-
Miten pääsen kirjautumaan laina-asiakkaiden sähköiseen asiointipalveluun?
Pääset kirjautumaan palveluun verkkosivuiltamme.
Tarvitset kirjautumiseen Suomi.fi -tunnukset tunnistautumista varten. Jotta kirjautuminen onnistuu, tarvitset lisäksi seuraavat valtuudet:
Asiakaskategoria: Talous ja rahoitus
Valtuustyyppi: Asiointivaltuus
Valtuusasiat: Luottojen ja vakuuksien katselu
Tietoa valtuuksista löydät Suomi.fi -verkkosivuilta.
Jos tarvitset lisätietoja palvelun käytön aloittamisesta ja sisäänkirjautumisesta, löydät hyvät ohjeet verkkosivuiltamme. -
Miksi en pääse kirjautumaan sähköiseen asiointipalveluun?
Onko sinulla tunnusten kanssa ongelmia? Katso verkkosivuiltamme löytyvät ohjeet palvelun käytön aloittamisesta ja sisäänkirjautumisesta.
Jos et pääse kirjautumaan palveluun, syy voi olla myös se, että sinulta puuttuu yhteisön asioiden hoitamiseksi laina-asiointiin tarvittavat Suomi.fi -valtuudet. Tarkista, että valtuutesi ovat ajan tasalla.
Laina-asiakkaiden sähköinen asiointipalvelu tarvitsee seuraavat Suomi.fi -valtuudet, jotta kirjautuminen onnistuu:
Asiakaskategoria: Talous ja rahoitus
Valtuustyyppi: Asiointivaltuus
Valtuusasiat: Luottojen ja vakuuksien katselu
Lisätietoja yhteisön puolesta asioinnista ja valtuuksista löydät Suomi.fi -verkkosivuilta.
Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu auttaa yrityksiä ja yhteisöjä Suomi.fi -palvelujen käytössä numerossa 0295 53 5115 (arkisin klo 10-15). -
Miten saan tilinpäätöstä varten tarvittavat asiakirjat ja syksyn ennakkotietokirjeet?
Löydät aravalainojen lainatiedot, tulevien erien ennakkotietokirjeen ja todistukset Laina-asiakkaiden sähköisestä asiointipalvelusta. Pääset kirjautumaan palveluun verkkosivuiltamme.
Asiakirjat löydät lainan tiedoista, ”Raportit”-välilehdeltä.
Luettelo lainoista löytyy klikkaamalla sisäänkirjautumisen jälkeen vasemmasta reunasta kohtaa ”Etusivu”. -
Haluan maksaa aravalainan ennenaikaisesti pois. Miten toimin?
Pyydä aravalainan loppulasku luottopalvelustamme viimeistään kolme viikkoa ennen toivottua maksupäivää. Ole luottopalveluumme yhteydessä sähköpostitse: luottopalvelu(at)valtiokonttori.fi.
Mainitse viestissäsi aravalainan numero ja tarkka poismaksupäivämäärä korkojen laskemista varten.
Huomaathan, että luovutamme vakuusasiakirjat vasta sen jälkeen, kun aravalainan ennenaikaisesta takaisinmaksusta on kulunut kolme kuukautta (laki takaisinsaannista konkurssipesään 758/1991).
Tarvittaessa voit pyytää Valtiokonttorista sitoumuksen siitä, että luovutamme panttikirjat tuon määräajan jälkeen. Lähetä pyyntö meille sähköpostitse osoitteeseen aravalainat(at)valtiokonttori.fi. -
Miten saan laskun aravalainasta siirtymään uudelle velalliselle?
Voimme ohjata aravalainan laskutuksen uudelle velalliselle, kun laina on ensin siirretty.
Hae Valtiokonttorilta aravalainan siirtoa sen jälkeen, kun luovutus on tapahtunut. Löydät tähän ohjeet verkkosivuiltamme. -
Haluan myydä aravalainoitetun kohteen rajoituksista vapaana. Miten toimin?
Jos yhteisösi haluaa luovuttaa kohteen käyttö- ja luovutusrajoituksista vapaana, teidän tulee ensin hakea rajoituksista vapauttamista. Tätä haetaan ARAsta. Lisätietoa ja hakemuslomakkeet löydät ARAn verkkosivuilta.
Huomaathan, että päätös rajoituksista vapauttamisesta astuu voimaan vasta, kun kaikki valtion vastuun piirissä olevat lainat on maksettu pois kokonaisuudessaan. Kun olet saanut päätöksen, pyydä meiltä aravalainan loppulasku haluamallesi eräpäivälle vähintään kolme viikkoa ennen eräpäivää. Lähetä pyyntö meille sähköpostitse osoitteeseen luottopalvelu(at)valtiokonttori.fi. -
Olen myymässä rajoituksenalaista aravalainoitettua kohdetta. Miten toimin?
Ennen luovutusta sinun tulee hakea ARAlta käyttö- ja luovutusrajoitusten alaisen aravalainoitetun kohteen luovutuksensaajan nimeämistä tai hyväksymistä. ARA vahvistaa samalla myös kohteen luovutuskorvauksen. Lisätietoa ja hakemuslomakkeet löytyvät ARAn verkkosivuilta.
Sinun tulee hakea Valtiokonttorilta aravalainan siirtoa sen jälkeen, kun luovutus on tapahtunut. Ohjeet hakemista varten löytyvät verkkosivuiltamme. -
Onko yhteisöni omistamissa kohteissa vielä aravarajoituksia voimassa?
Rajoitusajan pituus riippuu siitä, milloin ja mihin tarkoitukseen laina on myönnetty.
Kunkin kohteen rajoituksista on tehty lainapäätöksen yhteydessä merkintä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin sekä osakekirjoihin ja osakeluetteloon.
Löydät kohdekohtaiset tiedot rajoituksista ARAn verkkoasioinnissa. -
Miten saan rajoitusmerkinnän pois kiinnitysrekisteristä?
Jos rajoitukset ovat vielä voimassa, rajoitusmerkintöjen poistaminen edellyttää ARAn päätöstä aravarajoituksista vapauttamisesta tai purkulupaa. Lisätietoa ja hakemuslomakkeet löytyvät ARAn verkkosivuilta. Lisäksi kohteeseen liittyvä aravalaina, korkotukilaina ja/tai valtion täytetakauksellinen laina on oltava kokonaisuudessaan loppuun maksettu.
Kun sinulla on ARAn päätös rajoituksista vapauttamisesta tai purkulupa, voit lähettää meille pyynnön rajoitusmerkinnän poistamiseksi osoitteeseen aravalainat(at)valtiokonttori.fi. Liitä ARAn päätös tai purkulupa mukaan pyyntöösi. -
Miten toimimme, kun emme pysty maksamaan seuraavaa aravalainan erää?
Ole mahdollisimman pian, mielellään hyvissä ajoin ennen eräpäivää yhteydessä Valtiokonttoriin. Voit ottaa yhteyttä puhelimitse, 0295 50 3020, tai sähköpostitse aravalainat(at)valtiokonttori.fi.
Mikäli maksuviiveiden taustalla on taloudellisia vaikeuksia, yhteisönne voi hakea Valtiokonttorilta tukea taloutensa tervehdyttämiseksi. Löydät näistä lisätietoja verkkosivuiltamme. Esimerkiksi aravalainojen lainaehtojen muuttamista voi hakea meiltä jo ennakoidusti, jotta taloudelliset vaikeudet voidaan ennaltaehkäistä.
Huomaathan, että erääntyneelle määrälle peritään korkolain (340/2002) 4 §:n 1 momentin mukaista viivästyskorkoa erän alkuperäisestä eräpäivästä lukien sen maksupäivään saakka. -
Miten Valtiokonttori voi auttaa, kun yhteisömme on taloudellisissa vaikeuksissa?
Taloudellisissa vaikeuksissa olevat vuokrataloyhteisöt voivat hakea Valtiokonttorilta erilaisia talouden tervehdyttämistoimenpiteitä, kuten muutoksia aravalainojen lainaehtoihin, talouden tervehdyttämisavustusta tai purkuakordeja purettavaan vuokrataloon kohdistuvalle aravalainalle. Lisätietoa ja hakemuslomake löytyvät verkkosivuiltamme.
Meille voi soittaa ja keskustella asiasta jo toimenpiteiden hakemista suunniteltaessa. Autamme mielellään myös, jos tarvitsette apua hakemuksen täyttämisessä tai jos teillä on kysyttävää hakemuksen liitteistä. -
Yhteisömme on maksanut aravalainan loppuun. Miten saan siirrettyä tai kuoletettua Valtiokonttorin hallussa olevat sähköiset panttikirjat?
Mikäli aravalaina on maksettu pois ja Valtiokonttori on edelleen kiinteistön/vuokraoikeuden rasitustodistuksen mukaan sähköisen panttikirjan haltijana, voit lähettää selvityspyynnön sähköisen panttikirjan kuolettamiseen tai siirtoon liittyen osoitteeseen aravalainat(at)valtiokonttori.fi. Sähköisen panttikirjan siirrosta peritään Maanmittauslaitoksen palveluhinnaston mukainen kulu.
Sähköisen panttikirjan siirtoon / kuoletukseen tarvitsemme pyynnön mukana yhteisöltä seuraavat tiedot:
• Sähköisen panttikirjan saajan nimi sekä y-tunnus
• Yhteyshenkilön sähköpostiosoite sekä puhelinnumero (tiedoksiantoa varten)
• Laskutustiedot (verkkolaskuosoitetta varten laskun saajan Y-tunnus, verkkolaskuosoite, OVT- tunnus sekä verkkolaskuoperaattori TAI paperilaskua varten postiosoite, yhteyshenkilö mainittava)
• Yhteisön puolesta allekirjoittajan nimi
• Yhteisön postiosoite
Mikäli panttikirjat ovat kuoletettavissa/palautettavissa yhteisölle, toimitamme Maanmittauslaitoksen siirto-/kuoletushakemuksen yhteisölle allekirjoitettavaksi.