Hyppää sisältöön

Anna asiakaskeskeisen digiloikan soida

Digitalisaation tuki -toimialan, ystävien kesken D9:n, toimikausi Valtiokonttorissa lähenee loppuaan. Oma polkuni tällä huikean hienolla reitillä lähtee kulkemaan eri suuntaan jo maanantaina 15.10. Matkan varrelle on mahtunut inspiroivia kohtaamisia, hienoja haasteita ratkottavaksi ja oivalluksia muillekin jaettavaksi.

D9 aloitti työnsä tietoisesti kokeillen. Olihan se määräaikainen kokeilu itsekin. Olemme saaneet kiistatta enemmän aikaan kuin kukaan uskalsi odottaa vaikka emme ehkä ihan jokaista asettamismääräyksen yksityiskohtaa ole kirjaimellisesti toteuttaneetkaan. Ja tästä kaikesta kuuluu kiitos sekä Valtiokonttorin tekemälle hyvälle pohjatyölle, valtiovarainministeriön näkemyksekkäälle tavalle ohjata tällaista nopean toiminnan joukkoa ja asiakkaillemme sekä virkamieskollegoillemme ympäri hallintoa. Lähes kaikki toimeksiantomme ovat lähteneet liikkeelle siitä, että meidät on pyydetty paikalle. Kollegoillamme eri virastoissa ja ministeriöissä on jo ollut ajatus, että tiimillämme olevaa osaamista voisi hyödyntää heidän toimintansa ja palvelujen kehittämisessä. Tahto ja ideat ovat siis tulleet teiltä, rakkaat kollegat, meiltä on tullut keinot muuttaa ideat toiminnaksi. Voinkin vilpittömästi sanoa, että valtionhallinto on sekä muutosmyönteinen että monelta osin jopa yksityistä sektoria edellä toiminnan innovatiivisessa uudistamisessa. Tiimillämme on tästä lukuisia konkreettisia esimerkkejä. Meitä on siivittänyt hallinnossa puhaltava muutoksen positiivinen myötätuuli.

11-henkisen tiimimme työn jälki jää elämään eri puolille valtionhallintoa. Tulevien vuosien aikana tulee olemaan hienoa seurata, mistä kaikkialta ideamme tulevatkaan näkyviin. Virkamiehet eri virastoissa ovat lähteneet meidän kanssa tekemänsä yhteistyön jälkeen jo kokeilemaan itsekseen samoja työmenetelmiä. Asiakasymmärryksen työmenetelmien merkityksen ymmärtäminen ja kyvykkyys käyttää niitä onkin jo aivan toisella tasolla kuin pari vuotta sitten. Ja mikä hienointa, monet ovat osanneet ottaa työkaluja haltuun jopa ihan ilman meitäkin.

Loppusaldomme on 98 toimeksiantoa kaikkiaan 12 eri hallinnonalalla. Toimeksiannoistamme 40 on ollut pitkäjänteisiä kuukausien pituisia projekteja, jossa on hyvin usein ollut osallisina useita toimijoita eri puolilta hallintoa. Olemme lisäksi tehneet 35 niin sanottua nopeaa kokeilua, muutamasta päivästä pariin viikkoon kestävää lyhyempää puristusta. Kaikkien asiakkaidemme kanssa emme ole pystyneet tai meiltä ei edes ole odotettu isoa työpanosta. 23 kertaa olemme muutaman tunnin panostuksella pystyneet antamaan edes jotakin kättä pidempää kehitys- tai strategiatyön tueksi. Useimmissa tapauksissa asiakkaamme ovat olleet hyvinkin perillä työmenetelmistä ja ovat kaivanneet vain ikään kuin toista mielipidettä omansa tueksi. Nämäkin kohtaamiset ovat olleet meille arvokkaita ja antaneet työllemme paljon. D9 on hyvä esimerkki siitä, että valtiolla voi saada paljon asioita aikaiseksi lyhyessäkin ajassa.

Minulle tämän tiimin vetäminen on ollut ehdottomasti tähän astisen urani huippukohta. Tiimi on ollut äärimmäisen sitoutunut, ammattitaitoinen ja tavoitteellinen työssään. Heitä on ollut ilo johtaa. Meillä on ollut maailman parhaat asiakkaat, jotka ovat ottaneet meidät avosylin vastaan eri puolilla hallintoa. Meihin on luotettu ja kanssamme on uskallettu lähteä kokeilemaan uusia työtapoja vaativien ja yhteiskunnallisesti vaikuttavien asioiden äärellä. Olen itse oppinut paljon uutta niin palvelumuotoilun kuin modernien teknologioiden mahdollisuuksista valtionhallinnon toimintaakaan unohtamatta.

Jatkuvana palveluna digitalisaation tukea tulee vuoden vaihteen jälkeen tarjoamaan Väestörekisterikeskus. Latu on nyt avattu. Toivon sydämestäni heille onnea, menestystä ja innostuksen hetkiä asiakaskeskeisen digitalisaation äärellä. Teille rakkaat virkamieskollegat sanon, että tulette tekemään vielä suuria tekoja maamme hyväksi. Olette näkemyksellisiä, rohkeita ja halukkaita viemään tätä maata eteenpäin erilaisten vaikeidenkin haasteiden keskellä. Toivotan teille onnen ja menestyksen lisäksi voimia ja rohkeutta jatkaa asiakaskeskeistä kehittämistä!

Loppuun siteeraan hieman luovasti itseänikin kovempaa hymyilijää eli Elastista. Hän on riimitellyt digiloikkaankin sopivasti:

Anna sen soida, anna sen soida
Käännä kovempaa (hei, hei) käännä kovempaa
Anna sen soida, anna sen soida
älä pysäytä digiloikkaa, älä koskaan pysäytä sitä

Mukavaa syksyä teille kaikille ja hymyillään aina kohdatessamme!

 

Kirjoittaja
Nina Nissilä
Kommentoi

Mitä mieltä olet? Jätä kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *