antamien parhaiden käytäntöjen mukaan peruste, joka on otettava huomioon arvioitaessa, onko oikeushenkilö tai yhteisö toisen henkilön tai yhteisön omistuksessa, on yli 50 prosentin omistus yhteisön omistusoikeuksista tai sen osake-enemmistö. Jos kyseinen peruste täyttyy, katsotaan että oikeushenkilö tai yhteisö on toisen henkilön tai yhteisön omistuksessa. Ko. EU:n parhaissa käytänteissä on kuvattu kahdeksan perustetta, joilla puolestaan arvioidaan, onko oikeushenkilö tai yhteisö joko yksin tai muun osakkaan tai kolmannen osapuolen kanssa tehdyn sopimuksen nojalla toisen henkilön tai yhteisön määräysvallassa. Arvioinnissa riittää, että yksikin kriteereistä täytyy, jolloin katsotaan, että oikeushenkilö tai yhteisö on toisen henkilön tai yhteisön määräysvallassa, ellei tapauskohtaisesti toisin osoiteta. Arvioinnin kriteereitä ovat mm. oikeus tai valtuus nimittää tai erottaa enemmistö hallinto- tai johtoelinten jäseniä, muiden osakkaiden kanssa tehdyn sopimuksen perusteella on oikeus määrätä enemmistö hallinto- tai johtoelinten jäsenistä, oikeus käyttää oikeushenkilön koko tai osaa omaisuudesta.


4. Hakeminen ja tuensaajaksi hyväksyminen 

Hakulomake: Peppol-sovelluspalveluiden käyttöönottokustannusten tuki (pdf)

Hakemukseen tulee liittää seuraavat selvitykset:

  • kaupparekisteriote
  • viimeisin rekisteröity tilinpäätös
  • veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että veroviranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty
  • työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.

Liitteet saavat olla enintään 3 kuukautta vanhoja.

Vaatimusmäärittelyä koskevat liitteet:

  • Kuvaus sovelluspalvelun vaatimusmäärittelyn täyttymisestä, eli kirjallisessa muodossa olevan tiivis vapaamuotoisen kuvaus
    • Palvelun käyttämä Peppol access point
    • Palvelun käyttämä osoite- ja kyvykkyysrekisteri (ACL/SMP)
    • Palvelun verkkosivut
    • Palvelussa tuotetut XML-sanomaesimerkit Peppol laajennetun tilausprosessin sanomista (Peppol Order, Order Change, Order Cancellation and Order Response Advanced), Peppol-katalogista (Peppol Catalogue transaction) ja laskusta (Peppol BIS Billing UBL Invoice)
    • Palvelussa käytössä olevat tiedonsiirtomuodot tai tiedonsiirtomenetelmät, eli kuinka järjestelmästä voi tulostaa tai siirtää tietoa toiseen järjestelmään
    • Kuvaus palvelun tukipalvelusta
  • KYC-prosessin (Know Your Customer -prosessi) kuvaus, eli kirjallisessa muodossa olevan tiivis vapaamuotoisen kuvaus KYC-prosessista

Muut liitteet:

Hakijan tulee toimittaa täytetty hakemuslomake liitteineen Valtiokonttorin kirjaamoon Valtiokonttorin suojatulla turvasähköpostilla. Turvasähköposti löytyy osoitteesta https://www.valtiokonttori.fi/?ad_banner=suojattu-turvasahkoposti.

Hakijan tulee virallisesti allekirjoittaa hakemus. Hakemus voidaan allekirjoittaa myös sähköisesti. Hakemuksen allekirjoittaja vastaa lomakkeella annettujen tietojen oikeellisuudesta ja sitoutuu ilmoittamaan tietoihin tulevat muutokset viipymättä Valtiokonttorille.

Tukiohjelmaan hakeneiden ja hakemuksen perusteella tuen saamisen edellytykset täyttävien hakijoiden kanssa tietoturvavaatimusten täyttyminen todennetaan vielä erillisissä keskusteluissa. Valtiokonttori kutsuu hakijat näihin palavereihin kirjallisten hakemusten perusteella.

Valtiokonttori tekee hakemusten ja vaatimusten todentamisen perusteella päätöksen vaatimusmäärittelyn täyttävien hakijoiden mukaan ottamisesta tuen piiriin. Päätös on voimassa koko tukiohjelman voimassaoloajan.

5. Sovelletut säädökset

Valtionavustuslaki (2001/688)

Laki Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta (537/2022)

Komission asetus (EU) 2023/2832, annettu 13 päivänä joulukuuta 2023, Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluja tuottaville yrityksille myönnettävään vähämerkityksiseen tukeen (julkaistu EUVL 15.12.2023)


6. Vinkkejä palvelun käytettävyyteen 

Digitaalisissa palveluissa on tärkeää huomioida palvelun käytettävyys ja saavutettavuus. Helppokäyttöinen ja saavutettava palvelu myös on asiakkaiden kannalta houkuttelevampi vaihtoehto. Alla olevassa materiaalissa on kuvattu yleisiä digitaalisen palvelun käytettävyystavoitteita ja annettu muutamia vinkkejä käytettävyyden kehittämiseksi. Palveluntarjoaja voi halutessaan hyödyntää aineistoa oman palvelunsa kehittämisessä.

Digitaalisen palvelun käytettävyystavoitteita (pdf)