1 Yleistä
Kuntien taloustietojen tiedonkeruuvastuu siirtyi Tilastokeskukselta Valtiokonttorille vuonna 2021. Kunnilla ja kuntayhtymillä sekä hyvinvointialueilla ja hyvinvointialueyhtymillä on lakisääteinen velvollisuus raportoida taloustietonsa Valtiokonttorin Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietopalveluun. Kunnat ja kuntayhtymät ovat raportoineet taloustietojaan vuoden 2021 alusta lähtien. Hyvinvointialueiden ja hyvinvointialueyhtymien raportoivat tietonsa ensimmäistä kertaa tilikaudelta 2023. Lisäksi kuntien taloustietojen rekisterinpitoon ja tietojen raportointiin liittyvät tehtävät hoidetaan Valtiokonttorissa.
1.1 Ohjeen käyttötarkoitus
Tämän dokumentin tarkoitus on toimia ohjeena taloustietojen siirtoa ja hyväksyntäpalvelun käyttöä testaaville kuntien taloustietoja toimittaville tahoille. Huomaathan, että kaikki raportointikokonaisuudet on testattava ennen tuotantoraportointiin siirtymistä.
2 Palvelun yleiskuvaus
Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietojärjestelmä muodostuu useammasta toiminnosta. Seuraavaksi toiminnot käydään yksitellen läpi siinä järjestyksessä, jossa toimitettu tieto kulkee palvelun läpi.
2.1 Taloustietojen siirtopalvelu
Taloustiedot, jotka lähetät tietopalveluun, siirtyvät ensimmäiseksi Taloustietojen siirtopalveluun.
Aineiston tulee olla ensisijaisesti XBRL-muotoista, mutta se voi olla myös CSV-muotoista. CSV-muotoinen aineisto kulkee CSV-muuntimen lävitse, joka muuntaa aineiston XBRL-muotoon. Tästä eteenpäin CSV-aineistoa käsitellään kuten XBRL-aineistoakin.
Tiedonsiirron yhteydessä aineistolle tehdään validointeja, eli tarkastetaan, että se on muodollisesti oikeanlaista.
2.2 Hyväksyntäpalvelu
Hyväksyntäpalvelu noutaa talousaineiston Siirtopalvelusta. Aineistoon on liitetty mukaan validoinnin tulokset ja lähettäjän tiedot. Taloustietoon kohdistetaan myös sisällöllisiä tarkastuksia ja näiden havaintojen tulokset liitetään aineistoon. Aineisto siirtyy Hyväksyntäpalvelun Hyväksyntää odottavien aineistojen -tietovarastoon.
Ne henkilöt, joiden käyttätunnus oikeuttaa ko. Y-tunnuksen mukaiseen aineistoon saavat tässä vaiheessa sähköposteihinsa ilmoituksen Hyväksyntäpalveluun saapuneesta aineistosta (kuva alla). Sähköpostiviesti lähtee käyttäjille myös siinä vaiheessa, kun jokin hyväksyntää odottavista aineistoista on hyväksytty.
Kun käyttäjä kirjautuu Hyväksyntäpalveluun, hän pääsee tarkastelemaan tunnuksensa oikeuttamien organisaatioiden taloustietoja. Käyttäjän tulee ensisijaisesti tarkastaa toimitetun aineiston oikeellisuus, eli tarkastaa, että palveluun siirtynyt aineisto vastaa lähetettyä tietokokonaisuutta.
Toimitetulle aineistolle tehdään lisäksi automaattisia sisältötarkastuksia, joiden aiheuttamat tarkastushavainnot esitetään käyttäjälle Hyväksyntäpalvelussa. Käyttäjän tulee käydä nämä tarkastushavainnot läpi ja kommentoida niiden taustalla olevia syitä. Tarkastushavainto voi myös vaatia tiedon korjaamista ja korjatun aineiston uudelleenlähettämistä. Osa havainnoista on hyväksynnän estäviä, jolloin korjattu aineisto on lähetettävä uudelleen tietopalveluun.
Kun käyttäjä on käynyt tarkastushavainnot läpi ja todennut aineiston oikeellisuuden, raportointikokonaisuuden tiedot voi hyväksyä julkaistavaksi. Myös kaikki tarkastushavaintoihin liitetyt kommentit julkaistaan aineiston mukana, jotta tiedon hyödyntäjä ymmärtää aineiston sisältöä paremmin.
Hyväksyttyjä aineistoja voi tarkastella täällä myös niiden hyväksynnän ja julkaisun jälkeen. Aineistot siirtyvät hyväksynnän jälkeen välilehdelle Hyväksytyt.
2.3 Rekisteripalvelu
Tarkastetut ja hyväksytyt taloustiedot siirtyvät seuraavaksi Rekisteripalveluun. Tämä on taloustietojen tietovarasto.
Rekisteripalvelusta tarjotaan avoin rajapinta, jonka kautta taloustiedot ovat kommentteineen kaikkien ulottuvilla. Tätä kautta kuka tahansa pääsee hakemaan tiedot omiin tarpeisiinsa, vaikkapa liitettäviksi omiin raportointijärjestelmiin. Tiedot ovat tarjolla useammassa muodossa, esimerkiksi json-, xml- ja XBRL-muodossa.
2.4 Tukitietopalvelu ja Yhteentoimivuusalusta
Tukitietopalvelu ei näy suoranaisesti käyttäjille, mutta se on välttämätön palvelun toiminnan kannalta. Tukitietopalvelu sisältää toiminnan ja ylläpidon vaatimat tukitiedot, jotka se hakee pääasiassa yhteentoimivuusalustalta, mutta tarvittaessa myös muilta tiedontuottajilta, esimerkiksi Tilastokeskuksesta, THL:stä tai OPH:sta.
Yhteentoimivuusalusta koostuu yhteisesti määritellyistä sanastoista, koodistoista ja tietovirroista, sekä muussa tiedonhallinnassa tarvittavista tietomalleista. Myös XBRL-taksonomian sisältö löytyy yhteentoimivuusalustalta. Teknisempi ns. taksonomiapaketti löytyy osoitteesta: https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/sbr-taksonomia. XBRL-taksonomian ja muita palvelussa tuettavia koodistoja voi noutaa vapaasti omaan järjestelmään ohjelmistorajapinnasta. Palvelun tuottaa Digi- ja väestötietovirasto.
Lisätietoja: https://yhteentoimiva.suomi.fi/fi/
3 Käyttäjätunnusten hakeminen testaamista varten
Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietopalvelun testipalvelussa (Usertest ) on siirtynyt käyttämään Suomi.fi -tunnistusta 7.9.2022. Aiemmin luodut käyttäjätunnukset (sähköposti + salasana) eivät enää toimi.
Testipalvelussa käytetään jatkossa ainoastaan Suomi.fi:n testitunnuksia. Nämä tunnukset on toimitettu kuntien ja kuntayhtymien yhteyshenkilöille, sekä niille järjestelmätoimittajille, tilitoimistoille yms. joiden Valtiokonttori tietää käyttäneen testipalvelua, joko kunnanY-tunnuksella tai erillisellä testiY-tunnuksella. Jos et ole saanut tarvitsemiasi tunnuksia tai sinulla on kysyttävää, otathan yhteyttä kuntadata@valtiokonttori.fi
Tarkempi ohje: Suomi.fi -tunnistautuminen Kuntatalouden tietopalvelun Usertest-palvelussa.
4 Tietopalvelun testaaminen
Ensimmäisessä vaiheessa testataan Taloustietojen siirtopalvelua ja Hyväksyntäpalvelua. Kaikkien kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden ja hyvinvointialueyhtymien tulee testata sekä lähettämistä että tietosisällön oikeellisuutta hyväksytysti kaikkien raportointikokonaisuuksien osalta ennen varsinaista tuotantoraportoinnin käynnistymistä.
4.1 Mitä voi testata?
Testattava aineisto voi olla XBRL- tai CSV-muotoista, ja sen tulee perustua voimassa olevaan taksonomiaan. Aineisto voi kattaa koko raportointikokonaisuuden, yhden osakokonaisuuden tai pienemmän osan jostakin osakokonaisuudesta (esim. osa tuloslaskelmasta). Osittain raportoitua raportointikokonaisuutta ei voida hyväksyä ja tällaiseen aineistoon kohdistuu hyväksynnän estäviä tarkastushavaintoja. Tämä ei kuitenkaan estä osakokonaisuuskohtaisen aineiston raportoinnin testaamista, mikäli näin halutaan.
Taksonomia sisältää 13 eri raportointikokonaisuutta kunnille ja kuntayhtymille sekä 13 eri raportointkokonaisuutta hyvinvointialuielle. Lisätietoja taksonomiasta Valtiokonttorin internetsivuilta. Valtiokonttori ilmoittaa Kuntien ja hyvinvointialueiden talousraportoinnin tiedotteella aina kun uusia raportointikokonaisuuksia avataan testipalveluun.
4.1.1 CSV-muotoisen aineiston muodostaminen
Taloustietojen siirtopalvelu osaa muodostaa oikeanlaisesta CSV-tiedostosta tarvittavat XBRL-instanssidokumentit. Alla on kuvattu CSV-muodon vaatimukset ja rakenne.
- CSV -tiedostojen merkistö UTF-8
- Rivinvaihtomerkeiksi hyväksytään CR, CRLF tai LF
- Kenttien erotinmerkkinä puolipiste (;)
- Erikoismerkkejä (puolipiste (;), rivinvaihtomerkit ja lainausmerkki (”)) sisältävät kentät on erotettava lainausmerkein (”)
- Lainausmerkkien ympärillä ei saa olla ylimääräisiä merkkejä, edes välilyöntejä. esim. OK: a;”b”;c
- Lainausmerkki kentän sisällä tulee olla kahdennettuna. esim: ”Eero ””Esimerkki”” Eerikäinen”.
- Numerokentissä desimaalierotinmerkkinä on sallittua käyttää sekä pilkkua että pistettä.
- Päivämääräkentissä hyväksytään muodot ”D.M.YYYY” tai ”YYYYMMDD” tai ”YYYY-MM-DD”.
- Numerokentissä ei saa olla mitään tuhaterottimia, lukuunottamatta välilyöntiä ja non breaking space -merkkiä.
- Tiedoston ensimmäinen rivi jätetään lukematta.
- Kenttien järjestystä ei voi vaihtaa.
- Raportoitavat lukuarvot ilmaistaan kokonaislukuina tai desimaalien kanssa. Arvot ilmoitetaan euroina, ei esim. tuhansina euroina.
- Pakollisiksi määritellyt tiedot tulee antaa aina. Mikäli pakollisella tiedolla ei ole arvoa, sen arvoksi tulee laittaa 0. Harmaalla pohjalla olevat vapaaehtoiset tiedot voi jättää tyhjäksi.
4.1.1.1 CSV-raportoinnissa käytettävät organisaatiotunnisteet
CSV-raportoinnissa organisaatiosarakkeessa tulee käyttää seuraavia tunnisteita.
4.1.2 XBRL-muotoisen aineiston muodostaminen
Lähetettävän aineiston pitää perustua viimeisimpään taksonomiaan.
Taksonomiat ovat ladattavissa Valtiokonttorin kotisivuston kautta: https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/kuntien-ja-hyvinvointialueiden-talouden-palvelut/talousraportoinnin-koodistot-ja-taksonomiat/
Standardisoidun talousraportoinnin koodistoja ja luokituksia on saatavilla Suomi.fi-palvelussa:
https://koodistot.suomi.fi/registry;registryCode=sbr-fi-code-lists
XBRL-muotoisen esimerkkiaineiston voi ladata Valtiokonttorin kotisivuilta (kohdasta ”Mallitiedostoja aineistojen raportointiin”): https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/kuntien-ja-hyvinvointialueiden-talouden-palvelut/nain-raportoit-taloustiedot-valtiokonttorille/
Huomionarvoista XBRL-muotoista aineistoa koostettaessa
- Desimaalierotinmerkkinä on sallittua käyttää ainoastaan pistettä.
- Arvot ilmoitetaan euroina, ei esim. tuhansina euroina.
4.2 Eri raportointikokonaisuuksien testaamisessa huomioitavaa
4.2.1 Kaikissa raportointikokonaisuuksissa huomioitavaa
4.2.1.1 Raportoinnissa käytettävä taksonomian versio
Vuoden 2021 raportoinnissa käytettävä taksonomian versio on 2020-04-01 ja csv-tiedostossa taksonomian tunnuksena on SBR-2020-04-01.
Vuoden 2022 raportoinnissa käytettävä taksonomian versio on 2021-08-27 ja csv-tiedostossa taksonomian tunnuksena on SBR-2021-08-27.
Vuoden 2023 raportoinnissa käytettävä taksonomian versio on 2022-06-17 ja csv-tiedostossa taksonomian tunnuksena on SBR-2022-06-17.
Vuoden 2024 raportoinnissa käytettävä taksonomian versio on 2023-06-21 ja csv-tiedostossa taksonomian tunnuksena on SBR-2023-06-21.
Vuoden 2022 taksonomian versiota SBR-2021-08-27 tulee käyttää mm. Q4/2022 neljännesvuosiraportoinneissa (KKNR ja KLTR) ja tilinpäätösarvioita (KKTPA, KLTPA) raportoitaessa vuodelle 2022. Vuoden 2023 taksonomian versiota tulee käyttää mm. Q1/2023 neljännesvuosiraportoinnissa (KKNR ja KLTR) sekä Kunnan ja kuntayhtymän talousarvio ja -suunnitelmaraportoinnissa (KTAS) vuodelle 2023.
Yhteenveto eri raportointikokonaisuuksista ja niissä käytettävistä taksonomian versioista.
4.2.1.2 Toimitettavien raporttien välilehden t00 tiedot -raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämäärät raportointikokonaisuuksittain
4.2.2 TOLT-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
TOLT-raportointikokonaisuuden raportointi on pakollista kaikkien kuntien ja kuntayhtymien osalta. Myös niiden kuntien ja kuntayhtymien, joilla ei ole raportoitavia yhteisöjä tulee siis lähettää ja hyväksyä tyhjä TOLT-raportti.
Raportointi XBRL-muodossa
TOLT-raportointikokonaisuus tulee raportoida XBRL-muodossa. Tämän voi tehdä Excel-lomakkeella. Excel-lomakkeen voit ladata Valtiokonttorin Internet-sivuilta Tietojen toimitus liitetiedostona > Excel-lomakkeen voit ladata tästä (TOLT).
Pakollisten kenttien (keltaiset kentät) täyttäminen
Muista raportointikokonaisuuksista poiketen TOLT:ssa ei tarvitse täyttää kaikkia pakollisia (keltaisia) kenttiä. Mikäli kunnalla tai kuntayhtymällä ei ole raportoitavia yhteisöjä, niin lomakkeet jätetään tyhjäksi. Esimerkiksi, jos kunnalta puuttuvat liikelaitokset, tulee välilehti t02 Liikelaitokset jättää tyhjäksi. Myöskään liikelaitoksen tai taseyksikön toiminnan päätöspäivämäärää ei tule täyttää, jos toiminta ei ole vielä päättynyt.
Raportin tiedot – raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämäärä
Välilehdelle t00 Raportin tiedot raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämääriksi tulisi laittaa tilikausi.
Tytäryhteisöjen, osakkuusyhteisöjen, liikelaitosten, vesihuollon taseyksiköiden ja kuntayhtymien nimet
Raportoitavien organisaatioiden nimet tulee olla ytj:n mukaiset, jos organisaatio löytyy Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä. Vesihuollon taseyksiköiden nimissä tulee olla mukana kunnan nimi.
Organisaation tunniste, liikelaitoksen sisäinen tunnus, taseyksikkö
Tähän kohtaan tulee kirjoittaa jokin yksilöivä tunniste jokaiselle yksikölle esim. tytäryhteisö1, tytäryhteisö2, jne. tai 1, 2, 3 jne. tai liikelaitos1, liikelaitos2, jne. tai 4, 5, 6 jne. Jos käytät numerosarjaa 1, 2, 3, jne., niin huomaathan että samaa numeroa ei voi käyttää raportointikokonaisuuden sisällä. Näitä tunnuksia ei käytetä missään raportoinnissa.
Rivien lisäys, jos on useampia raportoitavia yksiköitä (koskee raportointia makrollisella Excel-lomakkeella)
Saat lisättyä lisää raportoitavia rivejä valitsemalla ylävalikosta Kunta > Lisää Rivi.
Liikelaitoksen ja taseyksikön tunnus
Liikelaitoksen ja taseyksikön tunnus on muotoa kunnan tai kuntayhtymän Y-tunnus ja loppuosaan liikelaitoksen yksilöivä laitostunnus. Liikelaitoksen tunnuksen määritelmä ”kunnanYtunnus_kunnanSisäinenLiikelaitoksenTunnus (pituus 9+”_”+ max 5 merkkiä). Esim. ”1234567-1_123”.
Huomaathan, että tätä samaa tunnusta tulee käyttää raportoitaessa Kunnan ja kuntayhtymän liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön toteumatietoja (KLTR) välilehdellä t00 kohdassa ”Raportoitavan tahon muu tunnus”.
Liikelaitoksen toimiala (TOL) ja taseyksikön toimiala (TOL)
Saat toimialat näkyviin klikkaamalla solun Liikelaitoksen toimiala (TOL) tai Taseyksikön toimiala (TOL) kohdalla hiiren oikealla painikkeella. Valitse parhaiten liikelaitoksen toimintaa kuvaava toimiala valikosta. Toimiala pitää valita 5 numeron tarkkuudella esim. fi_IC:x36000 Veden otto, puhdistus ja jakelu. Taseyksiköistä raportoidaan vain vesihuollon taseyksiköt.
Makrottomalla Excel-lomakkeella raportoitaessa valitaan solun oikealle puolelle avautuvasta alasvetovalikosta oikea toimiala 5 numeron tarkkuudella.
Sidosyksikköasema
TOLT-raportointikokonaisuudessa sidostyksikköasemalla tarkoitetaan hankintalain 15 § mukaista määritelmää. TOLT-raportointikokonaisuuden välilehdillä t01, t04 ja t05 kohdassa ”On sidosyksikköasemassa” pitää soluun kirjoittaa joko true (on sidosyksikköasemassa) tai false (ei ole sidosyksikköasemassa) pienillä kirjaimilla. Muutoin TOLT-raportointikokonaisuuden lähetys ei onnistu.
Makrottomalla Excel-lomakkeella raportoitaessa valitaan solun oikealle puolelle avautuvasta valikosta joko true tai false.
Tytäryhteisöt
Ilmoitetaan tiedot niistä tytäryhteisöistä, jotka kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeen mukaan ilmoitetaan tilinpäätöksen liitetiedoissa tytäryhteisöinä. Myös tytäryhteisön asemassa olevat säätiöt ja yhdistykset ilmoitetaan tässä. Kuntayhtymiä, joissa kunta on jäsenenä, ei ilmoiteta tässä, vaan omassa osakokonaisuudessaan (t05 Kuntayhtymät).
Osakkuusyhteisöt
Kuntayhtymät raportoidaan omalla välilehdellä t05 Kuntayhtymät.
Kuntayhtymät
T05-välilehdellä Kuntayhtymät ilmoitetaan kaikki kuntayhtymät, joissa kunta on jäsenenä.
Vesihuollon taseyksiköt
Välilehdellä t03 Vesihuollon taseyksiköt raportoidaan ainoastaan vesihuollon taseyksiköt. Muita taseyksiköitä ei tule raportoida.
Liikelaitoksen ja taseyksikön ruotsin- ja englanninkieliset nimet
Liikelaitoksen ja taseyksikön ruotsin- ja englanninkieliset nimet kohtiin tulee täyttää suomenkieliset nimet, mikäli liikelaitoksella tai taseyksiköllä ei ole kuin suomenkieliset nimet.
4.2.3 Neljännesvuosi (KKNR) -raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
Raportointijakson ilmoittaminen
Neljännesvuosiraportoinnissa raportointijakso voidaan ilmoittaa 1.1.2020-31.3.2020, 1.4.2020-30.6.2020 jne tai 1.1.2020-31.3.2020, 1.1.2020-30.6.2020 jne. Kumpikin tapa käy. Raportointijakso määritetään tietopalvelussa raportoinnin päättymispäivämäärästä.
Sektorierittelyiden automaattinen tarkastus
Olemme lisänneet automaattisen tarkastuksen, joka tarkastaa, että tietyille sektoreille on raportoitu arvoja. Teknisesti tämä tarkastus on pitänyt tehdä jollekin kenttätunnisteelle. K-t07 välilehdellä tarkastus on aktivoitu tietyille sektoreille riville tilikauden ylijäämä ja k-t09 välilehdellä riville taseen vastaavaa. Jos kunnalla tai kuntayhtymällä ei ole raportoitavaa kyseiselle sektorille, voi kommenttiin kirjoittaa ”Sektorille xx ei raportoitavia arvoja”.
4.2.4 KTAS-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
Raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämäärä
T00-välilehdellä raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämääräksi tulee raportoida talousarviovuoden päivämäärät. Esim. vuoden 2021 talousarviota raportoitaessa raportointijakson alkamispäivämäärä on 2021-01-01 ja päättymispäivämäärä 2021-12-31.
KTAS-raportointikokonaisuuden tilinpäätössiirrot
Tilinpäätössiirrot +/- ovat virheellisesti merkitty vapaaehtoisiksi eriksi KTAS-kokonaisuudessa. Kyseiset erät tulee kuitenkin ilmoittaa, mikäli niitä on budjetoituna talousarvioissa tai -suunnitelmissa. Muussa tapauksessa Tilikauden ylijäämä (alijäämä) ei saada laskettua oikein.
Toiminnan ja investointien rahavirta
Toiminnan ja investointien rahavirta ilmoitetaan samalla tavalla kuin rahoituslaskelmassa. Mikäli arvo jää negatiiviseksi, luvun eteen tulee laittaa miinusmerkki. Mikäli arvo on positiivinen, luvun eteen ei laiteta etumerkkejä. Laskentakaava investointien ja toiminnan rahavirralle on vuosikate + satunnaiset erät + tulorahoituksen korjauserät – investointimenot + rahoitusosuudet investointimenoihin + pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovutustulot.
Tuloveroprosentti – kuntayhtymät
Kuntayhtymät raportoivat tuloveroprosentiksi arvon 0.
4.2.5 Kunnan ja kuntayhtymän liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön toteumaraportoinnin (KLTR) testaamisessa huomioitavaa
Huomaathan, että TOLT-raportointikokonaisuus tulee olla lähetetty ja hyväksytty Kuntatalouden testipalvelussa ennen KLTR-raportoinnin testaamista.
Liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön tunnus
Liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön tunnus on määritelty TOLT-raportoinikokonaisuudessa (Y-tunnus_maks. 5 merkkiä) esim.1234567-8_123. Csv-raportoinnissa tunnus ilmoitetaan kohdassa y-tunnus ja syöttö-Excelissä t00-välilehdellä kohdassa ”raportoitavan tahon muu tunnus”.
Rahoituslaskelman tuplat
KLTR-raportoinnissa kysytään samoja tietoja sekä tuloslaskelmassa (kl-t01) ja rahoituslaskelmassa (kl-t02). Tiedot tulee kuitenkin ilmoittaa vain kerran. Älä ilmoita samoja tietoja enää rahoituslaskelmat-välilehdellä (kl-t02).
4.2.6 Kunnan ja kuntayhtymän tilinpäätöstiedot palveluluokkakohtaisesti (KKTPP) toimittamisessa huomioitavaa
Huomaathan, että KKTPP-raportointikokonaisuudessa tulee raportoida kaikki palveluluokat. Jos kunnalla/kuntayhtymällä ei ole raportoitavia euroja jollain palveluluokalla, tulee pakolliset sulut (keltaiset solut) raportoida 0-arvolla.
Palveluluokan valinta syöttö-Excelissä
Valitse ensin k-t06 Investointierittelyt palveluluokittain tai k-t08 Kunnan ja kuntayhtymien kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstiedot käyttötaloudesta sektoreittain palveluluokkakohtaisesti -välilehti.
Kun kyseinen välilehti on valittu, klikataan ylhäältä Kunta-valikkoa. Erittely-alasvetovalikosta valitaan palveluluokka kerrallaan.
Nollasolujen täyttö
Kun kaikki palveluokan eurot on täytetty. Loppuihin pakollisiin soluihin kyseiselle palveluluokalle voi lisätä nollat Kunta-valikon alla olevasta Lisää nollat -painikkeesta (kts. kuva 12).
4.2.7 Kuntien ja kuntayhtymien kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstietoja täydentävät muut taloustiedot (KKYTT) toimittamisessa huomioitavaa
Raportointi XBRL-muodossa
KKYTT-raportointikokonaisuus tulee raportoida XBRL-muodossa. Tämän voi tehdä Excel-lomakkeella. Excel-lomakkeen voit ladata Valtiokonttorin Internet-sivuilta Tietojen toimitus liitetiedostona > Excel-lomakkeen voit ladata tästä (KKYTT).
Rivien lisäys, jos välilehdellä on useampi raportoitava tieto (koskee raportointia makrollisella Excel-lomakkeella)
Saat lisättyä lisää raportoitavia rivejä valitsemalla ylävalikosta Kunta > Lisää Rivi.
Raportoitavat tiedot harmaisiin soluihin välilehdille k-t18.02, k-t20.01, k-t21.02, k-t21.03 ja k-t21.04
Jos näille välilehdille raportoi jotain keltaiseen soluun, tulee myös harmaat solut raportoida. Esim. k-t21.02 Omistettuihin yhteisöihin liittyvät tiedot – tiedot osingoista. Jos organisaation tunnus on raportoitu, tulee raportoida myös nimi, Y-tunnus ja saadut osingot vaikka ne ovat taksonomiassa harmaita kenttiä.
4.2.8 Kunnan ja kuntayhtymän liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön tilinpäätösarvio (KLTPA) testaamisessa huomioitavaa
Huomaathan, että TOLT-raportointikokonaisuus tulee olla lähetetty ja hyväksytty Kuntatalouden testipalvelussa ennen KLTPA-raportoinnin testaamista.
Liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön tunnus
Liikelaitoksen ja vesihuollon taseyksikön tunnus on määritelty TOLT-raportoinikokonaisuudessa (Y-tunnus_maks. 5 merkkiä) esim.1234567-8_123. Csv-raportoinnissa tunnus ilmoitetaan kohdassa y-tunnus ja syöttö-Excelissä t00-välilehdellä kohdassa ”raportoitavan tahon muu tunnus”.
Rahoituslaskelman tuplat
KLTPA-raportoinnissa kysytään samoja tietoja sekä tuloslaskelmassa (kl-t01) ja rahoituslaskelmassa (kl-t02). Tiedot tulee kuitenkin ilmoittaa vain kerran. Älä ilmoita samoja tietoja enää rahoituslaskelmat-välilehdellä (kl-t02). Tuplana kysyttävät tiedot korostettu punaisella alla olevassa kuvassa.
4.2.9 Kuntakonsernien talousraportoinnin (KKOTR) testaamisessa huomioitavaa
Rahoituslaskelman tuplat
KKOTR-raportoinnissa on muutamia samoja eriä sekä konsernituloslaskelmassa että konsernin rahoituslaskelmassa. Kyseiset tiedot ilmoitetaan vain kerran. Satunnaiset erät ja tilikauden verot näkyvät rahoituslaskelmassa pakollisina, koska ne ovat tuloslaskelmassa pakollisia, eikä kyseiselle erälle saa eri statusta saman raportointikokonaisuuden sisällä. Vuosikate on summataso ja näin ollen vapaaehtoinen
Älä ilmoita enää konsernin rahoituslaskelmassa seuraavia eriä, jotka näkyvät punaisen neliön sisällä:
4.2.10 Kunnan ja kuntayhtymän kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuva taloudellinen toiminta (KKLMY) toimittamisessa huomioitavaa
Raportointi XBRL-muodossa
KKLMY-raportointikokonaisuus tulee raportoida XBRL-muodossa. Tämän voi tehdä Excel-lomakkeella. Excel-lomakkeen voit ladata Valtiokonttorin Internet-sivuilta Tietojen toimitus liitetiedostona > Excel-lomakkeen voit ladata tästä (KKLMY).
Kilpailulain 30 D § mukaiset yksiköt
Tähän kohtaan tulee kirjoittaa jokin yksilöivä tunniste jokaiselle yksikölle esim. yksikkö1, yksikkö2 jne. tai 1, 2, 3 jne. Näitä tunnuksia ei käytetä missään raportoinnissa.
Rivien lisäys, jos välilehdellä on useampi raportoitava tieto (koskee raportointia makrollisella Excel-lomakkeella)
Saat lisättyä lisää raportoitavia rivejä valitsemalla ylävalikosta Kunta > Lisää Rivi. Kts. kuva 13 rivin lisäys.
4.3 Tietojen toimittaminen
Testiaineistoa lähetettäessä on mahdollista käyttää eri tapoja tiedontoimittamiseen. Ohjeita tietojen toimittamiseen Valtiokonttorin kotisivuilta kohdasta Näin raportoit taloustiedot Valtiokonttorille.
4.3.1 Tiedostojen toimitus Hyväksyntäpalvelun kautta
Muodostettu aineisto toimitetaan Hyväksyntäpalvelun kautta, valitsemalla ylänauhasta Aineiston lataus. Valitse haluamasi tiedosto ja tiedostotyyppi XBRL tai CSV. Testipalveluun voi lähettää tällä hetkellä kuntataloustaksonomian mukaisia XBRL-instanssidokumentteja tai CSC-tiedostoja, joista palvelu osaa muodostaa tarvittavat XBRL-instanssidokumentit. Lähetä materiaali.
4.3.2 Tietojen toimitus Suomi.fi-rajapinnassa
Perustietoa suomi.fi-palvelun roolista https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/palvelukuvaus/palvelun-kuvaus.
Lähetys hoidetaan tyypillisesti ohjelmalla, joka tekee http-lähetyksen (HTTP POST). Aineisto lähetetään lähettäjän omalle liityntäpalvelimelle, joka välittää sen palveluväylän kautta kuntatalouden tietopalveluun.
Tietojen lähettämisestä Suomi.fi -rajapinnassa löytyy erilliset ohjeet Valtiokonttorin kotisivuilta kohdasta ”Määräykset ja ohjeet”: Ohjeistus Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottamiseksi ja käyttämiseksi taloustietojen raportoimiseksi kunnille, kuntayhtymille ja IT-toimittajille
4.4 Tietojen hyväksymisen vaiheet Hyväksyntäpalvelussa
Aineiston toimittamisen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen saapuu tieto aineistosi siirtymisestä hyväksyntäpalveluun. Sähköposti sisältää linkin hyväksyntäpalvelun sisäänkirjautumissivulle. Hyväksyntäpalvelu toimii parhaiten Firefox- tai Chrome-selaimilla. IE-selaimella kirjautuessa aineiston Hyväksyntä-painike ei välttämättä toimi, joten sen käyttöä tulee välttää.
4.4.1 Tunnusten luominen hyväksyntäpalveluun
Ennen kuin pääset tarkastelemaan lähettämääsi aineistoa, sinun on luotava tunnukset Hyväksyntäpalveluun. Ks. kohta 3. Käyttäjätunnusten hakeminen testaamista varten.
4.4.2 Olen sisällä Hyväksyntäpalvelussa. Mitä teen?
Pääset nyt näkemään lähettämäsi tiedot. Hyväksyntäpalvelu tarjoaa näkymän käyttäjätunnuksen oikeuttaman kunnan/kuntayhtymän taloustietoihin. Mikäli olet esim. palvelukeskuksen tai tilitoimiston edustaja, sinulla voi olla oikeus useamman organisaation aineistoon. Pystyt lajittelemaan näkymän esim. ilmoittajan nimen mukaan aakkosjärjestykseen menemällä hiirellä otsikkopalkkiin, jolloin otsikkosarakkeiden oikeaan laitaan ilmestyvät nuolet. Klikkaamalla nuolia muuttuu järjestys aakkosjärjestyksen mukaiseksi. Voit myös käyttää Hyväksyntäpalvelussa hakua komennolla Ctrl+F ja etsiä tietyn kunnan/kuntayhtymän lähettämän aineiston.
Tässä vaiheessa kaikki käsiteltävät aineistot ovat testiaineistoja, eikä niitä näytetä muille organisaatioille tai julkaista avoimen rajapinnan kautta avoimeen käyttöön. Testipuolen rajapinnan tiedot ovat saatavilla, mutta eivät julkisesti. Ohje rest-rajapinnan käyttöön testausympäristössä.
Tarkoitus on, että käyt nyt lävitse aineistosi Hyväksyntäpalvelun eri välilehtiä hyödyntäen. Seuraavassa on kuvin esitetty, miten toimit ja mitä tietoja sinulle esitellään.
4.4.3 Hyväksyntäpalvelun näkymät ja sisältö
Kun kirjaudut Hyväksyntäpalveluun, päädyt sisääntulonäkymään, johon on tuotu yleisiä tietoja palvelun sisällöstä ja tietojen toimittamisesta. Tähän näkymään on myös tuotu lista toimitetuista raportointikokonaisuuksista, jotka odottavat tietojen oikeellisuuden tarkastamista, ja sen jälkeistä hyväksyntää. Tarkasteltava aineisto valitaan Hyväksyntää odottavien raportointikokonaisuuksien listalta, joka löytyy sivun alalaidasta.
Seuraavaksi valitsemasi aineisto avautuu Power BI:llä toteutettuun raporttiin, joka sisältää yhdeksän välilehteä. Välilehteä voit vaihtaa raportin alareunasta.
Etusivu näyttää yhdellä silmäyksellä toimitetun raportointikokonaisuuden laadun. Etusivunäkymään tuodaan toimitettujen raportointikokonaisuuksien keskeiset tunnusluvut ja yhteenveto tarkastushavainnoista. Tämän on tarkoitus auttaa tarkistamaan, että toimitettu tieto on siirtynyt Hyväksyntäpalveluun oikein, eli sellaisena kuin se on palveluun toimitettu. Lisäksi tässä näkymässä esitetään toimitetun aineiston tietoa sisältävien kenttien lukumäärä suhteessa kaikkien mahdollisten kenttien määrään. Raportoitujen kenttien osuus ei tarvitse olla 100%. Tarkoitus tai tavoite ei ole täyttää kaikkia kenttiä, vaan ainoastaan ne kentät, jotka ovat pakolliset.
Laskelmat-välilehdellä taloustietoja voi tarkastella virallisessa kaavamuodossa esitettyinä raportteina. Haluamansa osakokonaisuuden voi valita vasemman reunan valintaruuduista. Tässä näkymässä esitetään myös aineistoon kohdistuneet tarkastushavainnot, joista saa lisätietoa klikkaamalla sitä riviä, johon tarkastushavainto on kohdistunut. Tämän välilehden tarkoitus on näyttää taloustiedot tutussa muodossa, jolloin tarkastushavaintojen löytäminen lähetetystä aineistosta helpottuu. Myös KKNR- KLTPA-, HHKNR- ja HHTPA-raportointikokonaisuuksissa käytössä oleva laajennettu kommenttikenttä näkyy tällä välilehdellä.
Havainnot ja kommentit-välilehdellä näytetään aineistoon kohdistuneet tarkastushavainnot. Tällä välilehdellä pystyy myös lisäämään kommentit tarkastushavaintoihin, jotka vaativat kommentin. Tarkastushavainnoista saa lisätietoja klikkaamalla sitä riviä, johon tarkastushavainto on kohdistunut.
Sektoriraportti-välilehdellä voi tarkastella toimitettuja aineistoja sektoreittain. Haluamansa osakokonaisuuden voi valita vasemman yläreunan valintaruuduista. Tämä välilehti helpottaa raportointikokonaisuuksien tarkastamista, joissa on sektoriulottuvuus esim. KKNR, KKTPA, HHKNR ja HHTPA.
TOLT-välilehdellä listataan kunnan, kuntayhtymän tai hyvinvointialueen ilmoittamat tytäryhteisöt, osakkuusyhteisöt, liikelaitokset, vesihuollon taseyksiköt ja kuntayhtymät. Tämä välilehti on tarkoitettu TOLT- ja HTOLT-raportointikokonaisuuksiin.
Liitetiedot-välilehdeltä voi tarkastella KKYTT- ja HHYTT-raportointikokonaisuuksien omistettuihin yhteisöihin liittyviä tietoja (taksonomian välilehdet 21.02, 21.03 ja 21.04). Eri osakokonaisuudet voi valita vasemman yläreunan valintaruudusta. Muiden välilehtien tiedot löytyvät osakokonaisuus-välilehdeltä.
Osakokonaisuus-välilehdellä voi tarkastella KTAS-, HTAS-, TOTT-, KKYTT- ja HHYTT-raportointikokonaisuuksissa raportoituja tietoja. Eri osakokonaisuudet voi valita vasemman yläreunan valintaruudusta.
Palveluraportti-välilehdellä palveluluokkakohtaisia taloustietoja voi tarkastella palveluluokittain tai kaikki palveluluokat tasolla. Haluamansa osakokonaisuuden voi valita vasemman yläreunan valintaruudusta ja palveluluokan vasemman reunan palveluluokka valintaruudusta. Raportointikokonaisuudet, joissa raportoidaan palveluluokkakohtaisia tietoja ovat KKTPP ja HHTPP.
Instanssidokumentti-välilehdellä listataan lähetetyt taloustiedot taksonomian mukaisessa muodossa.
4.4.4 Tietojen kommentointi ja hyväksyminen
Talousaineisto on tähän mennessä käynyt läpi Taloustietojen siirtopalvelussa validointeja, joilla varmistetaan, että aineisto on muodollisesti oikeanlaista. Hyväksyntäpalvelussa tiedoille tehdään automaattisia laaduntarkistuksia puutteellisten ja virheellisten tietojen löytämiseksi. Tarkastushavainnot näkyvät hyväksyntäpalvelun havainnot ja kommentit-välilehdellä sekä laskelmat-välilehdellä.
Tietojen ollessa virheellisiä, tiedot tulee korjata lähdejärjestelmään ja toimittaa uudelleen Tietopalveluun. Tarkastushavaintoa on kommentoitava, kun tiedon todetaan olevan oikein, mutta siitä on kuitenkin olemassa tarkastushavainto. Kommentin tulee olla riittävän selittävä, että tiedonhyödyntäjä ymmärtää, mitä kommentilla tarkoitetaan. Jokainen jäljelle jäävä tarkastushavainto tulee kommentoida, ennen kuin tiedot voidaan onnistuneesti hyväksyä Hyväksy-painikkeella.
Mikäli olet kommentoinut samaa asiakohtaa aiemmin toimittamassasi aineisossa, kommentti näkyy sivun alareunassa ja on sieltä siirrettävissä koskemaan käsittelyssä olevaa aineistoa. Näin vältyt kommentin uudelleen kirjoittamiselta.
Hyväksynnän jälkeen tietoon liitetyt kommentit siirtyvät tiedon mukana rekisteripalveluun eli varsinaiseen taloustietojen tietovarastoon. Sieltä ne ovat käytettävissä avoimen rajapinnan kautta tiedon hyödyntäjille.
4.4.5 Hyväksytyn aineiston palautus hyväksyntää odottaviin
Hyväksytty aineisto on mahdollista palauttaa hyväksyntää odottaviin Hyväksyntäpalvelussa valitsemalla ”Peruuta”. Tällöin pystyt esimerkiksi korjaamaan aineistoon kohdistuvien tarkastushavaintojen kommentteja ilman aineiston uudelleen lähetystä. Aineisto pitää muistaa hyväksyä uudestaan, kun korjaukset on tehty, ennen raportoinnin päättymistä.
4.5 Tietojen haku rest-rajapinnasta
Hyväksytyt ja rekisteripalveluun siirtyneet tiedot ovat saatavilla rest-rajapinnan kautta JSON- ja XML-formaateissa. Erilliset ohjeet rest-rajapinnan käyttöön löytyy Valtiokonttorin sivuilta Määräykset ja ohjeet -sivustolta Tietojen haku rest-rajapinnan testausympäristöstä.
5 Sidosryhmät, riippuvuudet ja muut palveluun liittyvät järjestelmät/asiat
Palvelun kohderyhmiä ovat sekä taloustietoja toimittavat että niitä hyödyntävät tahot. Palvelua kehitetään yhdessä laajan sidosryhmäverkoston kanssa.
5.1 Tietojen toimittajat
Taloustietoja voivat toimittaa kunnat, kuntayhtymät, kunnalliset liikelaitokset ja muut taseyksiköt. Lisäksi tietoja toimittavat edellä mainituille toimijoille palveluja tuottavat tahot, esimerkiksi palvelukeskukset, tilitoimistot ja IT-toimittajat.
5.2 XBRL
XBRL (eXtensible Business Reporting Language) on XML-pohjainen merkintäkieli taloudellisten tietojen, esimerkiksi tilinpäätöstietojen esittämiseen sähköisessä, rakenteellisessa muodossa. XBRL mahdollistaa taloudellisia tietoja esittävien dokumenttien automatisoidun muodostamisen, käsittelemisen sekä jatkojalostamisen.
Tietoja tuottavat, välittävät ja analysoivat tahot pystyvät hyötymään XBRL-muotoisista dokumenteista mm. tiedon saatavuuden ja laadun parantuessa. Tavoitteena on, että manuaalisen työn vähentyessä tiedon tulkinta- ja tallennusvirheet vähenevät ja tieto saadaan nopeammin saataville.
Kuntatalouden tietopalveluun toimitettavat kuntien ja kuntayhtymien taloustiedot toimitetaan Taloustietojen siirtopalveluun ensisijaisesti XBRL-muotoisina. Toimitettavien taloustietojen pitää olla aina viimeisimmän taksonomian mukaisia. Lisätietoja ja XBRL-taksonomian lataus täältä.
5.3 Sanastoa
TERMI | MÄÄRITELMÄ |
Tukitieto | Tiettyyn aiheeseen liittyvän taulukkomuotoisen tukitietuekokoelman määritys |
Tukitietue | Tukitiedon määritystä vastaava 1 tai useampi saraketta sisältävä tietojoukko |
Ilmoittaja | Raportoiva kunta, kuntayhtymä tai muu raportointivelvollinen taseyksikkö |
Lähettäjä | Lähettäjä on lähettänyt tiedon |
Hyväksyjä | Hyväksyjä on hyväksynyt tiedon hyväksyntäpalvelussa. |
Taksonomia | Taksonomian nimi |
Taksonomiatunnus | Taksonomian tunnus |
Raportointikokonaisuus | Taksonomian osa |
Osakokonaisuus | Raportointikokonaisuuden osa |
Organisaatiotyyppi | Ilmoittajan organisaation tyyppi |
Kenttätunnus | Kentän tunnus |
Kenttä | Kentän nimi |
Tilitunnus | Käyttötalousraportoinnissa tilin tunnus |
Tili | Käyttötalousraportoinnissa tilin nimi |
Palveluluokkatunnus | Käyttötalousraportoinnissa palveluluokan tunnus |
Palveluluokka | Käyttötalousraportoinnissa palveluluokan nimi |
Palveluryhmä | Palveluluokkien yläkäsite |
XBRL | eXtended Business Reporting Language |
XBRL-taksonomia | XBRL:n mukainen sovittu tietosisältö ja -muoto. |
XBRL-entrypoint | XBRL-taksonomian osa |
Instanssidokumentti | Tietopalvelulle lähetettävä XBRL-tiedosto |
6 Yhteystiedot
Palaute ja kysymykset:
kuntadata@valtiokonttori.fi
Muutosloki:
Versio | Versioon tehdyt päivitykset |
30.6.2020: versio 1.0 | Ensimmäinen versio |
1.10.2020: versio 1.1 | Kohta 4 Tietopalvelun testaaminen
Kohta 4.1.2 XBRL-muotoisen aineiston toimittaminen
|
13.10.2020 versio 1.2 | Lisätty otsikoiden numerointi
Kohta 4.2.2 TOLT-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
|
22.10.2020 versio 1.3 | Kohta 4.2.2 TOLT-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
|
12.11.2020 versio 1.4 | Päivitetty:
3. Käyttäjätunnusten hakeminen testaamista varten 4.2.2 TOLT-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
|
8.12.2020 versio 1.5 | Lisätty luku
|
3.2.2021 versio 1.6 | Lisätty alaotsikko
Päivitetty kohtaan 4.2.4 KTAS-raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa kohdat:
|
31.3.2021 versio 1.7 | Lisätty luvut
|
23.4.2021 versio 1.8 | Lisätty alaotsikko kohtaan 4.2.3 Neljännesvuosi (KKNR) -raportointikokonaisuuden testaamisessa huomioitavaa
|
15.9.2021 versio 1.9 | Lisätty otsikot 4.2.1 Kaikissa raportointikokonaisuuksissa huomioitavaa ja 4.2.1.2 Raportointijakson alkamis- ja päättymispäivämäärät raportointikokonaisuuksittain |
17.11.2021 versio 1.10 | Päivitetty ohjetta:
|
23.11.2021 versio 1.11 | Päivitetty ohjetta:
|
16.12.2021 versio 1.12 | Päivitetty ohjetta:
|
23.2.2022 versio 1.13 | Päivitetty kohta
Lisätty kohdat
|
7.9.2022 versio 1.14 | Päivitetty luku
|
12.10.2002 versio 1.15 | Päivitetty luku
|
20.12.2022 versio 1.16 | Päivitetty luku
Lisätty luku
|
27.2.2023 versio 1.17 | Muutosloki siirretty ohjeen loppuun.
Päivitetty luku
Lisätty luku
|
20.3.2023 versio 1.18 | Päivitetty luku 4.4.3 Hyväksyntäpalvelun näkymät ja sisältö 4.4.4 Tietojen kommentointi ja hyväksyminen |
24.10.2023 versio 2.0 | Päivitetty luku
4.2.1.1Raportoinnissa käytettävä taksonomian versio
4.2.7 Kuntien ja kuntayhtymien kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstietoja täydentävät muut taloustiedot (KKYTT) toimittamisessa huomioitavaa
Lisätty luku 4.2.10 Kunnan ja kuntayhtymän kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuva taloudellinen toiminta (KKLMY) toimittamisessa huomioitavaa |
28.11.2023 versio 2.1 | Päivitetty tekstejä lukuihin4.2.2 TOLT-raportointikokonaisuuden toimittamisessa huomioitavaa
4.2.7 Kuntien ja kuntayhtymien kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstietoja täydentävät muut taloustiedot (KKYTT) toimittamisessa huomioitavaa 4.2.10 Kunnan ja kuntayhtymän kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuva taloudellinen toiminta (KKLMY) toimittamisessa huomioitavaa |
11.1.2024 versio 2.2 | Päivitetty linkit Valtiokonttorin internet-sivuille. |