Valtion taloushallinnon mittaritietojen kerääminen ja julkaisu

KohderyhmäValtio
DiaarinumeroVK/2184/2025
AsiakirjatyyppiOhje
Voimaantulopäivämäärä13.02.2025
Antopäivämäärä13.02.2025
YlläpitovastuuValtiokonttori

Kirjanpitoyksiköt ja Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Valtion taloushallinnon mittaritietojen kerääminen ja julkaisu

Vuonna 2020 julkaistun julkisen hallinnon strategian taustalla on tieto siitä, että suomalainen yhteiskunta on voimakkaassa murroksessa muun muassa väestön ikääntymisen, muuttoliikkeen ja digitalisaation myötä. Yhdeksi kuudesta strategian päämääristä on asetettu se, että hallinnon valmistelua ja päätöksentekoa ohjaa tietoperusteisuus ja päätösten perustana oleva tieto on avoimesti saatavilla. Hallinto kykenee perusteltuihin päätöksiin ja tunnistaa uudenlaisia toiminnan mahdollisuuksia, kun se hyödyntää laajasti luotettavaa ja monipuolista tietoa ja rakentaa kansainvälisiä kumppanuuksia.

Muuttuvassa toimintaympäristössä hallinnon toimintakykyä varmistaa se, että hallinnossa hyödynnetään laadukasta tietoa monipuolisesti ja kehitetään ennakointia järjestelmällisesti, jotta tarvittaessa voidaan muodostaa nopeasti laadukas tietopohja.

Strategiassa tavoiteltavan muutoksen toteuttaminen edellyttää muun muassa seuraavia toimenpiteitä:

  • järjestelmällisestä ennakoinnista ja tulevaisuusajattelusta tehdään keskeinen osa johtamista sekä valmistelu- ja päätöksentekoprosesseja
  • hyödynnettäviä tietopohjia ja verkostoja vahvistetaan ja monipuolistetaan
  • kehitetään kyvykkyyksiä tiedon ja reaaliaikaisen datan avaamiseen ja hyödyntämiseen.

Sanna Marinin johtaman hallituksen hallitusohjelmassa todettiin, että hallitus haluaa edistää siirtymistä reaaliaikatalouteen ja tehdä Suomesta reaaliaikatalouden edelläkävijämarkkinan. Hankintasanomien, sähköisten laskujen ja kuittien laajaan käyttöönottoon kannustetaan. Julkinen sektori tulee toimimaan käyttöönoton etulinjassa. Valtionhallinto toimii esimerkkinä muille yhteiskunnan toimijoille ja luo perustan käytön laajentamiseksi muualle yhteiskuntaan. Uuden toimintamallin käyttöönotto mahdollistaa valtiolle sujuvamman prosessin sekä kustannuksia säästävän yhteistyön eri toimijoiden kesken.

Maailmanpoliittinen tilanne ja ulkopuolelta tulevat vaikuttamisyritykset asettavat vaatimuksia taloushallinnon riskienhallinnalle sekä prosessien kontrollien ja seurannan tiiviimmälle integroinnille osaksi operatiivista toimintaa. Valtionhallinnossa yhteiset taloushallinnon prosessit, niille asetetut tavoitteet ja tavoitteiden toteutumisen seurantaa tukemaan tunnistetut mittarit tukevat prosessiohjausta, varmistavat yhteisen etenemisen suunnan ja mahdollisuuden reagoida poikkeamiin.

Yhteisten prosessien ja toiminnan ohjauksen lisäksi merkittävää vaikutusta on saatavissa aikaan yhteisten tietojärjestelmien oikeanlaisella ja tehokkaalla käytöllä.

Valtionhallintoon kohdistuu tehostamispaineita. Valtion taloushallinnossa on päästävä täysin digitaalisiin prosesseihin, joihin on sisäänrakennettuina riittävät automaattiset, ehkäisevät kontrollit. Seuraavia suuria digitalisointia edistäviä käytäntöjä ovat esimerkiksi tilaussanomat, joita valtionhallinto lähettää ja digitaaliset kuitit (eKuitti), joita valtionhallinto vaatii vuoteen 2025 mennessä. Myös tilinpäätösprosesseja pyritään automatisoimaan edelleen.

Valtion taloushallinnon kehittymistä ja vaikuttavuutta kuvaavia mittareita ryhdyttiin keräämään systemaattisesti vuonna 2023. Mittaritiedot julkaistaan tutkihallintoa.fi-sivustolla pois lukien automaattisesti käsiteltyjen valtion ostolaskujen %-osuus, joka julkaistaan Handi-Tiimerissä. Mittaritietojen kerääminen ja julkaiseminen on aloitettu keskitetysti Valtiokonttorissa ja Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeissa saatavilla olevista mittaritiedoista. Mittaritietojen perusteella käynnistetään tarpeen mukaan toimenpiteitä kirjanpitoyksikössä, hallinnonalan ministeriössä tai/ja Valtiokonttorissa sekä Palkeissa.

Tässä ohjeessa on kuvattu taloushallinnon mittaritietojen keräämisen tausta ja tarkoitus, keräämisen ja julkaisemisen vaiheistus ja prosessi, ensimmäisessä vaiheessa kerättävät tiedot sekä mittaritietojen seuranta ja siihen kytkeytyvä ohjaus ja tuki.

Tätä ohjetta tullaan päivittämään, kun on ajankohtaista ryhtyä valmistautumaan uusien, aiemmin julkaisemattomien mittarien tietojen tuottamiseen.

Voimaantulo

Tämä ohje tulee voimaan välittömästi.

Säädösperusta

Valtiokonttori voi antaa määräyksiä virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolella olevien valtion rahastojen kirjanpidon, maksuliikkeen ja laskentatoimen hoidon, tilinpäätöksen laadinnan sekä muiden taloushallinnon toimintojen ja menettelytapojen yksityiskohdista. (Valtion talousarviosta annettu laki 24 c § (757/2024)

Lisätiedot

Lisätietoja antaa Valtiokonttori, puh. 0295 50 2000, sähköposti laskentatoimi(at)valtiokonttori.fi.

Osastonjohtaja Lasse Skog

Apulaisjohtaja Tanja Wistbacka

Tiedoksi

Valtiontalouden tarkastusvirasto

Valtiovarainministeriö, budjettiosasto

Taloushallinnon mittaritietojen keräämisen tausta ja tarkoitus

Valtiokonttori, valtiovarainministeriön budjettiosasto ja valtionhallinnon kehittämisosasto sekä Palkeet arvioivat yhteisessä työryhmässään vuoden 2023 aikana valtion taloushallinnon tärkeimpiä kehittämiskohteita 2020-luvulla. Kehittämissuunnitelmasta pyydettiin kirjanpitoyksiköiden kommentit. Työn lopputuloksena syntynyt Valtion taloushallinnon kehittämissuunnitelma julkaistiin kesäkuussa 2024.

Valtion taloushallinnon muutos- ja kehittämistarpeista korostuvat toimintakyvyn varmistaminen muuttuvassa toimintaympäristössä, lisäarvon tuottaminen johtamiselle ja ydintoiminnalle sekä uusien teknologioiden, erityisesti data-analytiikan ja tekoälyn hyödyntäminen valtion taloushallinnon laadun, tuottavuuden ja taloudellisuuden kehittämiseksi.

Vuonna 2020 Palkeet ja Valtiokonttori laativat taloushallinnon kehittämisen tiekartan tukemaan valtion taloushallinnon kehittämistoimien ohjausta ja viestintää. Tiekarttaa ja taloushallinnon mittareita käsiteltiin työpajamuotoisesti kirjanpitoyksiköiden kanssa syksyllä 2021 ja keväällä 2022. Tiekarttaa päivitetään vuosittain tarpeen mukaan esimerkiksi toimintaympäristön muutoksista johtuen.

Systemaattisella mittaamisella pystytään seuraamaan tuottavuuden ja taloudellisuuden kehittymistä sekä kehittämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Taloushallinnon mittaritietojen keräämisen vaiheistus

Mittaritietojen kerääminen ja julkaiseminen on aloitettu mittareista, joiden laskemisessa tarvittava tieto on jo olemassa ja saatavilla. Esimerkkejä tällaisista mittareista ovat kirjanpitoyksikön taloushallinnon erilliskustannukset suhteessa kirjanpitoyksikön toiminnan kuluihin (%) sekä taloushallinnon raportoitu työmäärä (htv) suhteessa valtion / kirjanpitoyksikön kokonaishenkilötyövuosiin (%).

Myöhemmin ryhdytään keräämään myös mittaritietoja, joissa ei ole kyse pelkästään tiedon keräämisestä ja laskemisesta, vaan mittariarvojen tuottaminen edellyttää myös laadullista arviointia. Esimerkkejä tällaisista mittareista ovat toimintamallin arviointi (nykytila verrattuna tavoitetilaan) ja kokonaisprosessin kypsyys (nykytila verrattuna tavoitetilaan).

Viimeiseksi on tarkoitus käynnistää sellaisten mittaritietojen kerääminen, joiden kerääminen on kaikkein haasteellisinta. Esimerkkejä tällaisista mittareista ovat kokonaisprosessien läpimenoaika, taloushallinnon järjestelmien toimintojen kyvykkyys suhteessa verrokkiorganisaatioon sekä taloushallinnon perusosaamisen taso -kyvykkyysarviointi, nykytila verrattuna tavoitetilaan asteikolla 1–5.

Keskeiset rajaukset

Mittaritietojen kerääminen ja julkaisu rajataan talousarviotalouteen eli kirjanpitoyksiköihin. Siten esimerkiksi talousarvion ulkopuoliset valtion rahastot sekä liikelaitokset eivät sisälly tämän ohjeen kohderyhmään.

Tarkastelu rajataan Kiekusta raportoitavien mittaritietojen osalta kirjanpitoyksiköihin, jotka käyttävät Kiekua. Mittaritietoja ei raportoida Puolustusvoimien ja Ahvenanmaan valtionviraston osalta.

Kerättävät ja julkaistavat tiedot

Tutkihallintoa.fi-sivustolla julkaistavat mittaritiedot on esitetty alla olevassa taulukossa. Tiedot kerätään ja julkaistaan valtion tason tietona, kirjanpitoyksikkötason tietona sekä palvelutuotantoa koskevana tietona alla olevassa taulukossa kuvatun mukaisesti. Tiedot tullaan keräämään ja julkaisemaan Valtiokonttorin toimesta. Tietoihin pääsy edellyttää Virtu-kirjautumista.

Suhdeluvut julkaistaan %-lukuina.

Valtion taloushallinto

Kirjanpitoyksiköt

Palkeet palvelukeskus

Laskentatapa + tietolähde

Tiedon tuottamisesta vastaava organisaatio

Kirjanpitoyksikön taloushallinnon erilliskustannukset per kirjanpitoyksikön toiminnan kulut (%)

Laskentatapa:

1.
Osoittaja: Taloushallinnon erilliskustannukset =

1.1 Kirjanpitoyksiköiden osuus Tietolähde: Kiekun sisäisen laskennan analyysiraporttiTaloushallinnon toiminnoille (pl. tarpeesta sopimukseen toiminnot) kirjatut toiminnan kulut, joista Palkeiden osuus rajataan pois ”Kumppaniyhtiö” -kentän avulla. 1.2 Palkeiden osuus
Tietolähde: Palkeiden kirjanpito

Palkeiden talouspalveluiden palvelusopimustuotot kirjanpitoyksikkökohtaisesti.

2.
Nimittäjä: Toiminnan kulut

Tietolähde: Kiekun sisäisen laskennan analyysiraportti

Liikekirjanpidon tililuokka 4, (Toiminnan kulut). Rajataan pois 43978-alkuiset tilit (yhteisrahoitteisen toiminnan rahoitusosuudet, sisäiset) sekä 43968-alkuisilta tileiltä (yhteistoiminnan kustannusten korvaukset, sisäiset) ne erät, joissa KPY on käyttänyt kumppanikoodina omaa kumppanikoodiaan.

Valtiokonttori

Taloushallinnon raportoitu työmäärä (htv) suhteessa valtion kokonaishenkilötyövuosiin (%)

Taloushallinnon raportoitu työmäärä (htv) suhteessa kirjanpitoyksikön kokonaishenkilötyövuosiin (%)

Talouspalvelujen työmäärä (htv) suhteessa valtion taloushallinnon henkilötyövuosiin (%)

Laskentatapa ja tietolähde:

(Kirjanpitoyksiköiden htv-toteumat taloushallinnon yhteisille tukitoiminnoille ja niiden lisäjaotteluille + Palkeiden kirjanpitoyksiköille tekemä taloushallinnon htv) / Kirjanpitoyksiköiden kokonaishtv

missä

– Taloushallinnon yhteisiin tukitoimintoihin kuuluvat Tulojen käsittely, Menojen käsittely, Kirjanpito, Toiminnan ja talouden suunnittelu ja seuranta, Muut taloushallinnon tehtävät.

– Palkeiden kirjanpitoyksiköille tekemä htv kohdistetaan yhteisille tukitoiminnoille kääntötaululla. Taloushallinnon yhteisille tukitoiminnoille kohdistuvan Palkeiden htv:n lisäksi mukaan lasketaan htv kategoriassa ”Tuki ja ylläpito, taloushallinto” sekä puolet htv:sta kategoriassa ”Tuki ja ylläpito, yhteinen”.

Valtiokonttori

Prosessin tehokkuus – ostolaskut ja myyntilaskut (kpl/htv)

Laskentatapa: Suorite/htv Tietolähde:

Ostolaskut: Handi. Handista raportoidaan ostolaskujen suoritemäärät. Laskutyypit suoritteissa: Manuaaliset ostolaskut + tilaukselliset ja sopimukselliset ostolaskut.

Myyntilaskut: SAP. SAPista raportoidaan myyntilaskujen suoritemäärät. Laskutyypit: Myyntilaus + Substanssijärjestelmä + Excel-myyntilaskut

Työpanos: SAP CATS toiminnoittain. Palkeissa palveluiden tuottamiseen kohdennettu työaika.

Palkeet

Taloushallinnon prosessien automaatioaste %

Laskentatapa: Nykytilan automatisoidut prosessivaiheet / Prosessivaiheiden kokonaismäärä Palkeissa tehtävistä työvaiheista

Tietolähde: Prosessikuvat, joissa on määritelty manuaaliset ja automaattiset vaiheet.

Palkeet

Sähköisten myyntapahtumien osuus %

Sähköisten myyntitpahtumien osuus %

Sähköisten myyntitapahtumien osuus %

Laskentatapa: (Sähköiset laskut + Valtion verkkomaksut) / (Myyntilaskut yhteensä[sis. sähköiset laskut + tulostetut laskut] + valtion verkkomaksut yhteensä)

Tietolähteet:

Sähköiset laskut: Posti Messaging Oy. Raportoidaan sähköiset laskut. Laskutyypit: Sähköiset laskut

Verkkomaksutapahtumat: Tietolähde: Paytrail Oy. Raportoidaan valtion verkkomaksutapahtumat (sis. eri maksutavat)

Valtiokonttori

Valtion tilinpäätös: Tiedot kirjanpitoyksikköjen tilinpäätöksissä oikeita ja riittäviä

Tiedot tilinpäätöksissä oikeita ja riittäviä

VTV:n havainnot tilinpäätökseen ja tietojen oikeellisuuteen liittyen (kpl). Tarkastusvirasto ottaa tilintarkastuskertomuksessa kantaa siihen, onko tilinpäätöksestä ja toiminnallisesta tehokkuudesta esitetty oikeat ja riittävät tiedot, onko sisäinen valvonta toimivaa ja onko talousarviota noudatettu.

Tiedon lähteenä on VTV:n vuosikertomus

(vrt. esim. VTV:n vuosikertomus eduskunnalle 2024, sivut 22-23:

Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle 2024
)

Valtiokonttori

Sisäinen valvonta kirjanpitoyksiköissä toimivaa (talouden hoidon näkökulmasta)

Sisäinen valvonta palvelutuotannossa toimivaa

VTV:n havainnot sisäisen valvonnan osalta (kpl). Tarkastusvirasto ottaa tilintarkastuskertomuksessa kantaa siihen, onko tilinpäätöksestä ja toiminnallisesta tehokkuudesta esitetty oikeat ja riittävät tiedot, onko sisäinen valvonta toimivaa ja onko talousarviota noudatettu.

Tiedon lähteenä on VTV:n vuosikertomus

(vrt. esim. VTV:n vuosikertomus eduskunnalle 2024, sivut 22-23:

Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle 2024
)

Valtiokonttori

Julkaiseminen

Taloushallinnon mittaritiedot, pois lukien automaattisesti käsiteltyjen valtion ostolaskujen %-osuus,julkaistaan tutkihallintoa.fi-sivustolla Virtu-kirjautumisen takana. Julkaisemisen käytännöt toimet hoitaa Valtiokonttori.

Valtiokonttori viestii kirjanpitoyksiköille, kun se on julkaissut mittaritietoja tutkihallintoa.fi-sivustolla.

Mittaritietojen seuranta ja seurantaan kytkeytyvä ohjaus ja tuki

Kirjanpitoyksikön rooli ja tehtävät

Kirjanpitoyksikkö asettaa itselleen taloushallinnon mittarien vuotuiset tavoitearvot sekä sopii olennaiseksi katsotuista tavoitteista sitä ohjaavan ministeriön kanssa. Kirjanpitoyksikkö käy aktiivista vuoropuhelua sitä ohjaavan ministeriön ja tarvittaessa myös Palkeiden ja Valtiokonttorin kanssa kirjanpitoyksikön toiminnan kehittämiseksi siten, että mittarien tavoitearvoihin päästään.

Ministeriön rooli ja tehtävät

Ministeriö sopii mittarien vuotuisista tavoitearvoista hallinnonalansa kirjanpitoyksiköiden kanssa. Tavoitearvojen tulee perustua tutkihallintoa.fi-sivustolla julkaistaviin, valtiovarainministeriön ja Valtiokonttorin välisissä

tulossopimuksissa sovittuihin koko valtiota koskeviin tavoitearvoihin. Ministeriö seuraa kirjanpitoyksiköiden mittaritietoja sekä ohjaa ja tukee kirjanpitoyksiköitä niiden toiminnan kehittämisessä siten, että mittarien tavoitearvoihin päästään.

Palkeiden rooli ja tehtävät

Palkeet asettaa taloushallinnon palvelutuotannolleen vuotuiset tavoitteet ja tavoitearvot sekä seuraa mittaritietoja ja käynnistää tarvittaessa toimenpiteitä toimintansa ja prosessiensa kehittämiseksi. Palkeet ja valtiovarainministeriö sopivat olennaisiksi katsotuista tavoitteista ja niiden tavoitearvoista vuosittain.

Valtiokonttorin rooli ja tehtävät

Valtiokonttori asettaa taloushallinnon mittarien vuotuiset tavoitearvot. Olennaisiksi katsottujen mittarien tavoitearvot Valtiokonttori asettaa yhdessä valtiovarainministeriön kanssa. Valtiokonttori seuraa mittaritietoja ja on tarvittaessa yhteydessä kirjanpitoyksikköön ja sitä ohjaavaan ministeriöön kirjanpitoyksikön tukemiseksi sen taloushallinnon toimintojen kehittämisessä. Valtiokonttori seuraa myös Palkeiden palvelutuotannon mittaritietoja sekä ohjaa ja tukee Palkeita sen toiminnan kehittämisessä.

mittaaminentaloushallinto