Hyppää sisältöön

Kuluttajakysely digitaalisesta laskutuksesta

”Knowledge speaks, but wisdom listens” -Jimi Hendrix

Yrityksen digitalous -hankkeessa on edistetty organisaatioiden välistä verkkolaskutusta ja sähköistä kuluttajalaskutusta. Kuluttajalaskutuksessa piilee yritysten näkökulmasta vielä merkittävä potentiaali saavuttaa säästöjä ja tehokkuutta. Jo pelkästään yksittäisen paperilaskun tulostaminen, kuoritus ja toimitus maksaa huomattavasti enemmän kuin yksittäisen sähköisen laskun lähetys. Lähettäjä hyötyy merkittävästi sähköistymisestä esimerkiksi myös pienempien perintäkulujen vuoksi. Samalla tietenkin myyntisaamisten kierto nopeutuu.

Kuluttajalaskutuksen sähköistymättömyyteen on yrityshaastatteluissa noussut erilaisia syitä ja havaintoja. Näillä valveutuneilla väittämillä kuluttajalaskutuksen sähköistämistä on edistetty useampi vuosi, mutta hankkeen loppumetreillä seuraavia vuosia suunnitellessani mieleeni juolahti, että tässä olisi syytä antaa ääni myös käyttäjille. Ja näin päätimme Valtiokonttorissa, että teetämme kuluttajille sähköisestä laskutuksesta kyselyn. Kyselyn tuotti Feelback Oy kynnysarvon alittavana hankintana.

Kyselyyn vastasi 1.- 8.11.2024 välillä yhteensä 1044 vastaajaa eri puolilta Suomenniemeä. Vastaajilta kysyttiin myös perustietoina:

  • Sukupuoli
  • Ikä
  • Työnkuva
  • Asuinalue
  • Talouden koko
  • Talouden bruttotulot

Varsinainen kysely rakentui kolmeen osaan, joista ensimmäisessä käsiteltiin laskutustapojen tunnettuutta, toisessa nykyisiä käytäntöjä laskujen vastaanottoon ja kolmannessa ideaalitilannetta laskujen vastaanottamiseksi.

Ensimmäinen pieni ”yllätys” tuli kysyttäessä laskutustapojen tunnettuudesta. E-lasku on tunnetumpi kuin paperi- ja sähköpostilasku. Myös suoramaksun iso osuus yllätti, mutta sen selittää esimerkiksi suoratoistopalveluiden kausiveloitusten liittäminen tähän kategoriaan. Myös sähköiset postilaatikot ja mobiilimaksamisen palvelut olivat hyvin tiedossa.

Laskutustapojen tuntemus ja käyttö

  • E-lasku oli tunnetuin ja käytetyin laskutustapa, ja sen tunsi 91 % vastaajista, 81 % myös käytti sitä. E-lasku oli erityisen suosittu naisten ja yli 40-vuotiaiden keskuudessa.
  • Paperilasku oli myös laajalti tunnettu (87 %) ja käytetty (81 %). Paperilaskun käyttö painottui naisilla ja yli 40-vuotiailla.
  • Sähköpostilasku oli tuttu 79 % vastaajista, ja 73 % käytti sitä. Sähköpostilaskun käyttö painottui naisiin ja yli 40-vuotiaisiin.
  • Suoramaksu verkko- ja mobiilipankkiin oli tunnettu 78 %, ja sitä käytti 61 % vastaajista. Käyttö oli yleisempää yli 50-vuotiaiden keskuudessa.
  • Laskun sähköiseen postilaatikkoon tunsi 65 % vastaajista ja sitä käytti 50 %. Tämä laskutapa oli erityisen yleinen 30–49-vuotiaiden keskuudessa.
  • Mobiililaskun tunsi 54 % vastaajista, ja sitä käytti 36 %. Mobiililaskujen käyttö painottui nuorempiin ikäryhmiin.

Kuluttajilta kysyttiin myös syitä, miksi sähköistä laskua ei ole otettu käyttöön. Vastauksissa korostui sähköisen laskun käyttöönoton vaikeus tai saatavuuden vähäisyys. Lisäksi luotettavuuden puute nousi kolmanneksi suurena haasteena esiin.

”Muu syy” -vastauksissa korostuu e-laskun tilaamiseen liittyvät haasteet:

  • Tilaamiseen tarvitaan viitenumero à ensimmäinen lasku paperia tai pdf:ää
  • Tilaaminen ei onnistu
  • Laskuttajan löytyminen ”laskuttaja” -listauksesta

Kuitenkin ylivoimaisesti suurin joukko vastaa, että tietoturvaa tulee parantaa sähköisen laskun käytön lisäämiseksi.

Kyselyssä selvitettiin myös erilaisten laskuaiheiden vaikutusta laskun toimitustapaan. E-laskua käytetään ja toivotaan kiinteissä kuukausittaisissa laskuissa, kuten vuokrissa. Heti kun siirrytään vaihtuvasummaiseen laskutukseen, kuten luottokorttilaskuihin tai kertaluonteisiin laskuihin, paperilaskun rooli kasvaa. Varsinkin kertaluonteisissa laskuissa paperi- ja sähköpostilaskua toivotaan saatavan jatkossakin. Syinä oli annettu mm. reklamointiin liittyvät asiat, jolloin paperinen lasku koetaan luettavammaksi kuin pdf-lasku.

Laskutustapojen mieluisuus ja käyttötottumukset

  • Toistuvat vakiosummaiset laskut: E-lasku oli suosituin vaihtoehto (59 % käyttää), erityisesti naisten ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa.
  • Toistuvat muuttuvasummaiset laskut: Yli puolet (53 %) maksaa nämä laskut e-laskuna. E-lasku on mieluisin tapa, erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä.
  • Kertaluontoiset, harvoin toistuvat laskut: Nämä maksetaan usein paperi- tai sähköpostilaskuna, ja paperilasku oli suosituin erityisesti 40–49-vuotiaiden keskuudessa. Kuitenkin 27 % vastaajista toivoisi e-laskua myös näihin.
  • Julkisen sektorin laskut: Yleisimmin maksetaan e-laskuna tai paperilaskuna, mutta 43 % vastaajista haluaisi mieluiten e-laskun verkkopankkiin tai mobiilipankkiin.

Laskutustavan valinta laskun aiheen mukaan

  • Suurissa kertaluontoisissa laskuissa (esim. remontit) vastaajat suosivat paperilaskua, koska se koetaan helpommaksi tarkistaa ennen maksua.
  • Toistuvissa laskuissa, kuten palveluissa tai vuokrassa, e-lasku on useimmiten ensisijainen valinta.

Halukkuus vastaanottaa kaikki laskut sähköisinä

  • 77 % vastaajista olisi valmis vastaanottamaan kaikki laskut sähköisesti riippumatta lähettäjästä. Nuoremmat ikäryhmät olivat erityisen halukkaita siirtymään sähköiseen laskutukseen, kun taas vanhemmissa ikäryhmissä oli enemmän epäluuloa uutta teknologiaa kohtaan.

Kuluttajalaskutuksessa on siis paperi- ja sähköpostilaskuillekin omat käyttötapauksensa, mutta kuluttajien huoliin vastaamalla näistäkin on mahdollista päästä eroon, tai ainakin vähentää tarvetta. Huomioitavaa on kuitenkin se, että kyselyyn vastanneista 77 % haluaisi laskunsa suoraan sähköisiin palveluihin, jos näihin huoliin pystytään vastaamaan.

Tutustu kyselyyn